Avatar billede monsterblaster Nybegynder
16. juni 2004 - 15:26 Der er 7 kommentarer

PC går i sort og låser CPU forbrug stiger til 100 % uden belastni

Hej

Asus A7N8X-E Deluxe, nForce2
AMD, Athlon Barton XP 2500+/333, BOX
Sapphire Radeon 9600XT, 256MB, Deluxe
Kingston DDR3200, 512 MB.

Jeg har en 120 GB Seagate harddisk som jeg har  partioneret med 15 GB til system og resten til lager. Har desuden en Maxtor 40 GB harddisk, også til lager. Jeg bruger Windows XP-home.

Strømforsyningen er på 360 watt.

Det hele har i en 1 måned kørt stabilt og hurtigt.  Men det begyndte på et tidspunkt at oplyse mig at systemet var overclocket og det gik på safe-system. Jeg genoprettede med default settings via Bios og det kørte derefter nogenlunde stabilt.  Ind i mellem bliver der simpelthen sort skærm, og computeren er umulig at få i gang igen.  Når det så lykkes, siger den igen at systemet er overclocket og er gået på safe-system. Jeg genopretter og så kører det derud af igen. Har formateret nogle gange uden forbedringer.

På et tidspunkt da det kørte godt hentede jeg Auquamark3  for at måle systemets ydelse. Tallet blev på 29000, men her efter at det er blevet ustabilt er det faldet 10000.

Spillene kører ustabilt og computeren låser.
jeg kan i ydeevne se at cpu-forbrug  ind imellem pludseligt stiger til 100 procent, dette uden at der er nogen form for belastning.

(Har som amatør selv samlet det hele--splinternyt for 2 mnd. siden)

Gad vide hvad det er der er problemet.

Er der nogen der kan hjælpe ??

Med venlig hilsen

Monsterblaster.
Avatar billede overchord Nybegynder
16. juni 2004 - 15:33 #1
Naar du ser cpu-forbruget hoppe i vejret- kan du saa se hvilke processer det er der aeder dem (ved ikke hivket OS du har, men under task manager -> processes i win)
Avatar billede monsterblaster Nybegynder
16. juni 2004 - 16:32 #2
jeg kan nu se at når jeg begynder at spille f.eks. diablo 2, ryger cpuforbruget op på 100 %
MVH
Monsterblaster
Avatar billede monsterblaster Nybegynder
16. juni 2004 - 16:38 #3
Har ikke meget forstand på det---men jeg tror at det måske er der det hele ligger. Det er alligevel en stor processor og et lille spil. Så der er et eller andet galt.
Måske ganske åbenlyst--problemet er at jeg ikke lige kan se det
Hej
Avatar billede overchord Nybegynder
16. juni 2004 - 19:35 #4
Det ville vaere at forvente at CPU forbruget maxer naar du starter et spil. Men du skriver at "cpu-forbrug  ind imellem pludseligt stiger til 100 procent, dette uden at der er nogen form for belastning."
Hvis du proever at holde oeje med process listen over et stykke tid kan du saa se hvad der er som aeder processor tiden naar dette sker?
Avatar billede monsterblaster Nybegynder
16. juni 2004 - 19:53 #5
hej igen. Jeg åbnede et lille spil. Herunder forsøgte jeg at gå til jobliste. Den ville ikke sådan lige skifte, men kunne dog se "advarsel fra jobliste". Da jeg lukkede spillet så  at cpu i "åbningstiden" havde været på konstant 100 %.

Vil forsøge at starte et andet spil og få proceslisten åbnet herunder.
Avatar billede monsterblaster Nybegynder
16. juni 2004 - 22:56 #6
konstant på 100 % ved spil
Avatar billede monsterblaster Nybegynder
16. juni 2004 - 23:44 #7
det lykkes nok engang