Avatar billede clausito Seniormester
07. juli 2004 - 13:56 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Simpelt foto program

Eksisterer der et simpelt fotoprogram, der kan gøre et billede til et vandmærke (gennemsigtigt)

Skal bruge billedet som baggrundsbillede på en simpel hjemmeside og derfor kommer der både tekst og andre billeder henover

Har prøvet Photoshop, men her er jeg vist for dum - samme gælder paintshop pro - så et simpelt program må være løsningen
Avatar billede majsmarken Nybegynder
07. juli 2004 - 14:56 #1
Gi 'denne en chance:
http://www.irfanview.com/
Avatar billede ckh Nybegynder
07. juli 2004 - 14:59 #2
I Photoshop er det altså ikke sværere end at du åbner billedet og sætter opaciteten ned i lag-paletten. Det bedste reultat får du så hvis du sætter et lag under med den baggrundsfarve du benytter på din hjemmeside.
Avatar billede triple-x Nybegynder
07. juli 2004 - 15:52 #3
Clausito - tror ikke dit problemer at at programmerne ikke er simple. Dit problem for mig at høre ligger iat du roder lidt rundt med de forskellige formater.
Jpeg kan man ikke have noget transparent så hvis du ønsker at lave et vandmærke som virker på alle slags baggrunde er det ikke det format duskal vælge.
Gif - her kan du godt lave noget transparent, men du kan ikke lave noget "halvt" transaprent. derfor vil et forsøg give en underlige hakket og grynet gif fil.
Png - har muligheden for at lave noget"halvt" gennemsigtigt, så prøv dette format.
Avatar billede clausito Seniormester
07. juli 2004 - 17:57 #4
tak for de mange svar. Jeg prøver mig frem, men utroligt hvor EDB er en tidsrøver.

Jeg har jo fået stillet en del spørgsmål i dag - bl.a om hvorfor jeg ikke kan sende vedhæftet filer med foto. Jeg kan sende men modtageren får en ødelagt fil de ikke kan åbne. Det kan være et simpelt Word-doc med foto eller en pdf med foto. Eller bare et foto. Modtageren ser den kun som en ødelagt fil, der ikke kan åbnes  - hvorfor? Ingen har svaret på det spørgsmål under kat. Outlook Express, men måske kan I

Og vil jeg da gerne fordele nogle fortjente points?
Avatar billede triple-x Nybegynder
07. juli 2004 - 19:25 #5
clausito :) ønsker ingen point. smutter forbi dit andet spørgsmål
Avatar billede majsmarken Nybegynder
07. juli 2004 - 19:35 #6
... gi' et bidrag til www.spywarefri.dk Teamet ... istedet for point...
Go' (?) sommer
Avatar billede clausito Seniormester
07. juli 2004 - 19:39 #7
ja, så må det blive til et bidrag til spyware - fed side.

Ærgeligt jeg ikke kan få løst mit problem med vedhæftet filer med foto
Avatar billede triple-x Nybegynder
07. juli 2004 - 19:49 #8
clausito - giv det lidt tid.. der skal nok komme en forbi idag eller imorgen. husk på det er sommerferie og mange holder fri.
Avatar billede mobius6 Juniormester
08. juli 2004 - 07:47 #9
photoshop:
åben billedet i photoshop
ude til højre ligger der et vindue der hedder "layers"
klik 1 gang på laget med dit billede (der er kun 1 lag)
oppe i toppen (3 cm nordvest) ligger der en lille "slider" (scrollbar) som "opacity"(gennemsigtighed) tast i feltet eller træk den med musen ned til 15%
gå op i dropdown menu (HELT oppe i toppen til venstre) vælg "save for web"/gem til www" (åbner nyt vindue) her vælger du (ude til højre) png og husk at klikke i det lille felt lige under som hedder "transparity" save/gem.
Nu har du så lavet en billede uden baggrung og så i selve billedet har en 15% opacitet/gennemsigtighed:)

Foto i Outlook (har ikke lige læst dit spg. andre staeder end her så ber over hvis jeg er på galt spor)

åben outlook, skriv din mail
klik på "insert/indsæt" (no. 4 dropdown menu oppe i toppen)
vælg "file"/fil"
nyt vindue popper op, her vælger du din fil du vil sende...OK
hvis du har gjort det rigtigt kan du se filen i enny linje lige under din afsender linje og overover selve skrive feltet, her står navnet på filen, formatet og hvor stor den er (fx  mitbillede.jpg(124kb) HVIS filnavnet (.jpg eller .gif eller .bmp)
ikke passer med den fil du vil sende er der noget galt (måske har du kommet til at vælge en genvej istedet for selve filen)
hvis du gør det hele rigtigt, ja såskal den altså komme frem i den anden ende :)
Avatar billede majsmarken Nybegynder
08. juli 2004 - 08:52 #10
"beskadiget vedhæftet filer" => http://www.eksperten.dk/spm/517608
Avatar billede mobius6 Juniormester
08. juli 2004 - 09:11 #11
ah, yes i see :) tanx
ja så har jeg ikke noget bud :/ (humpf!)
Avatar billede clausito Seniormester
08. juli 2004 - 09:55 #12
Takker mange gange for I gider bruge så meget tid på denne "amatør" - ja, utroligt men jeg underviser ældre begyndere i IT, men det er jo også ældre og begyndere! Det første vi gør er at melde os på Eksperten!!! Så vent det værste.

Tak for det fine svar omkring PhotoShop

Men det ser ikke ud til jeg får løst mit Outlook problem - det kommer vel en dag. Det ser ud til jeg kan sende via min gratis SOL, men nok om det - skal I ikke have nogle points?

Og igen tak for tålmodigheden
Avatar billede majsmarken Nybegynder
08. juli 2004 - 10:04 #13
... bare med på en lytter... Problemet blev jo ikke rigtigt løst...
Go' sommer - NU skinner solen... NU har jeg ferie...
Avatar billede clausito Seniormester
08. juli 2004 - 10:09 #14
Solen skinner sgu ikke i Århus - god ferie
Avatar billede mobius6 Juniormester
08. juli 2004 - 11:38 #15
hvis det har hjulpet lidt med PShop delen, så er jeg da frisk på en deler :)
(her skinner solen og det er 39 grader :))
Avatar billede ckh Nybegynder
08. juli 2004 - 11:44 #16
mobius6> Må jo nok erkende at jeg er en smule misundelig he-he. Her er det mørkt og vådt, men i det mindste har jeg ferie fra i morgen :) Og god ferie til jer alle (skål).

clausito> Har ikke det store behov for points så behold du dem bare for min skyld :)
Avatar billede clausito Seniormester
08. juli 2004 - 12:16 #17
Hvis ingen brokker sig, så får mobius alle points