Avatar billede dosdesign Juniormester
24. juni 2004 - 17:45 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Hvilken opløsning skal jeg vælge til billeder?

Hej - For at gøre det kort : Jeg har et kodak digital kamera med 128 sd kort til at tage private billeder, der skal på nettet. På nettet (min egen hjemmeside) må/skal billederne højest være 640 x 480 pix. , pga. undgå scroll. Jeg kan tage ca. 170 med højeste opløsning 1600 x 1200 og 700 med laveste 800 x 600. 170 billeder er rigeligt at jeg kan tage ad gangen, derfor tager jeg bare i højeste opløsning 1600 x 1200, MEN er det egentligt nødvendig, når jeg alligevel, med et program der hedder infraview, resizer alle billeder til 640 x 480.
Altså bliver resultatet/kvaliteten af billedet i sidste ende ikke det samme, hvis jeg tager det samme billede i 1600 x 1200 og 800 x 600 og resizer det til 640 x 480, eller bliver kvaliteten bedre hvis man tager billedet i bedste/højeste opløsning inden man laver den til 640 x 480 end 800 x 600 til 640 x 480.
Det lyder forvirrende og dumt, men du må meget gerne svare hvis du ved hvad jeg menner og kender det korrekte svar. Det er jo dumt at sætte den til højeste opløsning og resizer billedet hvis jeg ligeså godt kunne bruge laveste opløsning og dermed kunne evt. spare batteri og antal billeder hvois resultat i sidste ende bliver det samme.
Avatar billede the_email Nybegynder
24. juni 2004 - 17:47 #1
Det er rigtigt hvad du skriver.
Hvis du resizer dine billeder 640x480 er det ligegyldigt om du gør det fra 1600x1200 eller 800x600.
/TheEmail
Avatar billede the_email Nybegynder
24. juni 2004 - 17:47 #2
...kvaliteten er den samme
Avatar billede dosdesign Juniormester
24. juni 2004 - 17:56 #3
Ok, dvs. hvis man starter med bedre kvalitet end et andet billede, men begge ender mindre i størrelsen (alstå i width-height)så giver det det samme. Det giver IKKE bedre billeder ved at starte med bedre billeder, hvis de ender i samme str.
Avatar billede asterisk Nybegynder
24. juni 2004 - 18:28 #4
Du behøver slet ikke tage billedet i mere end 640 x 480 pix på dit kamera, hvis du har mulighed for det.
Tag dem i mindste opløsning som du kan. Jeg har aldrig arbejdet med Irfanview da jeg bruger Photoshop, og dér kan du gå endnu mere ned med kilobytes, hvis du vælger File - Save for Web - vælger jpg format, og rykker med kvaliteten op og ned ... tit er det sådan at når du gemmer med bare fx 80% kvalitet, ødelægger det ikke noget visualt, overhovedet, men på den anden side sparer du _meget_ på kilobytes, med hver eneste procentdel.
Avatar billede spe Nybegynder
24. juni 2004 - 18:28 #5
Jeg er nu ikke enig med de to andre svarer. Dog så langt at dine billeder ikke bliver bedre hvis det eneste du gør er at resize dem. Men foretager du farvejustering, contrastjustering o.lign. så bliver dine bileder bedre ved at starte med mange informationer, justere dem og så resize.
Avatar billede asterisk Nybegynder
24. juni 2004 - 18:30 #6
Og nej, ligesom The Email siger,  giver det bestemt ikke nogen bedre billedkvalitet, hvis du starter med bedre opløsning. Dette er bare spild af hukkommelse.
Avatar billede asterisk Nybegynder
24. juni 2004 - 18:36 #7
Ja selvfølgelig, men der var slet ikke tale om redigering... personen bruger Irfanview, kan man redigere på avanceret niveau i det program? Jeg kender det ikke særlig meget.
Avatar billede willi Nybegynder
24. juni 2004 - 18:40 #8
Du er helt sikker på, at du ikke kunne drømme om at ville printe et billede ud engang?
For så er du rigtig nok på spanden med en opløsning på 800x600.
Avatar billede dosdesign Juniormester
24. juni 2004 - 18:46 #9
ja, du kan meget med infraview (og programmet er gratis), du kan f. eks også, hvis du har billeder fra et digital kamera (hvor de hedder 12-001.jpg osv.) ja så kan du selv skrive hvad de skal hedde og om de skal i rækkefølge, og med et klik har du omdøbt alle de billeder du vil til ex. ferie-001.jpg, ferie-002.jpg) og den kan også lave thumbnails, og lave gif til jpg og mange andre filer.

Men vi er alle enige om at jeg ikke snakker om kvalitet (i Photoshop hedder det vist minumum-mellem-max når man gemmer et billede) i den forstand (med lys, farve m.m.)
men kun RESIZING, og derfor er to billeder i 1600x1200 og 800x600, lige så gode hvis jeg laver dem begge om til 640x480 ..... + jeg sparer strøm/batteri (tror jeg) og unødvendig plads ?

Er alle enige !
Avatar billede dosdesign Juniormester
24. juni 2004 - 18:50 #10
P.s Hvis jeg skal printe det ud, er 800x600 da næsten ligesom et A4 ark og det er da fint, eller er det ikke det samme med udprintning som med det vi lige har diskuteret. Hvis jeg ex. vil printe et billede ud på papir i str. 640x480, så var vi da lige blevet enige om at det var ligemeget i hvilken opløsning jeg tog billedet med (så længe begge opløsninger er større end 640x480)
Avatar billede spe Nybegynder
24. juni 2004 - 19:04 #11
dosdesign> Du forveksler pixeldimensioner med opløsning. Et billede du printer skal have cirka 150 pixel per tomme (ppi) for at du udnytter en printers fulde kapasitet og dermed får det bedst mulige resultat. Så hvis du printer et billede med 640 gange 480 pixel kan du få det i 10 cm gange 8 cm i en fornuftig kvalitet.
Du kan selvfølgelig godt vælge at printe billede større men så får du færre pixel per tomme eller cm og dermed et mere grovkornet billede.
Et billede med 800 gange 600 pixels kan du får i en rimmelig kvalitet i størrelsen 13-14 cm gange 10 cm.

Er enig i at hvis du overhovedet aldrig forbedre farve, kontrast os.v i dine billeder så lad være med at spilde plads på dit kort og batteriforbrug.
Men så har du også afskåret dig fra at bruge dine billeder i andre sammenhænge end til skærmvisning. Med mindre du er ligeglad med kvaliteten.
Avatar billede willi Nybegynder
24. juni 2004 - 21:43 #12
Så det bedste er at købe nogle solide hukommelseskort, nogle ekstra batterier og så bruge Irfanview. Der er også stor forskel på at printe ud på en alm. husholdningsprinter og få billederne fra et fotolab. Evt. i forstørrelse.
Selv kunne jeg ikke drømme at gå under tiff eller i det mindste shq (olympus).
Dette giver også muligheden for beskæring.
Langt de fleste digitale billeder burde være beskåret.
Søgerne er ofte meget unøjagtige. Faktisk ofte på niveau med et traditionelt camera til 2- 300 kroner.
Og Irfanview dækker, som det er skrevet, ethvert behov i forhold til monitorer.
Avatar billede dosdesign Juniormester
25. juni 2004 - 08:07 #13
Jeg tror vi alle er enige. Jeg bruger fremover den laveste opløsning 800x600, da de alligevel skal resize til 640x480 (se evt. www.dosdesign.dk, ja der er ikke nogen billeder endnu af mit nye digital kamera, men der er sjove, frække, musik, jpg m.m.)

Og hvis jeg skal printe et billede ud bruger jeg en bedre opløsning.

Tak til alle der har hjulpet ....... dk-tjekkiet 1-0
Avatar billede uranus Nybegynder
25. juni 2004 - 18:13 #14
En fordel ved at tage billederne i 1600x1200 er at man kan tage et udsnit og stadig have et billede i rimelig størrelse tilbage. Hvis du har tager et billede 640x460 kan du ikke beskære det uden at det bliver mindre, men det kan du med 1600x1200 og stadig resize til 640x480 !!!

Når det kommer til print duer 1600x1200 vel ikke engang til A4 hvis kvaliteten skal holde.