Avatar billede jensen363 Forsker
09. juni 2004 - 08:37 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Karma debat - dybt useriøst

Nu er debatten i Access-kategorien løbet af sporet. Man bruger efterhånden mere tid på at hakke på løs hinanden, end på reel problemløsning. Det gavner ikke nogen, tvært imod ….

Jeg betegner mig selv som værende dybt seriøs i min opgaveløsning, hjælper hvor dette er muligt, og holder mig som regel fra at kommentere andre forslag til problemløsning, bliver det endelig kommenteret, er det kun ment som en hjælp/oplysning, ikke nedsættende, og da slet ikke med det formål at starte en generel debat, som resulterer i dårlig karma.

Jeg er efterhånden nået dertil, at jeg ikke gider ofre mere tid herinde … ofte skal man bruge tid på at frasortere irrelevant information, for at finde frem til problemet. Det er ligefrem sådan, at man efterlades i den tro, at man higer efter at stjæle kunder/point fra hinanden.  Selv om man kan blive irriteret over manglende/uretfærdig  point-tildeling, så er det jo trods alt kun matador-penge der er tale om.

Helt ærligt … kan vi være det bekendt overfor Eksperten.dk.

Tildel da for fan… Karma for folks faglige viden, ikke deres ordvalg ….. alt andet er i mine øjne, dybt useriøst … tildelt af dybt uintelligente … undskyld alternativt begavede mennesker …

Eksperten.dk burde gribe ind overfor dette / blackliste brugere
Avatar billede mugs Novice
09. juni 2004 - 08:50 #1
jensen363 > Jeg er helt enig i dine betragtninger.
Det er synd for både eksperten.dk og dens brugere, at karma tildeles subjektivt efter "om man kan lide hinanden's hårfarve" eller ej, og ikke efter den faglige hjælp en bruger yder.

Jeg tror at vide hvilket eksempel du refererer til, og jeg tager afstand fra såvel den først afgivne karma såvel som "hævnakten", uagtet at jeg er overbevist om, at den sidst afgivne er et udslag af frustration en sen aftenstund.

Og nej, det kan vi ikke være bekendt overfor hverken eksperten.dk eller dens mange brugere.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
09. juni 2004 - 09:05 #2
jeg kigger indimellem ind på folks karma, men det giver sjældent noget brugbart. jeg syns ikke karma-ordningen har gjort eksperten bedre, tværtimod, og der er flere af de gode folk herinde der har fået nok af det, og nogle gider ikke stedet længere.
Avatar billede ird Praktikant
09. juni 2004 - 10:04 #3
*suk* endnu en karma debat :))
Det hjælper beklageligt intet at klage. Der er utallige tråde om dette problem, men vi må bare acceptere karmafunktionen som den er.

Mail admin på info@eksperten.dk
men tror seriøst han er træt af at modtage mails omkring dette :)
Vi er utallige gange blevet forklaret at det ikke bliver lavet om, så synes ikke det hjælper en rygende fis vi bliver ved med at snakke om emnet :) *ØVS*

//Ird
Avatar billede jensen363 Forsker
09. juni 2004 - 10:39 #4
Det er ikke Karma som sådan jeg er utilfreds med, lige så meget der dybt usaglige plan som problemløsningen bevæger sig på, som så slutteligt udløser dårlig karma ;)
Avatar billede summer Mester
09. juni 2004 - 10:48 #5
Hvis i det mindste karmatildelingen var ledsaget af brugernavn og ikke anonym, men heller ikke det tager admin til efterretning.
Avatar billede mugs Novice
09. juni 2004 - 11:11 #6
ird > Som du selv anfører, har der været utallige tråde om dette emne. Og jeg skal være den første til at beklage dette forhold.
Det kna godt være, at admin er træt af disse mails emnet vedrørende. Og det er da sikkert forståeligt. Men på eet punkt er jeg meget uening med dig (og sikkert også med admin):

Når nu så mange brugere er utilfredse med systemet, må admin da begynde at se på problemet på et tidspunkt. Hvis admin's holdning er, at det ikke bliver ændret, så er det vel også OK. Men det er vel det vi i gamle dage kaldte betonkommunisme, hvor man ikke ville ændre noget eksesterende alene med den begrundelse at man ikke ville, uanset at der var mange borgere som var utilfredse med systemet.

Det samme her med karma-systemet: Det er brugerne der skaber eksperten.dk som "kun" stiller spalteplads til rådighed. Hvis ikke brugerne bliver hørt, så kan det kun gå een vej.
Det er muligt, at vi utilfredse er i mindretal, men så fortæl os det eller lav en afstemning, så vi får en overblik over hvor mange der er tilfredse / utilfredse.

Når der kommer nogle tal på bordet kan vi så personligt foretage en afvejning og evt. ignorere karma.
Avatar billede exp Juniormester
09. juni 2004 - 11:23 #7
jensen363 >>
"Tildel da for fan... Karma for folks faglige viden, ikke deres ordvalg..."

Jeg har ikke mere belæg for dette, end hvad jeg har kunnet opfatte i debatterne og til coadminmødet, men here goes:

Jeg opfatter karmasystemet som noget, der *NETOP* skal bruges til at bedømme folks sprogbrug og væremøde herinde.
Vil folk have bedømmelser på deres faglige færdigheder, så findes der en helt anden funktion; pointsystemet - der netop viser om man har faglig ekspertise.

Karmasystemet benyttes til at kommentere folk adfærd på eksperten, fx:
"Smider tomme svar for at score lette point"
"God til at give respons"
"Lange svartider"
"Lukker ikke spørgsmål"
etc

Imho

mvh
exp/bruger
Avatar billede ird Praktikant
09. juni 2004 - 11:23 #8
Det kna godt være, at admin er træt af disse mails emnet vedrørende. Og det er da sikkert forståeligt. Men på eet punkt er jeg meget uening med dig (og sikkert også med admin--> vi er da ikke uenige om karma er noget hø :)
Avatar billede jensen363 Forsker
09. juni 2004 - 12:00 #9
exp > delvis enig ... men når negativ karma kun gives på baggrund af en dybt usaglig debat så ....
Avatar billede exp Juniormester
09. juni 2004 - 12:36 #10
Sådan er det - så må man bare ignorere den... :-)
Avatar billede jensen363 Forsker
09. juni 2004 - 12:51 #11
exp > men igen, det er ikke Karma principperne som sådan jeg alene angriber, men nok især den tåbelige dialog brugerne imellem, som udløser karmaen ;)
Avatar billede ird Praktikant
09. juni 2004 - 13:42 #12
Det er beklageligt ikke muligt at dæmme op for alle dem der udelukkende kommer for at lave ged i systemet :)
Min karma har længe været sandkasse for mange af de typer, men man må jo bare leve med det. Co'erne har kun mulighed for at slette de væreste - men der har de også regler de skal følge :)
Avatar billede ird Praktikant
09. juni 2004 - 18:58 #13
Så fik jeg endnu en totalt latterlig karma som igen er totalt uden hold i og som altid uunderskrevet :)

Long live the fools of E
Avatar billede mugs Novice
09. juni 2004 - 19:03 #14
Long live the fools of E.
Tjaa - Vi må jo have medlidenhed med dem.
Avatar billede norbert Nybegynder
09. juni 2004 - 19:04 #15
Ird, jeg tror det bedste du kan gøre, er at lade være med at kommentere disse klovne. Ignorer dem, til sidst bliver de trætte af det. Os andre der ved hvad du står for, lader os ikke bide af det. Desuden tror jeg stadigvæk det er den samme person, der bare flytter sin karma. Prøv at holde øje med tallet nederst, om der virkelig kommer en ny karma. Hvis tallet ikke forandrer sig, er det den samme der bare flytter sin karma. Men som sagt, ignorer dem, til sidst gider de ikke mere, de gør det kun for at hidse dig op. Vis dem, at du er klogere end dem.
Norbert :-)
Avatar billede ird Praktikant
09. juni 2004 - 19:23 #16
Enig gutter :-)
Dårlig vel argumenteret tager man vel til sig - men dårlige argumenter uden hold i er til at puste grise i :))
Avatar billede mugs Novice
09. juni 2004 - 19:24 #17
Puste grise i?
Til at skide i!
Avatar billede ird Praktikant
09. juni 2004 - 19:25 #18
Take a wild guess :D
Avatar billede htm Nybegynder
09. juni 2004 - 20:37 #19
Er fuldstøndig enig i jensen363 - der er kommet for mange stridigheder - uanset hvilken kategori man kommer i, er der nogle der skal brokke sig, nedværdige andre eller føre en dybt usaglig debat i karmasystemet.

Admin gav os et værktøj til at bedømme hinanden på vores opførsel. Det er langt fra perfekt, men vi ved alle hvor hurtigt det går med nye funktioner eller rettelse af eksisterende etc, så lad dog være med at mundhugges om systemet.

Accepter det som det er, og brug det med de muligheder det giver. Og frem for alt lad være med at formudre den gode saglige debat, med ligegyldig karmabrok.

>> Jamen det er jo et sted hvor folk kan svine folk til annonymt <<
Ja det er korrekt - men det er forhåbentlig fåtallet, og lad så alle os andre bruge det på fornuftig vis, så det virkelig bliver brugt til det der var formålet, nemlig at give et billede af hvordan folks opførsel er.

>> Jamen, det viser jo overhovedet ikke et rigtigt billede, det er bare offentligt tilsvinning<<
Det er brugerne der har gjort det til dette, og kun brugerne der kan få det til at vise et reelt billede.
Og hvorfor ikke se det fra den anden, den positive, side? Det er et offentlig sted til at rose din adfærd?

ird>>Undskyld at bruge dig som eks. men har set dig ofte i karmadebatten, har ofte se dig fremhæve de dårlige 0% karma, hvorfor ikke fremhæve de positive 100% karma?
Avatar billede ird Praktikant
09. juni 2004 - 21:32 #20
Det er okay htm. Jeg forsøger ikke at snakke bedre eller dårligere om 0 eller 100% karma. Det jeg forsøger at pointere er at dårlig argumenteret og løgnagtigt karma *tisser* mig af :)

Kan fint leve med dårlig karma så længe den holder vand :-)

//Ird
Avatar billede norbert Nybegynder
09. juni 2004 - 21:43 #21
Forstår jeg godt, ird - men det er netop dem, du skal ignorere. De gør det kun for at hidse dig op, og så sidder de og griner bagefter. Lad dem lege, så stopper de, når de finder ud af, at du er ligeglad.
Avatar billede htm Nybegynder
09. juni 2004 - 21:44 #22
ird>> Det kan jeg godt forstå, der er ingen der syntes om at blive svinet til på et løgnagtigt grundlag. Men man skal også tænke over at det er fåtallet der lægger disse bemærkninger. Samtidig skal man tænke over at debatten ikke bliver bedre ved at fremhæve disse umodne negative indlæg der kun er lagt for at skabe en dårlig stemning.
Avatar billede ird Praktikant
09. juni 2004 - 21:53 #23
Jeg er også meget "stolt" af af modtage karma fra dem jeg mener udgør byggestenene på dette site.

Alle er selvfølgelige ligemeget "værd" men synes nu de seriøse brugere gør forskellen fra et alm site og til et expert forum :)

Norbert->Lader mig ikke gå på af det på nogenmåde men ville bare lige kommentere det :-)

Nå men hende der kalder sig min bedre halvdel råber  SENGETID :))
Ikke fordi jeg gider lytte til hende MEN.........godnat :D

//Ird
Avatar billede mugs Novice
09. juni 2004 - 21:55 #24
Godnat :o)
Avatar billede norbert Nybegynder
09. juni 2004 - 21:57 #25
- og sov godt :-)