Avatar billede manzini Nybegynder
25. juni 2004 - 00:03 Der er 9 kommentarer

Kan ikke tænde computer?

Hej eksperter.

Da jeg tændte min computer idag, synes jeg at den opførte sig anderledes end sædvanligt. Og da den endelig var startet helt op, kom der en meddelelse der hed noget med "Filbeskyttelse" der fortalte mig at jeg skulle sætte min windows XP cd i drevet, og trykke fortsæt. Dette gjorde jeg så, og valgte at den skulle REPARERER som jeg nu gik ud fra den skulle. Dette kørte fint bortset fra en fejl den nævnte, med mit brænderprogram.
Siden da har jeg ikke kunne starte min pc. Når jeg starter den op melder den om en fejl i "Hardware monitor" og at jeg skal se efter yderlige detaljer i POWER settings. jeg trykker F1 for at fortsætte, og pc'en genstarter. Nu kan jeg så vælge Start Normalt, fejlsikret, Fejlsikret med internet osv. men ligemeget hvad jeg vælger starter den bare forfra!

Håber jeg har forklaret grundigt nok...
PLEASE help... Manzini
Avatar billede hmmhelpinghmm Nybegynder
25. juni 2004 - 00:08 #1
Prøv at demontere din brænder!
Avatar billede manzini Nybegynder
25. juni 2004 - 00:36 #2
Det er ikke selve brænderen, det er et gammelt brænderprogram, men jeg er sikker på at det ikke er årsagen, da programmet har været der længe, og aldrig forsaget problemer! Desuden var det bare en kompatibilitets meddelelse...
Avatar billede halifax Nybegynder
25. juni 2004 - 02:11 #3
Starter den så meget op, at du kan komme i BIOS (tryk på DEL)? Du ku' være du skulle prøve med endnu en Repair af XP efter nedenstående vejledning, som ofte har været brugt på Eksperten:

Repair af WinXP

1. Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP CD. Husk at i Bios skal stå First bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2. Springe det første tilbud om Repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyinstallation)

3. Nu kan der vælges, hvilket drev den nye installation skal ligge på, og her er det som regel drev C.

4. Nu fortæller den, at der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - det er her du skal trykke på R.

5. Der laves nu en helt ny installation, men det dejlige er bare den beholder alle dine indstillinger og dit skrivebord intakt. Men nu skulle gerne være sluppet for alle fejl og mangler.

7. PS - husk at have din CD-Key klar, denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation".

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q315341
.............................................................................................

Man kan komme ud for at miste data eller programmers opsætning efter geninstallering, reparation eller opgradering af Windows XP, hvis den er preinstalleret OEM version.
Det er informationen placeret i mapperne: All Users, Default User, Start menu, Startup group og Shared Documents som mistes.

Det sker blandt andet, hvis man benytter en af følgende scenarier :

1. Man geninstallerer XP til samme mappe eller foretager en inplace opdatering

2. Man reparerer XP ved hjælp af boot fra CD'en og herefter vælger R (Repair)

3. Man opgraderer OEM versionen til en fuld retail version

Årsag: Når man først starter en preinstalleret OEM version af Windows XP, oprettes der følgende fil:
%Windir%\System32\undo_guimode.txt.
Den er årsagen til, at ens data og opsætninger mistes, hvis en af ovennævte muligheder foretages.

For at løse problemet, slet eller omdøb da "undo_guimode.txt" filen FØR man geninstallerer, reparerer eller opgraderer.

Ovenstående om guimode.txt gælder kun, såfremt man IKKE har SP1 til XP installeret.
Avatar billede manzini Nybegynder
25. juni 2004 - 12:19 #4
Jeg har prøvet at repererer! Men når den så efter reperationengenstarter den bare som før.
Jeg kan godt komme ind i BIOS'en, men det der HARDWARE monitor noget, er noget jeg ikke tør pille ved... sådan noget med grader og lignende!
:-(
Avatar billede manzini Nybegynder
25. juni 2004 - 12:20 #5
forresten tror jeg slet ikke at den helt fulføre "Repair". Da jeg ikke blev spurgt om noget med CDkey...
Avatar billede halifax Nybegynder
26. juni 2004 - 04:34 #6
Har du ikke en manual til dit bundkort? Heri bør BIOS være beskrevet så du kan læse nærmere om Hardware Monitor. Gætter på at det blot er noget til information om fx. temperatur på cpu, blæserens omdrejninger og den slags. Sker ikke noget ved at du kikker derind. Så længe du ikke foretager nogen ændringer, laver du ingen skade.
Har du inhen manual bør den kunne findes på bundkortproducentens site. Evt. downloades derfra.

Repair - kunne godt tyde på at den ikke blev færdig og fuldført. Lyder lidt mystisk for XP plejer nok at kunne lave en repair af installationen.
Avatar billede manzini Nybegynder
26. juni 2004 - 14:27 #7
Jeg vil prøve at kigge i min bundkort's manual! Ja, der er såda noget med temp. det der hardware monitor!
Avatar billede manzini Nybegynder
28. juni 2004 - 14:01 #8
Der står slet ikke noget om hva jeg kan gøre... er der virkeligt ingen der kan hjælpe mig?
Avatar billede manzini Nybegynder
30. juni 2004 - 12:28 #9
nå, jeg prøver igen.