Avatar billede fcand Nybegynder
12. juli 2004 - 22:07 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

nye texture!?

Jeg har hentet en pakke texture til 3d max. jeg har version 5, og har lagt billederne ind i mappen "maps" - men jeg fandt ud af at der også skulle ligge en fil i "matlibs" eller noget? Nogen der kan finde ud af det? Så må I meget gerne ligge et svar :)

MVH fcand
Avatar billede osborne Nybegynder
15. juli 2004 - 23:52 #1
Hvis de texturer du har er billeder f.eks. JPG billeder så er det helt fint at bare have dem liggende sådan.

Men JPG billeder (texturer) er ikke i sig selv noget du kan putte på et objekt. Til det bruger man Materialer (som det hedder i Max)

Dvs. du går ind i materiale edtitor og laver et materiale, f.eks. et Standard materiale .. hvor du så som Diffuse map vælger f.eks. en af dine JPG texturer. Det er sådan et materiale du så sæter på din figur.

Med hensyn til matlibs så er det blot en samling af materialer. Der er en række færdige matlibs med Max, men du kan også gemme dine egne materilaer i et matlib.

Håber det hjælper
Avatar billede dellevela Nybegynder
24. juli 2004 - 09:52 #2
det jeg plejer at gøre er at jeg starter max og trykker "M" så jeg får matriale editoren frem. så åbner jeg den mappe jeg har gemt alle mine texture i(har en stor samle mappe) så finder jeg det billede jeg kan lide og så trækker jeg det fra min mappe over på et slot i matriale editoren(trækker det over på en kugle) så ligger max automatisk billedet ned under maps i diffuse map, så der kan  du ændre på størrelsen.

ellers vil jeg anbefale denne tut http://www.3dmaxer.dk/tutorials/tutbegynder3.asp en god dansk tut. kan også godt anbefale siden hvis man er 3d fan
Avatar billede fcand Nybegynder
24. juli 2004 - 13:24 #3
okay, hvordan laver jeg så texturet mindre eller større?
Avatar billede osborne Nybegynder
24. juli 2004 - 13:43 #4
Jeg går ud fra at du nu har lavet et (eller flere) materialer i Max materiale-editoren, som beskrevet ovenfor, og at du har brugt dette materiale på et objekt i din scene f.eks. på en Sphere. Det nemmeste er blot at lave en drag-drop fra materiale-editoren over på objektet.

Når du skriver lave texturen mindre eller større, så er der flere måder:

1. Hvis du vil "tile" din textur (dvs. få den til at gentage sig et antal gange - og dermed se mindre ud på din figur) så kan du sætte det i under materialet, inde under Diffuse ... og så selve bitmap .. der kan du skrue op og ned på tiling.

2. Hvis du har et mere komplext objekt så kan du bruge en UVW modifier, hvor du også kan stille på tilingen.

Håber det hjælper
Avatar billede fcand Nybegynder
24. juli 2004 - 21:24 #5
Tak for svarene til jer begge - det hjalp :)