Avatar billede wampiro-uha Nybegynder
30. maj 2004 - 21:57 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

.3ds-filer, hvordan redigeres de?

Jeg har hentet en masse forskellige ting ned, for jeg sidder og leger med 3ds max for at lære det.

Hvis jeg har en scene med nogle modeller i (som jeg mistænker for at være de medfølgende .3ds-filer, hvordan kan jeg så redigere dem?

Jeg har en som bare er noget tekst, og det må man da næsten kunne få lov til at ændre nemt?
Avatar billede nopsen Ekspert
30. maj 2004 - 22:01 #1
hvis det er en 3ds model du har hentet, skal du importere den i 3dmax.
hvis det altså var det du mente?
Avatar billede strych9 Praktikant
30. maj 2004 - 22:01 #2
.3ds?? Den bruger .max og .chr filer.
Avatar billede strych9 Praktikant
30. maj 2004 - 22:02 #3
ohhh du mener en Mesh fil. Jeps, de skal importeres.
Avatar billede wampiro-uha Nybegynder
30. maj 2004 - 22:06 #4
Det er denne fil jeg har downloaded.
http://scifi3d.theforce.net/details.asp?intGenreID=10&intCatID=19&key=431

Jeg vil, som I nok kan regne ud, ændre 20th... til noget andet?

Hvordan gør jeg det nemmest? Håbede på at det bare var tekst som kunne ændres, er det det?
Avatar billede nopsen Ekspert
30. maj 2004 - 22:11 #5
nej du kan ikke ændre teksten alene, modellen er formet sådan, så for at ændre det skal du ændre på selve 3ds modellen.
Avatar billede wampiro-uha Nybegynder
30. maj 2004 - 22:16 #6
Er der en måde hvorpå man kan få en liste frem med alle elementerne i en scene. Således at man på den måde kan vælge dem (markere dem) i stedet for at skulle markere dem i 3d-vinduet?
Avatar billede strych9 Praktikant
30. maj 2004 - 22:19 #7
Jeg anbefaler lynda.com's 3ds max kursus. Du kan sikkert få det samme sted som du fik 3ds max.
Avatar billede wampiro-uha Nybegynder
30. maj 2004 - 22:20 #8
Ok, jeg tjekker det ud. Ville bare lige høre om man nemt kunne ændre teksten.
Jeg hopper til bøgerne :-)
Avatar billede nopsen Ekspert
30. maj 2004 - 22:21 #9
ja i menuen foroven er der en boks til select tools.

fik du løst det andet problem?
Avatar billede nopsen Ekspert
30. maj 2004 - 22:23 #10
hvorfor afviser du mit svar?
Avatar billede strych9 Praktikant
30. maj 2004 - 22:24 #11
dårlig stil....
Avatar billede wampiro-uha Nybegynder
30. maj 2004 - 22:25 #12
Ups, sorry.
Lav et svar her: http://www.eksperten.dk/spm/504358
Avatar billede strych9 Praktikant
30. maj 2004 - 22:27 #13
bedre stil ;)
Avatar billede nopsen Ekspert
30. maj 2004 - 22:28 #14
det er gjort :)
Avatar billede strych9 Praktikant
30. maj 2004 - 22:31 #15
Iøvrigt er der flere måder at lave grupperinger af objekter. Læg mærke til group/ungroup i group menuen. Læg mærke til den lille dropdown box øverst til højre, du kan vælge en række objekter og slet og ret skrive et navn i den dropdown box for at lave en gruppering også.
Listen over alle objekter hedder vist asset browser.
Avatar billede strych9 Praktikant
30. maj 2004 - 22:33 #16
Eller "select by name" som er i værktøjslinjen øverst, lige ved siden af "select object" (som bare er en ikon med en pil).
Avatar billede wampiro-uha Nybegynder
30. maj 2004 - 22:38 #17
Det er skægt, for jeg har exploded logoet nu. Og så kan jeg vælge text under modifier list, men dertil får jeg kun 20 (ikke th, eller century fox). Og desuden er boksen med "20" i disabled, så jeg kan ikke ændre noget deri.

Synes det virker mærkeligt, hvis han har formet teksten. Men det er måske noget med at det skal være uafhængigt af hvilke skrifttyper man har installeret på sin PC?
Avatar billede wampiro-uha Nybegynder
30. maj 2004 - 22:42 #18
Jeg kan ændre 2-tallet til det jeg vil??? Ligsom med alm. tekst i 3d max.
Avatar billede wampiro-uha Nybegynder
30. maj 2004 - 22:45 #19
Er der en måde, hvorpå man kan tildele et object et andet object's egenskaber (textures osv...)???
Avatar billede wampiro-uha Nybegynder
30. maj 2004 - 22:45 #20
Eller skal jeg lave et nyt spm til det ?
Avatar billede strych9 Praktikant
30. maj 2004 - 22:47 #21
kig i dokumentationen efter "object instances", og ja, vær venlig at lave nye spørgsmål fra nu =)
Avatar billede wampiro-uha Nybegynder
30. maj 2004 - 22:48 #22
ok, sorry. Stopper nu!

Laver du ikke et svar i min henvisning?
Avatar billede strych9 Praktikant
30. maj 2004 - 22:49 #23
nah, for det var nopsen der svarede direkte på dit spørgsmål. Ikke mig, så bare giv pointene til ham. =)
Avatar billede osborne Nybegynder
30. maj 2004 - 23:02 #24
Jeg vil anbefale at du bruger .Max filen.

Jo, du kan sagtens få et liste frem over elementerne i scenen. Enten ved at trykke på "list knappen" eller ved at vælge Edit menu > Select By > Name.

Du vil se på listen at der er et [logo] som står i kant-paranteser. Det betyder at det er en gruppe som bestpå af flere elementer. Du kan godt åbne gruppen, men da du ikke skal bruge teksten vil jeg anbefale at du blot markerer denne i perspective viewport og sletter den gruppe.

Derefter skriver du din egen tekst på følgende måde:

1. Tryk F i en af viewportene for at skifte til Front.
2. Vælg Create > Shapes > Text
3. Sæt skrifttype til Tahoma Fed og skriv lidt tekst f.eks. Hej i text feltet
4. Tryk nu i Front viewport og placer teksten oven på den lyseblå box
5. Gå over i Modify (regnbue ikonet) og vælg en Bevel modifier fra listen.
6. Sørg for at indstillingerne er
-4,5
Niv1 -7,5 og 4,5
Niv2 -3197 og 0
Niv3 -7,5 og -4,5
(Det er blot tal jeg så i den oprindelige Bevel på Fox teksten)

7. Åben material editor og træk materialet fra anden række første position, ned oven på din tekst.

8. Prøv at rendere :-)

Håber det hjælper
Avatar billede osborne Nybegynder
30. maj 2004 - 23:06 #25
Ups sorry .. var vist et forkert sted jeg fik skrevet dette svar. Sorry
Avatar billede osborne Nybegynder
30. maj 2004 - 23:14 #26
Hm .. vist mig der er lidt forvirret. Der er åbenbart flere spørgsmål om dette Fox logo åbne her på eksperten. Well, nu har jeg kopieret svaret (incl. det link so du, wampiro-uha havde fundet) til det andet spørgsmål.