Avatar billede chpilgaard Nybegynder
15. juni 2004 - 09:55 Der er 15 kommentarer

Digitalkamera for 4000

Jeg har omkring 4000 kr til køb af et digitalt kamera. Jeg ønsker et kamera hvor makrofunktionen er god, da det i høj grad skal bruges til fotos af bygningsmodeller. Det skal også bruges som normalt fritidskamera - feriebilleder, festbilleder osv, så det skal helst ikke være for stort.
Avatar billede chpilgaard Nybegynder
15. juni 2004 - 10:02 #1
Jeg har selv set på canon s60 og sony W1
Avatar billede asterisk Nybegynder
15. juni 2004 - 11:27 #2
Mit bedste bud er http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=41504 til ca 4500 kr.
Du har både en god makro, og også manualle indstillinger.
Med en opløsning helt op til 2592x1944 kan den i kombination med manuel indstilling til afstand lave superskarpe forstørrelser.
Og farverne er bare lækre!
Avatar billede lonepeter Novice
15. juni 2004 - 13:59 #3
Har selv et Casio Exilim EX-Z3 (3.2 megapixel) som jeg var lidt skeptisk over for på grund af mærket, men købte det alligevel på grund af kameraets størrelse og store skærm. Jeg er blevet rigtig godt tilfreds med kameraet som jeg synes har meget mere at byde på end f.eks. canon kameraer til samme pris.

Casio Exilim EX-Z4 (4.0 megapixel) koster ca. 2.900,-
Avatar billede asterisk Nybegynder
15. juni 2004 - 15:55 #4
lonepeter ->Hvis vi snakker pris, kan man jo finde endnu billigere. Men chpilgaard siger at han skal bl.a. bruge sit kamera til _fotos_, og det betyder at antalet af px er vigtigt. Det er også meget vigtigt at kunne fokusere manualt, det er en stor fordel ved professionelt arbejde :-!

chpilgaard -->Min Canon PowerShot G5 kan opfylde 95% af en proff fotografers behøv, den er fuld af faciliteter.
Den er ogsa 'canon' god til ferie.
Bare for at nævne nogle faciliteter:
-Macro Mode to shootclose-ups of subjects in the range of 5 to 50 cm at wide angle end and 15 to 50 cm at telephoto end.
-Attaching sound annotations to images
-Setting the custom White Balance
-Free replacing of Auto Focus Frame
-Av Setting the Aperture
-kan lave 4 minuters movieclips med rigtig godt lyd
-Editing movies
Avatar billede lonepeter Novice
15. juni 2004 - 16:02 #5
> asterisk. Det er nu ikke fordi jeg taler pris, jeg synes bare at det nævnte Casio kamera er et rigtigt godt bud på et godt kamera. Personligt synes jeg ikke at Canon har noget der matcher det til under 5.000,-

Det er selvfølgelig smag og behag, jeg tror bare at mange vælger det fra p.g.a. navnet...
Avatar billede lonepeter Novice
15. juni 2004 - 16:04 #6
> asterisk. Iøvrigt så har casio kameraet også manuel focus helt ned til 6 cm! Efter min mening er 4.0 mp rigeligt til selv ret store prints
Avatar billede 5floor Nybegynder
15. juni 2004 - 16:08 #7
Hej.
Pentax Optio 555 skulle være rigtig godt (http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=69315).
Det har manuelle indstillinsgmuligheder, 5x optisk zoom og en rigtig god makro (2-65cm).

Held og lykke.
Mads
Avatar billede asterisk Nybegynder
15. juni 2004 - 18:38 #8
Heh, lonepeter, det hedder nu ikke om 'smag og behag', det er rene fakta -> mellem casio til 2900 kr og canon til 4500 er temmelig kvalitetsforskel, ;-), men det kommer jo selvfølgelig også an på, hvor højt chpilgaard går op i kvaliteten.
Og der er lidt mere knald på farver med Canon, end med Casio og Pentax 555 :-!
Avatar billede lonepeter Novice
15. juni 2004 - 19:18 #9
Tvivler ikke på at G5 er et ganske udemærket kamera, men det er jo ikke just et kamera man lige har liggende i lommen... Min sammenligning går nu også mest på ixus serien, som jeg ikke mener er på højde med omtalte casio...

Men i sidste ende er det hele jo nok en opvejning af hvad man helst vil have, størrelse, vægt, funktioner, mp, pris m.v. og dermed som jeg skrev, smag og behag...
Avatar billede asterisk Nybegynder
15. juni 2004 - 21:01 #10
Ja, præcis, så må cphilgaard selv overveje hvad der er vigtigste for ham: mindre størrelse og vægt så kameraet kan puttes i lommen, eller mere funktionalitet, farvetonen på billederne og generalt bedre performance.

--> chpilgaard, en uddrag fra Guiden til køb af kamera fra www.edbpriser.dk:

-"Kvaliteten afhænger først og fremmest af kameraets opløsning..."
-"Der er dog ikke alene opløsningen der siger noget om kvaliteten. Den afhænger også af kamerates elektronik, optik og software. Her gælder det som regel, at jo dyrere kameraet er, jo mere er der gjort ud af disse dele."
For mere info, se:
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=44263&Guide=true&Showguide=1574ID=44263&Guide=true&Showguide=1574

mvh/ *
Avatar billede chpilgaard Nybegynder
15. juni 2004 - 23:46 #11
Tak for de mange kommentarer.

Jeg synes Canon PowerShot G5 ser meget spændende ud, men det kan "kun" tage billeder i en afstand af minimum 5 cm fra objektet, hvor Pentax Optio 555 kan gå ned til 2. Hvor meget har dette at sige?

(- Umiddelbart ville jeg tro at der var en bedre optik i G5'eren og derfor hvis jeg holdt mig indenfor de 5 cm ville få bedst billeder - vil pentax'et overhoved give ordentlige billeder med 2 cm, eller er det mere et salgs trick?)
Avatar billede asterisk Nybegynder
16. juni 2004 - 02:51 #12
Det betyder ikke rigtig meget, medmindre du virkelig skal optage dine bygningsmodeller på 2 cm afstand...
;-)
Spøg til side, in Macro Mode, the correct image brightness sometimes cannot be obtained with flash photography. Canon har derfor mulighed for tilføjelse af en separat solgt ting der hedder Macro Ring Lite MR-14EX, og en Macro Twin Lite MT-24EX til flash fotografi i Macro Mode.

Pentax har inbydende pris, dog vil jeg tvivle på, at den har ligeså godt farvegengivelse som Canon, og Canon er mere lysfølsom (helt ned til 50 ISO). Det betyder meget for mig. Og så har Canon mulighed for attaching an Externally Mounted Flash. Du kan gøre dine flash fotos endnu klarere and more natural appearing ved brug af denne eksterne flash.
Ang movier, har den to forskellige størrelser: 160 x 120 og 320 x 240.
Ang billedformater, har den mulighed for at gemme bill. som RAW format hvilket til forskel for jpg og tiff kan blive decompressed bagefter, uden tab af data. Både jpg og tiff er komprimerede, uden mulighed for decompressing.

Den bruger CF card, og fordelen ved den i forh.t. SD er, at du kan bruge den til flere forskellige enheder, som fx til lagring af mp3 filer, "almindelige filer, osv.
Den har også remote controller, den kan jeg også lide ;-)

Der er helt vist andre forskelle i features, men nu er det op til dig at beslutte og overveje hvad der er vigtigt og hvad der ikke er for dig.

Når jeg køber den slags ting, så foretrækker jeg at vælge en producent med en traditionel god omtale på området, simpelthen for at være på den sikreste side hvad der angår kvaliteten og ydelsen.
mvh/ *
Avatar billede mattbaker Nybegynder
17. juni 2004 - 20:27 #13
Der er ingen tvivl. Canon er det bedste kamera blant dem de der er nævnt her. Billedkvaliteten er meget bedre end Casio og Pentax.
Hvidbalancen er meget mere fintfølende og kameraet tilbyder meget mere end de to andre!
Hvis du har pengene til det lidt dyrere Canon får du et kamera du ikke skuffet over
-Matt B
Avatar billede asterisk Nybegynder
24. juni 2004 - 02:10 #14
Avatar billede lonepeter Novice
19. januar 2005 - 23:09 #15
> chpilgaard, skal du ikke have lukket spørgsmålet, det er jo over et halvt år gammel...