Avatar billede j1x4r4 Nybegynder
19. juni 2004 - 15:00 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Regler ang sommerjobs og freelance

Hej...

jeg mangler et link eller en forklaring på hvad et sommerjob er.. om det er med feriepenge etc..

MVH J1x4r...
Avatar billede simonvalter Praktikant
19. juni 2004 - 15:02 #1
et job er et job.
Du har ret til de samme ting.
Avatar billede j1x4r4 Nybegynder
19. juni 2004 - 15:06 #2
Jeg har snakket med en.. hvor jeg skal hjælpe til med noget.. men firmaet har ikke råd til at kunne betale mig som ansat, med hensyn til feriepenge etc... det er kun et enmands firma... om man stadig har ret til feriepenge når det er et sommerjob.. for det er kun i ferien jeg skal hjælpe...

Eller om man skal arbejde freelance for at det ikke er gældene
Avatar billede simonvalter Praktikant
19. juni 2004 - 15:11 #3
jeg ved ikke hvad reglerne er som freelance.. men hvis du bliver ansat skal du have ferie penge.
Men jeg vil tro at hvis du er freelancer så skal du selv betale dine feriepenge.
Avatar billede j1x4r4 Nybegynder
19. juni 2004 - 15:13 #4
Det ville være rart hvis det stod et eller andet sted på nettet...

er der nogn krav om hvor meget man skal have i feriepenge...?
Avatar billede simonvalter Praktikant
19. juni 2004 - 15:29 #5
http://www.themis.dk/synopsis/docs/Lovsamling/Ferieloven.html

jeg er ikke sikker på om det er forskelligt fra overenskomst til oversenskomst.. men mener det ligger omkring de 12.5 %
Avatar billede j1x4r4 Nybegynder
19. juni 2004 - 15:41 #6
Tror faktisk at det er det jeg har manglet... Mange tak... :)

Kommer du ik lige med et svar?
Avatar billede simonvalter Praktikant
19. juni 2004 - 15:44 #7
det var så lidt.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
19. juni 2004 - 15:50 #8
"...ikke råd til at kunne betale mig som ansat, med hensyn til feriepenge...."

Det kan være rart at være ansat med en ansættelseskontrakt. Har han ikke råd
til at betale dig feriepenge etc, kunne I jo aftale en lavere løn som udgangspunkt,
og så får du resten som feriepenge året efter.
Avatar billede norsker Nybegynder
24. juni 2004 - 02:03 #9
Der er kæmpe forskel på at være ansat eller freelancer. Som ansat har arbejdsgiveren et stort ansvar overfor arbejdstager i form af løn under sygdom, feriepenge etc., hvilken ikke er tilfældet som freelancer. Derfor er lønnen som freelancer også højere. Det er et stort bøvl at have ansatte ift. at være enkeltmandsvirksomhed. Derfor er det nemmeste for arbejdsgiver at indgå en freelance kontrakt med dig, selvom en egentlig ansættelse ville være bedst for dig. Du behøver ikke at være momsregistreret for at indgå en sådan freelance aftale.