Avatar billede triggy Nybegynder
04. juli 2004 - 19:03 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

manglende MAC adresse på netkort

Jeg har et problem, med at få min computer til at virke gennem en ny-indkøbt switch.

Switchen kræver at netkortene i computerene har en MAC adresse, og af en eller anden grund, har min computer ikke en.

Der står bare 00-00-00-00-00-00

Er der nogen der ved, hvad der lige er sket der ?
Avatar billede tubber Juniormester
04. juli 2004 - 19:10 #1
Alle netkort har en mac adresse....

Ellers er der noget galt med dit netkort vil jeg mene.....
Er det en router med indbygget switch ?
Hvad mærke og nr ?

Har du mulighed for at trykke på clone mac ?
Så tager switchen mac adressen fra netkortet og bruger den....
/Tubber
Avatar billede triggy Nybegynder
04. juli 2004 - 19:14 #2
Routeren er en D-Link DI-604, men det er ikke den der er problemet.
Switchen er en Intel Express 510T
Men, når jeg på min maskine kører ipconfig /all kommer der ved "fysisk adresse" 00-00-00-00-00-00.

Hvis jeg tilslutter mine maskiner gennem switchen, er det kun min egen maskine der ikke kan komme på nettet, men tilslutter jeg dem igennem den gamle hub (D-Link 1612) så kan jeg komme på nettet.

Samme problem, hvis jeg går ind under netværksforbindelser, og vælger status/understøttelse/avanceret, får jeg fysisk adresse: 00-00-00-00-00-00
Avatar billede triggy Nybegynder
04. juli 2004 - 19:16 #3
netkortet er et onboard 10/100 sis 900
Avatar billede iknowstuff Nybegynder
04. juli 2004 - 19:22 #4
prøv at gå en tur i registry, og søg på NetworkAddress under nedstående nøgle, og se om den findes og er sat til 000000000000

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E972-E325-11CE-BFC1-08002bE10318}
Avatar billede triggy Nybegynder
04. juli 2004 - 19:26 #5
det gør den ikke
Avatar billede halifax Nybegynder
04. juli 2004 - 23:32 #6
Prøvede lige selv at lave en ipconfig /all da jeg også har SIS 900 Nic. Viser fint nok MAC adresse. Og det er første gang jeg hører om at et MAC nr. ikke vises eller optræder.

Har du prøvet at fjerne kortet fra Enhedshåndtering, lukke ned og starte op igen og lade pc'en installere/registrere kortet påny? Hvad siger en ipconfig /all så?
Avatar billede triggy Nybegynder
05. juli 2004 - 00:07 #7
Havde jeg prøvet... men efter mange timer, og 1½ time med supporten i telefonen, blev vi enige om at hente en nyere version af netkort-driveren, og så kom mac adressen frem...  (DOH... Burde selvfølge checke drivere først, men fatter stadig ikke det kan have noget at sige)

Takker for input... Nogen der gider mside nogle svar, så jeg kan lukke topic ?
Avatar billede iknowstuff Nybegynder
05. juli 2004 - 00:19 #8
det er driveren som i sidste ende bestemmer den mac som bruges. derfor kan den også ændres i registry..
Avatar billede tubber Juniormester
05. juli 2004 - 01:30 #9
Det kan godt være du kan ændre den i registry, men ALLE netkort har en fast mac adresse som ikke kan ændres, det er lisom ideen med mac adressen :)
Avatar billede iknowstuff Nybegynder
05. juli 2004 - 01:50 #10
selvfølgelig, men triggy ønskede en logisk forklaring på, hvorfor det hjalp at geninstallere.. :D
Avatar billede tubber Juniormester
05. juli 2004 - 01:59 #11
Jeg vil umiddelbart mene at hvis ens netkort ikke registreres med en mac adresse så¨er der noget galt med det.....

Det forklare også hvorfor det ikke virker med en switch som kommunikere med en switch......derfor vil man også kunne opleve at hvis man kører med en hub og flere maskiner i et lokalnet så vil man kunne kommunikere med disse......
Avatar billede halifax Nybegynder
05. juli 2004 - 02:46 #12
Faktisk overrasket over mit tidl. forslag var afprøvet uden held. Det jeg mener er, at da jeg installerede XP Pro DK åd SIS900 Nic driveren herfra uden probs. Troede det samme ville ske for dig, når du geninstallerede det. Måske en fejl i din driver fil?

Never mind - du fik løsningen andet steds fra, hvorfor jeg ikke skal have point. Hvis andre heller ikke skal, laver du selv et svar og accepterer dig selv.

Enig med tubber i at MAC'en fysisk ligger i netkortet og derfor er unik for hvert kort. Er ikke bestemt af driveren.
Avatar billede tubber Juniormester
05. juli 2004 - 02:58 #13
Uden at vide det tror jeg den løsning der her er fundet er at udskyde problemet, for alt andet end lige så skulle netkortet have sin mac adresse uanset driver.......

Switchen snakker jo ikke med driveren......den snakker med netkortet som så bruger driveren til at snakke over PCI til resten af computeren......
Hvis jeg begyndte at få en lignende fejl ville jeg straks ofre 200kr på et nyt netkort og skippe det gamle......

/Tubber
Avatar billede iknowstuff Nybegynder
05. juli 2004 - 09:38 #14
Ja, den fysiske MAC adresse er brændt ned i kortet. Når computeren starter op, og netkortets driver indlæses, vil denne snakke med netkortet, og indlæses den brændte adresse i hukommelsen.

Fra og med dette punkt, vil den MAC adresse som bruges, når der sendes data ud på netværket, være den som ligger gemt i hukommelsen. Så jo, hvis der noget galt med driveren, kan det sagtens lade sig gøre, at den viser 00-00-00-00-00-00 ...
Avatar billede triggy Nybegynder
18. juli 2004 - 16:19 #15
lukket
Avatar billede halifax Nybegynder
19. juli 2004 - 00:45 #16
triggy - Og løsningen på problemet var hvilken??

Husk, når du selv lukker et spørgsmål, skal løsningen skrives her til brug for andre på Eksperten.
Evt. skrives ingen løsning / forklaring fundet.
Avatar billede triggy Nybegynder
19. juli 2004 - 20:12 #17
Den står længere oppe:
Havde jeg prøvet... men efter mange timer, og 1½ time med supporten i telefonen, blev vi enige om at hente en nyere version af netkort-driveren, og så kom mac adressen frem...  (DOH... Burde selvfølge checke drivere først, men fatter stadig ikke det kan have noget at sige)

Takker for input... Nogen der gider mside nogle svar, så jeg kan lukke topic ?

;)
Avatar billede tubber Juniormester
19. juli 2004 - 21:04 #18
Du har lukket :) du har givet dig selv points som også er korekt da du selv kom frem til løsningen.......

Så mener du der er nogen der har fortjent lidt for indsatsen så del lidt karma rundt :) og gerne med nick ved :)
Avatar billede triggy Nybegynder
19. juli 2004 - 21:17 #19
var nu også bare copy-paste, af hvad der stod længere oppe :)
Avatar billede tubber Juniormester
19. juli 2004 - 21:27 #20
oh ok :) sov lige lidt