Avatar billede suss Nybegynder
20. juni 2004 - 18:51 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Compiler og programmeringssprog

Jeg - total nybegynder - er udstyret med 3 bøger for at komme igang med at programmere. På side 2-3 optræder de første øvelser, men ak jeg skal bruge en compiler. Ud på nettet, compiler til kamera, palms, det ene det andet. Har forsøgt at downloade dev-c++ 4.0 men.... noget går galt (downloader ellers meget) Jeg har brug for et gratis compiler-program (link) samt lidt forklaring. Jeg ved ikke om jeg skal satse på c++ eller c# - er der stor forskel? Eller bruges det ene til noget og det andet til noget helt tredje??
Avatar billede suss Nybegynder
20. juni 2004 - 19:01 #1
Øh.... ups - det skal selvfølgelig være gratis og brugervenligt. Skal lige igang :o)
Avatar billede soreno Praktikant
20. juni 2004 - 19:34 #2
Hvad går der galt når du henter dev-cpp ?
Avatar billede nlf Nybegynder
20. juni 2004 - 20:11 #3
Du kan eventuelt prøve Relo, som også er en IDE ligesom Dev-Cpp, og Relo kan endda bruge både compileren MinGW (som Dev-Cpp) eller BCC (fra Borland). Men vil foreslå Dev-Cpp, da der er flere der kan hjælpe dig med den (og rent personligt kan jeg også bedst lide Dev-Cpp's miljø). Forskellen på C++ og C# er primært at C# er beregnet til den relativt nye .NET teknologi. Af andre programmeringssprog kan nævnes Assembler, også kaldet symbolsk maskinkode (ville jeg ikke tage som begynder, men det kan du jo selv afgøre). Så er der Object Pascal, som godt nok kun kan compiles med Delphi (hvor PE-versionen er gratis på borland.com), som er et godt RAD med indbygget MFC til Windows-miljøet, hvis du skulle få lyst til at gå i krig med Windows (til Linux bruges Kylix, som er Linux-versionen af Delphi). Du kan også gå i krig med C, som er forgængeren til C++, som rent faktisk bare er en hæftig opgradering af C. Der er også andre som Dark-BASIC, D og sikkert mange flere, men her fortalte jeg bare kort om dem jeg bedst kender. Kort sagt er der mange alternativer og det er mest en smagssag hvilket et man vælger (undtagen hvis man skal bruge .NET selvfølgelig)
Avatar billede arne_v Ekspert
20. juni 2004 - 20:20 #4
Jeg vil også sige dev-cpp. Men tag version 4.9.x !

Valget mellem C++ og C# afhænger af den del ting.

Hvis du vælger C# er SharpDevelop et glimrende gratis udviklings værktøj.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. juni 2004 - 20:21 #5
Jeg har skrevet lidt om valg af sprog i en artikel:
  http://www.eksperten.dk/artikler/251
(279 er et duplikat opstået efter nedbruddene først i maj)
Avatar billede suss Nybegynder
20. juni 2004 - 21:43 #6
Hm .... lidt lige som at vælge shampoo uden at kunne få lov at dufte først :o) Har læst Arne´s artikel (rigtig go´iøvrigt)og sammenholdt med ovenstående svar:
1) er interesseret i windows platform, da det er den jeg kender bedst og som bruges mest
2) skal bruge det på mit arbejde til at løse mindre opgaver (i første omgang)
3) arbejdsfordel i fremtiden
4) dynamisk hjemmeside rettet mod kunder og samarbejdsparntere

Derfor tror jeg selv, at det er bedst/lettest med C# og evt. java. Men jeg mangler lige et link til dev-c++ (i håb om, at det ikke er samme sted, som jeg ikke har haft succes med - her går den nemlig i stå). Kan en af jer give mig et "godt" link?? Så er der selvfølgelig point.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. juni 2004 - 21:45 #7
4.9.8 kan hentes herfra:
  http://www.bloodshed.net/dev/devcpp.html
Avatar billede arne_v Ekspert
20. juni 2004 - 21:46 #8
Eller herfra:
  http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=10639

(jeg kører iøvrigt stadig 4.9.6)
Avatar billede arne_v Ekspert
20. juni 2004 - 21:47 #9
Hvis du vil kigge på C# så skal du først hente .NET Runtime og .NET SDK fra
Microsoft og så kan du hente Sharpdevelop her:
  http://www.icsharpcode.net/OpenSource/SD/Download/
Avatar billede suss Nybegynder
20. juni 2004 - 22:54 #10
Det er lykkes mig at hente både dev og sharp - så langt så godt. Nu har jeg så kigget efter .NET Runtime og .NET SDK men jeg er ikke helt sikker. Er UDDI .NET SDK v1.76 Beta - filen du mener med .NET SDK ?
Avatar billede arne_v Ekspert
20. juni 2004 - 22:56 #11
Nej
Avatar billede arne_v Ekspert
20. juni 2004 - 22:58 #13
Og ja den fylder lidt !

:-)
Avatar billede suss Nybegynder
20. juni 2004 - 23:06 #15
SUPER! er ved at downloade, men det tager tid :o) Aner ikke hvad jeg skal bruge disse filer til specifikt, men det finder jeg jo nok ud af. Tak for hjælpen, og skynd dig at "svare" så jeg kan tildele dig nogle velfortjente point!!!
Avatar billede arne_v Ekspert
20. juni 2004 - 23:08 #16
.NET runtime indeholder det der skal til for at køre .NET programmer
.NET SDK indeholder komamndo linie compilere og dokumentation
SharpDevelop indeholder IDE
Avatar billede arne_v Ekspert
20. juni 2004 - 23:09 #17
svar
Avatar billede suss Nybegynder
20. juni 2004 - 23:19 #18
Skynder mig *GGG*