Avatar billede engin10 Nybegynder
02. juni 2004 - 09:51 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Oprette tabeler

Hej,

Jeg skal have lavet en database over en film samling. Har i nogle i idee til hvordan jeg kan sætte det op, altså rent tabel messigt. Jeg har tænkt mig at oprette en tabel og kalde det for FILM og kolonerne sprog, hvodedrolle, instruktør, medie osv..

Så vil jeg oprette en tabel for hver genre. KOMEDIE, GYSER, ACTION osv.. Og under hver af disse genre har jeg en kolone der hedder filn_navn.

Så har jeg også en tabel ved navn BRUGER. Kolonerne: lånt_filmnavn, fornavn, efternavn og tfl_nr.

Hvad synes er det en god idee? HAr i andre måder at gøre det på?
Avatar billede ellebaek Nybegynder
02. juni 2004 - 09:55 #1
umiddelbart ville jeg lave en stor tabel over alle filmene, da de derved får et unikt id hver.

Dette id kan du så bruge når du skal fx. redigere dine film.
Altså i stedet for at have en tabel med de forskellige genre, så lave en stor tabel der så har en kolonne der hedder genre hvor du så sætter komedie, gyser, action etc. ind.

Så kommer du også uden om at 2 film kan hedde det samme, hvis du i stedet for at bruge filmnavnet benytter filmens id i den store tabel.
Håber du kan bruge det. ;-)
Avatar billede arne_v Ekspert
02. juni 2004 - 10:09 #2
Jeg er helt enig.

genre er en attribut på film
Avatar billede engin10 Nybegynder
02. juni 2004 - 10:24 #3
Jeg vil gerne have så mange tabler så mulig.. Det er derfor jeg valgt denne fremgangsmåde. HVis jeg kunne samle alle genre i en tabel. Bruger i en tabel og film i en anden.  HVad synes i?
Avatar billede ellebaek Nybegynder
02. juni 2004 - 10:26 #4
det kan ikke betale sig at have flere tabeller..

Ville egentlig synes at det at have genre i en tabel for sig er lidt i overkanten. men på den anden side kan du så holde præcis styr på hvilke genre du har at gøre godt med, så som sådan er det vel faktisk en god ide.

Men det skal så være en tabel der hedder genre bestående af:
id:
genrenavn:
beskrivelse:

og det er vel sådan set det.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. juni 2004 - 10:32 #5
tabel design skal laves udfra data'enes natur ikke udfra hvor mange tabeller man
gerne vil have

film-------genre
      M:1

lyder helt fint i mine øre.
Avatar billede engin10 Nybegynder
02. juni 2004 - 10:49 #6
Andre forslag er stadig velkommen.. Ellebaek og arne_v skriv et svar så jeg kan give jer point. :)
Avatar billede ellebaek Nybegynder
02. juni 2004 - 10:49 #7
jeg smider et svar...
Avatar billede arne_v Ekspert
02. juni 2004 - 11:02 #8
OK

(selvom jeg faktisk ikke synes at jeg har lavet andet end at bekræftige hvad
ellebæk allerede havde skrevet før mig)
Avatar billede engin10 Nybegynder
02. juni 2004 - 11:14 #9
Nu ser det sådan ud:

FILM (ID, filmnavn, sprog, intruktør, hovedrolle, udgivelses_arr..)
GENRE(ID, action, komedie, drama, gyser og tegnefilm)
BRUGER(ID, Fornavn, efternavn, Film_laant)
MEDIE (ID, dvd, vcd, vhs)

Hvad synes i ser det nogenlunde rigtig ud?
Avatar billede ellebaek Nybegynder
02. juni 2004 - 13:15 #10
jeg ville personligt nøjes med 2 tabeller..

en der hedder FILM:
med: ID, filmnavn, sprog, intruktør, hovedrolle, udgivelses_arr, genre, medie

en der hedder bruger med:
ID, Fornavn, efternavn, Film_laant

Når du så har en film der er lånt af en bruger, så smider du filmens ID over i feltet Film_laant i stedet for navnet.

så kunne du eventuelt for at kunne styre hvilke genre eller medier du ville arbejde med lave 2 ekstra tabeller:
MEDIE: bestående af:
ID, Type (herunder dvd, vcd, etc.)

GENRE: bestående af:
ID, Type (herunder gyser, komedie, etc.

I disse 2 tabeller er der altså ikke ikke mere end 2 kolonner.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. juni 2004 - 20:51 #11
Jeg er helt enig i at MEDIE og GENRE tabellerne kun skal have 2 evt. 3 felter:

ID
Navn

eller:

ID
Navn
Beskrivelse

Men jeg er helt uenig i placeringen af Film_laant feltet !

Det er ikke:

bruger--------FILM
        M:1

men:

bruger--------FILM
        1:M

D.v.s. at der skal ikke være et Film_laant felt i bruger men et Laant_af felt
i FILM.
Avatar billede ellebaek Nybegynder
02. juni 2004 - 21:07 #12
Arne -> Selvfølgelig ;-)
Ellers kan den samme film stå som værende udlånt flere gange.. Eller også kan en bruger kun låne en film af gangen.
Avatar billede engin10 Nybegynder
03. juni 2004 - 09:28 #13
Takker for jeres svar.. :)