Avatar billede sebastiane Nybegynder
20. maj 2004 - 00:34 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Enhedshåndtering: Gult udråbstegn

Om det gule udråbstegn i Enhedshåndtering? Er det "fejl" ved driveren - hvilken slags fejl - hvad gør man for at fjerne denne fejl.

Jeg får fx tit det gule udråbstegn, når jeg installerer min eksterne USB hub (fire porte) i Windows 98 (First Edition). Det mærkelige er, at Windows 98 som regel godkender og installerer USB hub'en første gang (med driverfilen usbhub.sys), men så kan det ske, at Windows (efter genstart) pludselig ikke vil genkende USB hub'en og i stedet installerer en "ukendt enhed" under Universal serial bus-controller.

Jeg har et helv... besvær med at komme af med "ukendt enhed" og med at fjerne det gule udråbstegn ved "Standard USB hub". Eller rettere sagt: Uanset om jeg fjerner "ukendt enhed" i normal tilstand eller fejlsikret tilstand, kommer den igen efter genstart.

Den eneste måde, hvorpå jeg kan få Windows 98 til atter at genkende USBhub'en er at åbne et eller andet program (lige meget hvad), hive stikket ud, så computeren slukker prompte, genstarte Windows med ScanDisk - somme tider virker det:

Windows 98 genkender igen USB hub'en - men ikke altid. Nogle gange installerer den "ukendt enhed" igen.

Det er da noget rod. Er der nogen, der kender en ordentlig metode til at få USB hub til at køre normalt i Windows 98?
Avatar billede halifax Nybegynder
20. maj 2004 - 01:18 #1
Desværre et det ikke ualmindeligt med et helv... besvær med USB i alm. 98. Måske kan du finde hjælp på www.usbman.com
Vælg at se i menuen i venstre side under Windows98/SE samt under Host Type og vælg det som passer til dit chipset (ALi, SIS, Via)

Bl.a har Microsoft udgivet en USB opdatering til 98 - i tilfælde du ikke allerede har den.
Avatar billede cp1 Nybegynder
20. maj 2004 - 01:38 #2
i enhedsorientering tjek under "Univesal Serial Bus Controlers" der skal du ha
"Standard OpenHCD USB Host Controller" for usb 1+1.1 og
"Standard Enhanced PCI to USB Host Controller" for usb 2.0
Avatar billede halifax Nybegynder
20. maj 2004 - 02:39 #3
Der kan stå lidt forskelligt afhængig af controler fabrikat  DK hhv  UK
for USB 2.0
- USB-udvidet værtscontroler  -  Enhanced Host Controller    og/eller
- USB 2.0 rod hub (device)    -  USB 2.0 Root Hub (device)

for USB 1.1
- Universal værtscontroler    -  Universal Host Controller
- Åben værtscontroler          -  Open Host Controller        og/eller
- USB rod hub (device)        -  USB Root Hub  (device)
Avatar billede sebastiane Nybegynder
20. maj 2004 - 09:24 #4
Tak for disse "input". Jeg kigger nærmere på sagerne i morgen (skal til Pokalfinale i dag!)
Avatar billede sebastiane Nybegynder
22. maj 2004 - 23:08 #5
Halløj igen :-)

Jeg har faktisk haft problemet med USB-hubben "altid" - dvs. siden 1999, da jeg fik min Compaq Presario bærbare med Windows 98 SE. Dengang fandt jeg ud af, at der var problemer med computere med AMD processor og VIA Technologies USB-controller. Og det havde jeg "selvfølgelig". Microsofts patch 240075 hjalp ikke en sk.. på hubbens præstationer. Det blev lidt bedre, da jeg fandt VIA Technologies VIAHyperion4in1-driver samt USB 1.10 Filter Patch.

Men helt godt blev det aldrig. Hubben ville stadigvæk pludselig ikke kunne genkendes af Windows.

For nylig gik jeg over til Windows 98 (First Edition) for at se, om hubben ville klare sig bedre dér. Det har den til dels gjort. I modsætning til i Windows 98 SE indlæses hubben med Windows 98's driverfil usbhub.sys uden andre drivere fra fx VIA Technologies. Og den er flinkere til ikke at blive "glemt" af Windows, når computeren har været slukket. Faktisk har jeg fundet ud af, at man - når strømtilførslen til computeren har været afbrudt - skal hive stikkene ud af hubben, inden man genstarter, og så putte dem i igen, når Windows 98 er indlæst. Lidt bøvlet, men til at leve med.

Men så er det, at det alligevel engang imellem går galt - som beskrevet i mit første indlæg.

Til halifax: Jeg har kun USB 1.1. Kan man - uden at opgradere hardwaren - få USB 2.0?

Til cp1: Hvad er det for en opdatering fra Microsoft til Windows 98? Jeg kan ikke lige finde den.

Selv om jeg håber at høre mere fra jer, skal I alligevel have jeres point med det samme :-))
Avatar billede sebastiane Nybegynder
22. maj 2004 - 23:08 #6
Så bare læg nogle svar, ok?
Avatar billede halifax Nybegynder
23. maj 2004 - 01:16 #7
Dejligt at se dine fyldestgørende indlæg, viser også du har sat dig ind i tingene. Desværre uden at kunne løse problemet. Kender det selv fra da jeg kørte 98SE på AMD med VIA chipset. Fik det aldrig til at køre optimalt. Det var vist mig, og ikke cp1, der skrev om en MS opdatering. Den har du i form af patchen.

Inge USB 2 uden hardwareopgradering. Om der er lavet PCMCIA kort til det, ved jeg ikke.

Point gives normalt kun for svar med en løsning. Så jeg nøjes fortsat med kommentar, og har ikke rigtig flere bud, end hvad du har forsøgt. Har du undersøgt om HP har noget vedr. din bærbare.
Avatar billede cp1 Nybegynder
23. maj 2004 - 04:05 #8
ska ingen point ha,har ikke kunne finde någet fyldstgørende...
Avatar billede sebastiane Nybegynder
23. maj 2004 - 11:48 #9
Tak begge to, anyway. Så lukker jeg spørgsmålet. For resten, halifax: 240075up.exe kan desværre ikke installeres på mit 98, kun på 98 SE. Men det er vist også ligegyldigt, da den nye fil uhcd.sys åbenbart ikke løser problemet.