Avatar billede jesperbaldur Nybegynder
05. juli 2004 - 13:37 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Tilgå sin IP bag egen router

Hvordan kan det være at jeg ikke kan komme ind på min ftp-server eller IIS server fra min egen IP ?
Selvfølgelig kan jeg tilgå den via min lokale IP men når jeg forsøger med min globale, altså den jeg fx kan finde ved at gå ind på www.myip.dk, skriver den at siden ikke findes.
Jeg har på netværket en DI-804 router?
Kan det være den der blokerer for et eller andet ?
Avatar billede jensendk Nybegynder
05. juli 2004 - 13:47 #1
Det er faktisk meget almindeligt, især på billigere routere. De kan ikke finde ud af at håndtere at når man tilgår deres egen Wan ip adresse, så skal de sende ind på indersiden jvf. Firewall regler. . Der er ike noget, der ikke fungerer, sådan er det bare.
Avatar billede dinkie Nybegynder
05. juli 2004 - 13:48 #2
Du skal åbne port 21 i din router og pege den over på din interne IP. Ellers ved den jo ikke hvor kaldet skal hen.. :o)
Avatar billede dinkie Nybegynder
05. juli 2004 - 13:55 #3
jensendk -> Dlink DI-804 er ikke noget "billig" router og kan sagtens gøre det den skal her.

Jeg har heller aldrig stødt på en "billig" router der ikke kunne lave en port forward.
Avatar billede dinkie Nybegynder
05. juli 2004 - 13:57 #4
PS det er port 80 for web (IIS)
Avatar billede fixxxer Nybegynder
05. juli 2004 - 13:57 #5
Jeg har selv haft en af nævnte router, og jeg fandt sku ikke ud hvordan man lokalt kunne tilgå ftp/http servere, via WAN adresse, med alle port forwarding og redirecting sat rigtigt op.
Avatar billede inglenook Praktikant
05. juli 2004 - 14:22 #7
Paa nogle routere kan du aktivere 'Loop-back' hvilket tillader dig at bruge din eksterne ip til at tilgaa en server paa dit interne netvaerk. Hvis din router ikke understoetter dette kan du gaa til www.proxify.com, indtaste dit domaenenavn eller eksterne IP, hvilket tillader dig at se serveren 'fra nettet'. Bemaerk dog at hvis du har et log-in system med brugernavn/password er det en god ide at oprette en midlertidig brugerkonto mens du bruger proxify og saa slette den igen naar du er faerdig !
Avatar billede serverservice Praktikant
05. juli 2004 - 14:31 #8
->jensendk, fixxer så her I sikkert gjort noget forkert for det kan lade sig gøre - som dinkie skriver.
Man plejer at kunne tilgå en dlink med http://192.168.1.1 og admin som default password. eller brug gateway ip fra routeren.
Avatar billede serverservice Praktikant
05. juli 2004 - 14:32 #9
Nå det hele er jo beskrevet i linket fra dinkie, havde ikke lige læst det -og jeg kan se at det er http://192.168.0.1 i stedet
Avatar billede iknowstuff Nybegynder
05. juli 2004 - 15:32 #10
Hvis I nu gider lade være at snakke forbi hinanden :)

jensendk, fixxxer og inglenook snakker om loopback; hvor man på lan-siden forsøger at tilgå sin egen server via wan-adressen. Nogle routere understøtter simpelhen ikke dette. Ud fra dinkies link bliver jeg da heller ikke klogere lige på dette..
Avatar billede serverservice Praktikant
05. juli 2004 - 15:44 #11
Det er ellers klart nok hvad han skal gøre - står her.

Step 3 Enter the last three digits of your IP address on the field provided and then enter the range of ports that would like to allow in. If you would only like one port to be opened, then enter the same number in each box.

Step 4 Click Submit and then Save and Restart when prompted.

->jesperbaldur - så skal du gøre det samme for port 21 som er ftp porten- altså forwarde port 21 til ip på webserveren.

Når det er gjort kan han tilgå sin webside og ftp udefra , men også indefra - så kan ikke lige se hvad loopback skal til for
Avatar billede iknowstuff Nybegynder
05. juli 2004 - 15:48 #12
nææ, men nu skal jeg heller gøre min klog på, om jesper's problem er simpel forwarding eller loopback :)

men korrekt, port forwarding gøres som beskrevet
Avatar billede dinkie Nybegynder
05. juli 2004 - 15:54 #13
iknowstuff >> du har ret hvis det er det jesperbaldur mener. (og det lader det til når man giver sig tid til at nærlæse det han skriver :o) ) Så er det netop loop-back og der er det sandt nok at man skal op i noget dyere routere for at det kan lade sig gøre.. :o)

Det mit link beskriver er kun hvis man kommer fra en ekstern ip og vil ramme hans computer. Dog er jeg sikker på at han også skal bruge dette da det jo nok er meningen der er andre skal skal se hans site og kunne gå på hans ftp.. :o)

jesperbaldur >> Hvis du har en domain der peger ind mod din eksterne ip enten en dyndns eller en standard så kan du i din hosts fil tilføje:
127.0.0.1 www.mitdomain.dk

Men hvis det er fordi du gerne vil teste om din ftp og web site virker udefra så ring til en kammerat og be ham om at gå på din eksterne IP..

(Undskyld at jeg sover...)
Avatar billede stingbat Nybegynder
05. juli 2004 - 16:02 #14
jesperbaldur:
Er højst sandsynligt loopback, som skal slåes til. Ved ikke om det er muligt i lige den router.

F.eks. i en Zyxel router, kan dette gøres ved at logge på via telnet, og få adgang til konsollen og dernæst skrive:
ip nat loopback on
[dette er midlerligt, da når strømmen ryger, mistes det - så det skal puttes ind i dertilhørende autoexec.net]

Men prøv at se om du kan finde en lidt detaljerende manual til din router, eller søg lidt på fx. Google.
Avatar billede serverservice Praktikant
05. juli 2004 - 16:15 #15
Sådan som jeg læser det er han bare interessert i at der skal være adgang til hans webserver fra internettet og det er så forklaret hvordan det gøres.
Jeg var ikke helt klar over at det var nødvendigt indefra med loopback for at kunne teste sin webserver med internetipén . men det kan jeg forstå at det er? - og kokluderer at det så er understøttet på min egen router uden jeg vidste det.
men
->Jesperbaldur giv lige lidt feedback så
Avatar billede stingbat Nybegynder
05. juli 2004 - 16:44 #16
dannyboyd:
Ja, nogle router, har det i sig, og aktiveret enten fra start, eller permanent.
Havde også tidl. en Speedstream (lånt), hvor det var slået til, så jeg undrede (og irriterede) mig da jeg købte en ny router, hvor det så bare ikke virkede på... Så fandt jeg så senere ud af, at den blot skulle slåes til :)

Men ellers kan man self. gøre som "dinkie" skriver, at tilføje en linie hosts. Men den løsning, kan desværre ikke tage højde for, hvis man har portene smidt forskellige steder hen i routeren (til flere forskellige interne IP'er).

Hvis routeren slet ikke kan det med loopback, er der ikke andet for, end at prøve med en proxy eller få en anden til at teste det.
Avatar billede cyberkox Nybegynder
31. juli 2004 - 23:20 #17
Vil det sige at lave loopback ikke kan lade sig gøre på en D-link DI-604/804 router ??
Avatar billede stingbat Nybegynder
20. august 2004 - 17:23 #18
Skal ikke kunne af- eller bekræfte det. Har ikke prøvet at rode med den pågældende router.

Beklager det sene svar - er lige flyttet, så været uden net det sidste stykke tid.
Avatar billede serverservice Praktikant
20. august 2004 - 17:30 #19
-> stingbat nå jeg troede det var Jesperbaldur? har du flere brugere
Avatar billede stingbat Nybegynder
20. august 2004 - 17:51 #20
Har kunne denne bruger - er jo desuden også kun tilladt med én ;-)
Avatar billede serverservice Praktikant
20. august 2004 - 18:02 #21
->Jesperbaldur , gider du interessere dig lidt for spm.?feedback