Avatar billede anderzand Nybegynder
29. juni 2004 - 14:52 Der er 7 kommentarer

PS/2-porten slukker ikke sammen med computeren!!

Jeg vil gerne have min optiske mus i PS/2-stikket for at få en ekstra ledig usb-port. Men jeg har det problem, at når jeg så slukker computeren, så forbliver der strøm på musen - den bliver ved med at lyse. Jeg har et ECS L4S5MG/651+ motherboard og kører XPsp1. Er der nogen der kan sige mig, hvad jeg kan gøre for at få strømmen til at koble fra når computeren lukkes?

Mvh Anderzand
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
29. juni 2004 - 15:05 #1
Der skulle være en jumper på motherboardet, der hedder noget med "Keyboard power on". Den skal ihvertfald være disbalet. Alternativt mindes jeg at have set den samme tekst i bios. Også her skal den være disablet.

Hvis man skal kunne tænde en computer via keyboardet er ps2 porten jo nødt til at få strøm, så derfor er det mit bedste bud.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
29. juni 2004 - 15:06 #2
Hov, det skulle have været et svar.
Avatar billede anderzand Nybegynder
29. juni 2004 - 16:04 #3
Tak for svaret. Det er desværre ikke umiddelbart til nogen hjælp. Det må nok lige tilføjes, at jeg har to PS/2-porte; en til mus og en til keyboard. Derudover kan jeg ikke finde nogen jumper, der hedder noget i nærheden af, hvad du beskriver - og min manual er ikke til meget hjælp. Og jo, jeg kan godt slå opvækningsfunktionen fra i BIOS - men den går på opvækning fra standby af keyboardet (og ikke slukket tilstand), hvilket jeg ikke vil deaktivere
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
29. juni 2004 - 16:08 #4
Jeg ved godt at du har 2 ps2 porte, men prøv alligevel at deaktivere den, blot som en test. Ellers vil det stå hen i det uvisse om det var det der var problemet.
Var det ikke det, kan vi så slå det ud af hovedet og lede efter fejlen andre steder.
Avatar billede anderzand Nybegynder
29. juni 2004 - 18:03 #5
Ok, jeg kan godt se, at det slet ikke var noget dum ide. Det hedder tilsyneladende standby (og ikke det samme som standby fra windows), når man ikke slukker på bagsiden af computeren, og ja i denne tilstand kan computeren faktisk tændes fra tastaturet! MEN det hjalp desværre ikke på problemet at slå funktionen fra :o( Jeg prøvede også at slå opvækning fra usb og fra PCI-/IRQ-kald fra - det hjalp heller ikke (men jeg har heller ingen anelse om, hvad det er, jeg har rodet med..). Jeg går da ud fra, at alle jumper-sætningsmuligheder er beskrevet i min manual??
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
29. juni 2004 - 18:19 #6
Ja, de er beskrevet i din manual, og du har ikke gjort noget galt mht at slå wakeup fra på alle de ting. Man bruger dem ikke alligevel.
Jeg vil lige prøve at søge lidt på dit problem, for jeg har ikke et bud på stående fod.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
08. juli 2004 - 00:34 #7
Hmm.. sorry at jeg ikke vendte tilbage, men jeg fandt ikke noget.
Men det er pludseligt gået op for mig at det lader til at være helt normalt. Jeg har en "cpu-switch" som fungerer uden ekstern strømforsyning, og den lyser altid blot 1 af computerne har strømmen tilsluttet.
Så på mine 2 computere er der altså også strøm på ps2 portene når computerne er slukkede men tilsluttet strømledningen.

Jeg tror måske at du skulle prøve en anden optisk mus og se om ikke den virker bedre. Min optiske mus på den bærbare virker fint, og slukker samtidigt med computeren selvom der er strømledning i, så det tyder på at der måske er noget galt med din mus.
Evt. prøv din mus på en anden computer og se om den stadig gør det.