Avatar billede lone_a_p Praktikant
05. juni 2004 - 12:41 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Canon Powershot A60, A75 eller A80

Jeg har været rigtig meget i vildrede omkring køb af digitalkamera, men nu tror jeg, at jeg har skåret det ned til 3 forskellige.

A60: 1300 kr, 2megapixel, 16mb
A75: 2000 kr, 3,2megapixel, 32mb
A80: 2750 kr, 4megapixel, 32mb

Kameraerne er herudover nogenlunde ens.

Hvor stort kan et 2.0, et 3.2 og et 4.0 megapixel billede printes i god kvalitet?

Jeg skal blot bruge billederne til almindelig fotografering og til brug på internettet.

Er der nogen der kan anbefale et af kameraerne frem for et andet?

Mvh Lone
Avatar billede lone_a_p Praktikant
05. juni 2004 - 13:32 #1
Tror nok jeg har fundet ud af print.

3.2: god kvalitet på A4
4.0: god kvalitet på A3
og 2: tja... det må jo være mindre end A4 ... er der nogen der ved, hvor stort?
Avatar billede weblex Nybegynder
05. juni 2004 - 20:03 #2
Jeg har et a70, som blev afløst af a75´eren - det har de omtalte 3,2 megapixel. Det kan varmt anbefales til almindeligt og måske også lidt mere seriøst brug. Og så er priserne i øvrigt faldet kraftigt siden jeg købte det :-/

Hvis du vil læse mere om kameraerne kan du måske finde noget på nednestående links:

http://www.steves-digicams.com/
http://www.dpreview.com/

Generelt meget grundige anmeldelser af kameraer.
Avatar billede uranus Nybegynder
06. juni 2004 - 09:37 #3
2.0 pixel kan bruges til 15x20 cm, men der er ikke rigtig mulighed for at beskære billedet, hvis kvaliteten skal holde. En af fordelene ved mange pixel, er at man har mulighed beskære originalen og alligevel opretholde en rimelig kvalitet. Jo flere pixel, des kraftigere kan et billede tåle at blive beskåret, så jeg ville vælge A80. Den har også fået fine anmeldelser. A60 kan vist slet ikke fås mere eller ihverfald godt på vej ud.

Og køb et xtra kort på 128 mb eller større, hvis der er råd til det. 32 mb rækker ikke langt når man tager billeder i højeste opløsning - Ca 16 billeder.
Avatar billede lone_a_p Praktikant
06. juni 2004 - 09:57 #4
Er der nogen der kender til de to største kameraer? A75 og A80? Jeg er lidt kommet frem til at det skal være en af de to.

Jeg forsøger også at læse mig frem på diverse forums, så I behøver ikke give mig flere links.

Mvh
Avatar billede jnoval Nybegynder
06. juni 2004 - 22:33 #5
Jeg har et A80, og har tidligere haft et A70. Et af de fede ting ved A80 er at skærmen kanderjes. Først tillagde jeg det ikke så meget betydning, men det er faktisk ret brugbart. Jeg ville helt klart ofte de ekstra penge og købe et A80. Du får også et større CF-kort med til A80. Jeg købte det i øvrigt billigt vie nettet i tyskland. Der skal ikke betales dk-told, og dk-moms da du handler indenfor EU.
Avatar billede lone_a_p Praktikant
07. juni 2004 - 14:34 #6
Tak for jeres svar :)

Jeg har købt et A75 og er i gang med at udforske mulighederne :)

Mvh