Shit happens, som man siger. Men hvordan reagerer organisationer egentlig, når de bliver konfronteret med egne fejl og utilstrækkeligheder?
Det er spørgsmålet i Camilla Sløks nye bog ”Fejl og forsoning i organisationer”, hvor hun undersøger, hvorfor det kan være så svært at give en rigtig undskyld. Samt hvordan ledelse, ansvar og forsoning håndteres – eller undgås! – i danske organisationer.
Forfatteren er ledelsesforsker, lektor på CBS, ph.d., teolog og har bl.a. studier på Harvard i bagagen, og i bogen tager hun meget passende udgangspunkt i to klassiske citater. Nemlig Ciceros “Det er menneskeligt at fejle” samt Alexander Popes tilføjelse “Det er guddommeligt at tilgive”.
Bogen handler dels om, hvordan organisationer forholder sig til fejl, og hvorfor der ofte opstår en instinktiv modvilje mod at indrømme dem. Hvilket som bekendt kan gøre ondt meget værre for den virksomhed eller institution, der begår fejlene (især hvis pressen begynder at interessere sig for sagen).
Her gennemgår Camilla Sløk eksempler fra både offentlige og private organisationer, hvor ansvarsforflygtigelse, spin og strategisk tavshed ofte erstatter reel erkendelse.
Men hun beskæftiger sig også med forsoning og tilgivelse – både i teologisk, filosofisk og ledelsesmæssig kontekst. Her argumenterer Sløk for, at både ledere og organisationer kan drage nytte af en mere åben tilgang til undskyldning og forsoning. Dels for at genskabe tillid, dels for at lære af fejlene.
Bogen trækker på cases fra blandt andet sundhedsvæsenet, det offentlige og erhvervslivet for at vise, hvordan ansvar kan fralægges eller tages, og hvordan det påvirker organisationers troværdighed.
Det er en bog, der sætter fokus på magt, ledelsesansvar og de kulturelle mekanismer, der styrer, hvornår vi undskylder – og hvornår vi lader være.