Avatar billede onkelmor Nybegynder
08. juli 2004 - 16:17 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Skygger fra 3d objekter på billede?

Hej!
Jeg er ved et eksperimentere lidt med at sætte 3d objekter ind i nogle billeder, men jeg har problember med skyggerne. Kan man lave en gennemsigtig plade, dog sådan at skyggerne stadig er det?

Kan det forstås?

MVH
Lasse
Avatar billede le_bon Nybegynder
08. juli 2004 - 16:21 #1
Hiver du billeder af 3d objekter ind i andre billeder?
- Og så er jeg ikke helt med på hvad du mener med den gennemsigtige plade?
Avatar billede nopsen Ekspert
08. juli 2004 - 18:22 #2
ja det kan du, her er en tutorial som viser hvordan:
http://www.digitalanimators.com/HTM/Tutorials/Cowell/Maxcomp.htm
Avatar billede onkelmor Nybegynder
08. juli 2004 - 23:49 #3
nej jeg mener billeder jeg bruger some viewport background. Jeg har kigget lidt på den tutorial før, men forstår ikke helt det med proxy objects.
Avatar billede nopsen Ekspert
09. juli 2004 - 00:08 #4
ja det gør er at sætte nogen "planes" op der hvor du vil ha skygger fra dine objects, dem tilføjer du så reflection og gør dem usynlig på den endelige rendering.. hvis jeg altså har forstået ret at det er det du vil?
jeg fandt engang en bedre tut til det, vender lige tilbage hvis jeg kan finde den igen.
Avatar billede onkelmor Nybegynder
09. juli 2004 - 11:01 #5
Ja det er sådan jeg gerne vil have det.
Avatar billede osborne Nybegynder
15. juli 2004 - 23:47 #6
Jeg kan anbefale at du bruger materalet "Matte Shadow"... det er netop lavet til den slags. Du gør det at du sætter dit fotografi ind som baggrund (under rendering > environment map). Dernæst laver du f.eks. en plane som du placerer i din scene (så den ligger godt f.eks. samme "retning" som en vej på dit foto), giv planen et Matte Shadow materiale .. og put f.eks. en thepotte oven på planen. Når du så har noget lys i scenen vil skyggen fra thepotten falde på den "usynlige" plan .. og se ud som om det er skygge på vejen i dit foto.

Forståeligt ?
Avatar billede osborne Nybegynder
15. juli 2004 - 23:48 #7
Ofte skal man justere lidt på lyset for at få planes kanter til at forsvinde helt ..
Avatar billede onkelmor Nybegynder
16. juli 2004 - 09:30 #8
Det lyder godt, jeg prøver det lige senere idag før jeg giver dig point :)
Avatar billede onkelmor Nybegynder
16. juli 2004 - 10:56 #9
Perfekt, præcis sådan der. Takker