Avatar billede juliefabricius Nybegynder
08. juni 2004 - 22:21 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Digital videokamera

Jeg ønsker at købe en ny camcorder, og jeg har set nærmere på Canon MV X200 til ca. 5500 kr, der ser ud til at opfylde de fleste krav som jeg stiller. Dvs. høj billedopløsning og god optik. Et andet kamera af samme fabrikat er MV X20i, der er en del dyrere, ca. 8500 kr., men som også har en del flere funktioner. Mit spørgsmål lyder: mvx 200 har en opløsning på 1,33 megapixel og mvx 20i har en opløsning på ikke mindre end 2,23 megapixel ( netto henhv. 850000 og 1770000 pixler). Får man et væsentlig bedre videobillede med det dyre kamera, eller er der mest effekt i forhold til stillbilleder (fotos)? Er de sidste penge givet godt ud? Jeg bruger Pinnacle til redigering og brænder så DVD´er som slutprodukt.
Avatar billede ttn.bonk Nybegynder
09. juni 2004 - 22:55 #1
Hej,

ja du får et bedre billede med flere pixels, også på DVD/TV. Og der er ikke
pga. af de flere pixels, men CCD'en med flere pixels er generelt mere lysfølsomme og
har dermed mindre egenstøj. Men om du vil kunne se dette er mere tvivlsomt, idet
de 1,33 megapixels faktisk er ret godt i forvejen.

Et almindeligt TV-billede (som det er indkodet på en DVD) har jo kun
720x576 pixels = omkring 415000, hvilket ikke er så meget. Så flere pixels end det er
kun relevant fordi
1) CCD bliver mere lysfølsom som tidligere nævnt
2) Du kan tage bedre still-billeder (men selv her er 2,23 megapixels ikke meget idag). Så ville jeg hellere have et seperat still-billede kamera (selv et billigt til omkring 2000,- vil være bedre).

Mvh Torben.

PS: Sikr dig at, udover DV in/out, bør din camcorder også have composite-in
så du kan optage dine gamle VHS bånd og andet over på DV bånd og senere DVD.
Ellers skal du investere mange penge i fx. Canopus ADVC-55/ADVC-100 eller lignede
eller bruge din PC's grafik-kort/TV-kort til dette med typiske problemmer som
usynkroniseret lyd, støj på lyden etc. Jeg ærger mig idag
over denne mangel på min Panasonic NV-DS28.
Avatar billede juliefabricius Nybegynder
10. juni 2004 - 07:47 #2
Tak for et godt råd, Torben.

Mvh Torben