Avatar billede hhjensen Nybegynder
02. juli 2004 - 20:04 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Formater ved fremkaldelse?

Jeg skal (som mange gange før) have fremkaldt mine digitale billeder.

Jeg plejer at have mit Nikon Coolpix 990 indstillet på en måde der giver billeder fremkaldt i 10X15cm, men der er gået et eller andet galt så ca. 20 af billederne er i det format der ved fremkaldelse giver billeder i 10x13cm.

Hvordan kan jeg lave om på dem inden jeg sender dem afsted til fremkaldelse?

VH Henrik
Avatar billede skalskar Nybegynder
02. juli 2004 - 20:11 #1
vel i en eller anden menu i kameraet? der kan du vel lave om på det!
Avatar billede hhjensen Nybegynder
02. juli 2004 - 20:27 #2
Har måske ikke skrevet det helt præcist:
Jeg mente på de billeder jeg allerede Har taget!
Ved godt hvordan man stiller kameraet til 2:3 ( eller hvad det nu er det hedder!)
Avatar billede triple-x Nybegynder
02. juli 2004 - 20:28 #3
altså det du kan gøre er at du beskære billeder i f.eks. Photoshop som er et stort billed behandlings program, dog vil du jo miste 2 cm. hvis du har mange billeder du skal have gjort det ved, kan du oprette en action og så køre samme beskæring på alle billeder, vil gerne beskrive dette, hvis du har brug for det :)
Avatar billede hhjensen Nybegynder
02. juli 2004 - 20:35 #4
Jeg har prioriteret mine sparepenge på en måde der desværre ikke tillader mig at anvende Photoshop!
Er der nogle andre programmer der kan beskære det præcist? Altså ca. 2048x1360 istedet for 2048x1535
Avatar billede hhjensen Nybegynder
02. juli 2004 - 20:43 #5
Go´ morgen!

Faldt lige over: http://www.eksperten.dk/spm/516327
Stillet for ca. én time siden.

Fandt ved at læse det ud af bare at bruge Irfan View til at beskære billederne manuelt. Det ser ud til at virke fint!
Avatar billede triple-x Nybegynder
02. juli 2004 - 21:47 #6
ellers vil jeg gerne beskære dem for dig :)