Avatar billede undertakers Nybegynder
13. juni 2004 - 17:26 Der er 8 kommentarer

Spejling af harddisk

Er der nogen der ved om det er muligt at spejle en harddisk hvor alle data er slettet og derefter genskabe dataene på kopien???
Avatar billede strych9 Praktikant
13. juni 2004 - 17:27 #1
Det er det ikke.
Avatar billede undertakers Nybegynder
13. juni 2004 - 17:28 #2
Er du 100% sikker?
Avatar billede strych9 Praktikant
13. juni 2004 - 17:30 #3
nej.. men jeg er 100% sikker på at du ikke har det grej og de penge der skal til for at gøre det. =) Det er en opgave for en prof computer forensic.
Avatar billede undertakers Nybegynder
13. juni 2004 - 17:33 #4
Det er nemlig fordi jeg har afleveret en hd til politiet som bevismateriale mod en person.
De har spejlet den og vil genskabe data på kopien.
Jeg mente ikke at det kunne lade sig gøre og kunne ikke forstå at de ikke tog originalen med til undersøgelse.
Tror du at de kan genskabe data på den spejling de lavede?
Avatar billede strych9 Praktikant
13. juni 2004 - 17:33 #5
jeg kommer i tanke om en metode... Linux og dd kommandoen kan kopiere disken råt bit for bit.
Der er så vidt jeg ved ikke adgang til rå kopiering af windows diske uden meget specielt værktøj.
Avatar billede undertakers Nybegynder
13. juni 2004 - 17:37 #6
ok.
Tusind tak for hjælpen.
Kan du ikke lige smide et svar så du kan få dine point
Avatar billede strych9 Praktikant
13. juni 2004 - 17:40 #7
ok, det besvarer vel spørgsmålet.
Windows tillader ikke rå adgang til diske. Det synes MS ikke at du skal have lov til. Der skal det ligesom gå igennem de layers af abstraktion som de har besluttet.

I Linux har du rå adgang til næsten alt, og dd kan kopiere råt mellem devices. Feks kan du kopiere en cdrom 100% nøjagtigt ned på en hdd i Linux. Du kan også kopiere bootsektorer råt i Linux hvis du kender dens placering (offset) på disken og vil specificere det med Hex kode.

Undskyld at jeg først sagde det var umuligt.. Jeg skulle lige have hovedet ud af MS kassen først.
Avatar billede strych9 Praktikant
13. juni 2004 - 18:06 #8
og ved nærmere eftertanke igen.. det afhænger lidt af hvordan han har slettet disken.

På en harddisk ligger der en masse små partikler. Jeg mener det er jernoxid. Disse er magnetiske, og når de vender een vej så repræsenterer de værdien 0 og når de vender den anden vej repræsenterer de værdien 1. Dvs nok til det binære talsystem som computere bruger internt.
Hvis han blot har slettet filerne på disken med feks delete tasten, så bliver der ikke pillet i videre udstrækning i den måde som partiklerne ligger på. Det samme hvis han har foretaget en quick formatering af disken. Partiklerne vil ligge præcist ens og data vil stadig være der og kunne udlæses og kopieres, feks med Linux og dd.

Hvis han til gengæld har lavet en fuld formattering, så skulle denne formattering sørge for at alle de magnetiske partikler på skiven står til at være 0. Dvs hvis man så forsøger at læse data ud råt bliver det til en masse 00 00 00 00 00 der bliver læst.
Sagen er så at de magnetiske partikler ligger meget tæt. Samtidig kører harddiskens læsehoved ikke nøjagtigt over det samme spor hver gang. Det vil sige at placeringen af de gamle partikler kan være intakt, mens de nye som repræsenterer nuværende data kan ligge en smule (feks 1 nanometer) ved siden af. Et areal på harddisken som repræsenterer et bit offset har selvfølgelig mere end een partikel på sig, så derfor tager læsehovedet ikke fejl af spor som ligger en anelse ved siden af.
Normalt siger man at en harddisk skal formateres 17 gange for at fjerne alle spor af tidligere data så de ikke længere kan læses.

For at lave en 100% 1:1 kopi skal man altså ned på fysisk partikel niveau. Jeg er sikker på at det kan lade sig gøre, med specialudstyr som er dyrt. En almindelig PC's evner hører i hvert fald op her.
Mon ikke politiet har styr på det? Hvis det er en person du virkelig gerne vil knalde, så gem harddisken i et skab langt væk fra magnetfelter og vent på hvad der sker.