Avatar billede lemche Nybegynder
14. juni 2004 - 14:04 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Oprettelse af nye konti i kontoplanen.

Hejsa

Jeg har et lille firma hvor jeg har skudt nogle penge ind i.
Så vidt jeg ved skal disse beløb konteres som kortfristet gæld men på hvilken konto.

På konto planen findes der en sumkonto som samler alt kortfristet gæld, men jeg kan ikke helt gennemskue fra hvilke konti.

Hvordan opretter jeg en konto som hører med til "kortfristetgælds samlekonto" og hvilket nummer bør den have.

/Flemming
14. juni 2004 - 14:06 #1
Den skal have et nummer mellem overskriften: Kortfristet gælg, og sammentællingskontoen: Kortfristet gæld i alt.

Så vil saldoen på kontoen automatisk være inkluderet i sammentællingen.
Avatar billede blacks Mester
14. juni 2004 - 14:09 #2
På samlekontoen kan du se hviklen overskriftskonto den tæller fra. Så laver du en ny konto som ligger i mellem de to konti, overskrift og samlekonto.
14. juni 2004 - 14:12 #3
På sumkontoen er der en oplysning, der hedder: Sum fra. Det er oplysning om fra hvilket kontonummer, der tælles sammen.
Avatar billede lemche Nybegynder
14. juni 2004 - 21:46 #4
OK det lyder fint.
Jeg har dog været inde og se og der er et par ting jeg ikke helt forstår.
1) Der er ikke nogen over skrift til kortfristet gæld - Det burde der være ikke???
2) Istedet tæller sumkontoen (25799) fra (22000) af og frem men det dækker også    over "langfristet gæld",  "kreditorer", "skyldig moms", etc. - det må da være en fejl.

Hvis jeg nu rette tæl fra kontoen til bør jeg så ikke også lave en "efterberegn periode" fra det tidspunkt som jeg er begyndt at taste min data ind - altså flere år tilbage???

/Flemming
14. juni 2004 - 23:52 #5
Det anbefales altid at lade sammentællinger starte med en overskriftskonto - men det er ikke strengt nødvendigt. Det højner læsbarheden af kontoplanen.

Du kan oprette alle de overskriftskonti og sumkonti, der er behov for. Bare sørg for at der er struktur i det. F.eks. således:

1000 Passiver

1100 Kortfristet gæld
1199 Kortfristet gæld i alt (Sum fra 1100)

1200 Langfristet gæld
1299 Langfristet gæld i alt (Sum fra 1200)

1999 Passiver i alt (Sum fra 1000)

Du skal efterberegne, hvis der er oprettet nye sumkonti.
13. juli 2004 - 12:18 #6
Har du fået løst problemet?