Avatar billede superraider Nybegynder
23. maj 2004 - 11:52 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

tegne matematiske funktioner

hej, jeg har en IT-eksamens opgave, hvor vi skal designe en bænk ud fra nogle funktioner. disse funktioner viser enden af bænken. kan det lade sig gøre at tegne dem i autocad; eller ligende, og så over føre til 3DSmax eller ligende og lave et 3d billede af bænken+?

eller er der nogen der har et alternativ til at lave et 3D billede af nogle matematiske funktoner.
Avatar billede bjoern_bertelsen Nybegynder
23. maj 2004 - 12:28 #1
Den version af Autocad jeg bruger i min uddannelse er version 2000, og der er det mig bekendt ikke muligt at tegne linjer af matematiske funktioner.

umiddelbart kender jeg kun 2 programmer til illustration af matematiske funktioner, og ingen af disse kan afbilde dem i 3D. Disse er Derive 5 fra texas instruments, og et program der hedder MathCad (men som jeg desværre ik selv har stiftet bekendtskab med, men jeg ved det kan tegne matematiske funktioner).

Muligheden i disse programmer burde være, at man muligvis kan kopiere disse fremkomne linjer over i et tegneprogram, der måske direkte kan indsættes i 3DSmax, eller i hvert fald kan konverteres dertil. Håber det virker!
Avatar billede sorensfar Nybegynder
23. maj 2004 - 12:33 #2
Først og fremmest - ja, man kan sagtens tegne en bænk i Autocad, også i 3D, der er ingen grund til at overføre den til 3DSmax.
Men jeg skal lige forstå det med funktioner rigtigt. Hvis du dermed mener, at bænken skal opfylde nogle betingelser som f.eks. at den skal være dobbelt så høj som den skal være bred o.l., så lyder det mere som noget der er oplagt til Mechanical Desktop. Her kan man angive ét mål og lade alle andre mål være afhængige af dette. Man kan ovenikøbet lave det i et regneark, så man senere hen bare kan gå ind i regnearket og ændre det ene mål og så generere bænken igen, men nu i en helt anden størrelse.
Er det noget du kan bruge, eller var det noget helt andet du havde i tankerne?
Avatar billede superraider Nybegynder
23. maj 2004 - 12:56 #3
Hey, jeg har matcad, og det tegner også funktioner. bare ikke lige som jeg gerne vil have.

men funktione mener jeg at: jeg har en funktion der hedder f.eks. y=7x+5 eller y=7x^2+5x+3

Men ellers det første med at overføre fra tegneprogram til 3DSmax, jeg har et billede af bænken set fra enden, hvor jeg så bare gerne vil lave det om til 3d, ved at den steg der viser det man sidder på, skal trækkes ud i den trejde retning, som ikke er med når man ser det fra enden af.
Avatar billede sorensfar Nybegynder
23. maj 2004 - 13:10 #4
Hvis det billede du har, er en autocadtegning, vil jeg gerne fortælle dig, hvordan du selv kan extrudere det (som det hedder) til 3D. Hvis det er i et andet format (word f.eks.) skal jeg gerne tegne det for dig. Jeg går ud fra, at det er med mål på? Endelig kan jeg da også prøve (ingen garantier) at lave det i Mechanical ud fra funktionerne, hvis du sender mig dem.
Mail: greven@image.dk
Avatar billede superraider Nybegynder
23. maj 2004 - 13:19 #5
ja jeg har lige sent noget til dig, så kan du lige se på det og sige hvad du mener.
Avatar billede superraider Nybegynder
23. maj 2004 - 13:20 #6
men jeg kan også tegne en i word med de rigtige mål, hvis det er lettere.
Avatar billede sorensfar Nybegynder
23. maj 2004 - 13:32 #7
Det må nok blive Word-versionen. Programmet skal have nogle radius'er og nogle centrum'er at forholde sig til. Altså det kan godt håndtere at man siger radius1=X og radius2=X+X^½ eller lignende, men det skal også vide, hvor centeret skal være.
Det kan ikke selv generere stregen ud fra funktionen.
Lad mig få de mål, så skal jeg se, hvad jeg kan gøre :-)
Avatar billede superraider Nybegynder
23. maj 2004 - 13:38 #8
ok, du kan heler ikke få radius og centrum til mange af funktionerne.
hvis det ikker er svært, kan du så ikke forklare mig hvordan jeg for en word tegning over i autocad, ellers kan du bare lige selv tage billedet og smide ind i word og så tegne oven på, ligemeget med mål, bare det har de rigtige forhold. du kan alligevel ikke tegne noget i 1.4meter inde i word.

jeg har ikke lgie en wordtegning, og er lidt presset, skal aflevere i morgen, og mangeler stadig mange beregninger
Avatar billede superraider Nybegynder
26. juni 2004 - 16:59 #9