Avatar billede spg10 Nybegynder
04. juni 2004 - 14:35 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

installer win 95

Hej

Jeg skal til at installere windows 95 på en gammel maskine
men jeg får følgene fejl meddelse

error su-0013

setup could not create files on your startup drive and cannot and setup windows.

If you have hpfs or windows nt file system, you must create a ms-dos boot disk.

if you have LANtastic or superstor compression, desable it before running windows setup
Avatar billede egede Nybegynder
04. juni 2004 - 14:38 #1
På fejlmeddelsen lyder det umiddelbart som om at du prøver at installere på en harddisk der er NTFS-formateret...
Avatar billede spg10 Nybegynder
04. juni 2004 - 14:45 #2
hvad skal jeg gøre så?
Avatar billede riversen Nybegynder
04. juni 2004 - 14:46 #3
du skal slette partitionen med fdisk og genoprette en partition.
Avatar billede spg10 Nybegynder
04. juni 2004 - 14:47 #4
hvordan gør man det?
Avatar billede egede Nybegynder
04. juni 2004 - 14:47 #5
Nu kender jeg ikke lige din computer- eller drevopsætning, men umiddelbart ville det nok være nemmest at formatere hele harddisken inden du gik i gang. Hvis du har filer liggende på den som du gerne vil beholde kan jeg desuden oplyse dig om at de (hvis de ligger på en NTFS-disk) ikke er tilgængelige fra Windows 95.
Avatar billede spg10 Nybegynder
04. juni 2004 - 14:48 #6
er der en men måde at slette alt på
Avatar billede egede Nybegynder
04. juni 2004 - 14:50 #7
Som riversen siger.
Du laver en bootdiskette med fdisk og format på. Går ind i fdisk og sletter alle partitionerne, for derefter at oprette en primær DOS-partition. Når dette er gjort burde du kunne skrive format c: for at formatere din harddisk.
Avatar billede egede Nybegynder
04. juni 2004 - 15:00 #8
Hvis du er i tvivl kan du bare spørge, men jeg går ud fra at der ikke er nogle vigtige informationer på harddisken.
Avatar billede peet-49 Novice
04. juni 2004 - 15:08 #9
Er det en NTFS partition, skal du slette ikke DOS partition.
Avatar billede cp1 Nybegynder
04. juni 2004 - 15:09 #10
her er en artikel om fdisk ;) http://www.eksperten.dk/artikler/122
og her ka du hente killdisk http://www.killdisk.com/downloadfree.htm
Avatar billede spg10 Nybegynder
04. juni 2004 - 15:17 #11
nu har jeg lige brugt fdisk og formateret men den samme meddelese kommer frem
Avatar billede spg10 Nybegynder
04. juni 2004 - 15:24 #12
skal jeg mon lave den om til FAT
Avatar billede cp1 Nybegynder
04. juni 2004 - 15:24 #13
jeps det ska du ;)
Avatar billede sebastiane Nybegynder
04. juni 2004 - 15:26 #14
Den hurtigste måde at slette drev på er nok med delpart.exe. Du kan downloade det lille program (123 kb) mange steder, bl.a. her:

http://radified.com/Files/
(linket er nederst i højre spalte)

Det er et lille program, som uden videre sletter en hvilken som helst type partition (formateret med Fat32, ntfs eller hvad det skulle være).

Boot i DOS
Slet partitioner(ne) med Delpart.exe
Genstart
Kør fdisk

Det program har for et par år siden reddet mig selv fra en harddisk med partirioner, man ikke kunne komme ind på. Vær dog opmærksom på, at delpart.exe sletter alt.

Det gør Killdisk også - det tager bare lidt længere tid, men til killdisk fordel tæller, at den også sletter al "gammel" data på harddisken - og det kan jo være meget rart nogen gange :-)

Læs fromsejs fremragende fdisk-artikel - se cp1's kommentar ovenover.
Avatar billede spg10 Nybegynder
04. juni 2004 - 15:44 #15
nu må vi se om det virker
Avatar billede spg10 Nybegynder
04. juni 2004 - 17:01 #16
hvor hente man en startup disk
Avatar billede fromsej Praktikant
04. juni 2004 - 17:28 #17
Det må vi ikke fortælle dig, da MS filer er copyrightbeskyttede, men Google er opfundet.
Tip: søg på boo.di.k erstat prikkerne med t og s.
Avatar billede spg10 Nybegynder
05. juni 2004 - 07:29 #18
tak for svaret det virker
Avatar billede sebastiane Nybegynder
14. juni 2004 - 23:36 #19
Takker for points