Avatar billede saison Nybegynder
18. maj 2004 - 22:20 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

Copyrights på fabrikant-foto?

Er det tilladt at vise et billede af elektronik-produkter, såsom de modeller som Nokia har offentliggjort på deres side?

Jeg skal bruge det til noget produktbeskrivelse.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. maj 2004 - 22:22 #1
Det var da et nemt spørgsmål: spørg Nokia.
Som udgangspunkt skal du nemlig regne med at der er copyright på alt.
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
18. maj 2004 - 22:24 #2
Som 'erikjacobsen' skriver, der er ophavsret på alt der ligger på nettet, så spørg, og gør det skriftligt, for din egen skyld.

Kig evt. på www.ophavsret.dk
Avatar billede steen_hansen Forsker
18. maj 2004 - 22:24 #3
Mange fabrikanter har pressebilleder af deres produkter til fri brug, men jeg ville gøre som erikjacobsen, hvis jeg var den mindste smule i tvivl.
Avatar billede beorn Nybegynder
18. maj 2004 - 22:24 #4
jeg vil tro det kommer an på hvad du skal bruge det til. jeg gider ikke lige slå immaterielle rettigheder op lige nu. men hvis du bruger nokias billeder til at beskrive nokias produkter i en intern beskrivelse vil jeg tror det er fint nok. hvis du laver en hjemmeside om nokia telefoner med billeder fra nokia.com vil jeg også tro den holder. men det er lidt en gråzone område.
Avatar billede strych9 Praktikant
18. maj 2004 - 22:27 #5
Det skal du have skriftelig tilladelse til.
Fotografen har ophavsret, men eftersom det er bestillingsarbejde hos Nokia er rettighederne overgået, og de kan så give tilladelse til reproduktion på individuel basis.
Hvis du selv tager nogle billeder af elektronikprodukter så er det derimod dig der sidder på ophavsretten.
Avatar billede saison Nybegynder
18. maj 2004 - 22:27 #6
Jeg ved godt at der altid er copyrights på billeder, medmindre andet er angivet.

Men grunden til at jeg spørger, er at man ser de samme billeder af f.eks. mobiltelefoner på mange forskellige sider. Så det kunne godt være at Nokia offentliggører nogle bestemte fotos.
Avatar billede steen_hansen Forsker
18. maj 2004 - 22:29 #7
Jeg ved, at Nokia har lagt billeder ud af min 9210 til fri afbenyttelse. Men det skulle meget gerne stå der.
Avatar billede saison Nybegynder
18. maj 2004 - 22:29 #8
strych9: Er jeg udemærket godt klar over, men nu har det ikke noget med flotte billeder der skal sælges at gøre. Desuden kunne det godt være at de offentliggjorde nogle billeder, der ikke var beskyttet...
Avatar billede beorn Nybegynder
18. maj 2004 - 22:29 #9
de har helt sikkert offentligt pressemateriale, men hvor du finder det ved jeg ikke.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. maj 2004 - 22:30 #10
Det kan sagtens tænkes, saison, men spørg dem - hvis det ikke ligefrem fremgår
af deres egen side.
Avatar billede saison Nybegynder
18. maj 2004 - 22:32 #11
Det vil jeg gøre. Tak for hurtige svar. Læg venligst et svar.
Avatar billede strych9 Praktikant
18. maj 2004 - 22:34 #12
Processen at frigive sådanne ting til public domain kaldes "Clearing". Hvis materialet ikke har været igennem en clearing process så er det beskyttet efter lov om ophavsret. - Altid. Ligegyldigt om det er billeder til salg eller om det er grillfest billeder fra dig baghave eller billeder af elektronik.
De kan oplyse dig om deres materiale er 'cleared'.
Avatar billede steen_hansen Forsker
18. maj 2004 - 22:35 #13
Mange producenter er interesserede i at lægge presse-billeder af produkterne ud til fri afbenyttelse, så div. medier kan teste, skrive artikler m.m. På den måde får de også gjort opmærksom på sig selv helt gratis.

Jeg var inde at hente billeder til min 9210, men jeg kan se de har redesignet deres side, og jeg synes ikke jeg kan finde de billeder mere. Jeg ville ringe til dem og forhøre mig om de billeder.

Har de dem ikke længere på hjemmesiden, ville jeg bede dem sende mig nogle JPG-filer.
Avatar billede strych9 Praktikant
18. maj 2004 - 22:35 #14
dig = din  =)
Avatar billede steen_hansen Forsker
18. maj 2004 - 22:36 #15
Svar :o)
Avatar billede steen_hansen Forsker
18. maj 2004 - 22:37 #16
Avatar billede saison Nybegynder
18. maj 2004 - 22:39 #17
Er der en der kan hjælpe mig med at finde Nokias email-adresse?! Kan ikke finde den på deres side...
Avatar billede steen_hansen Forsker
18. maj 2004 - 22:43 #18
Den er sq svær at finde :o/
Avatar billede saison Nybegynder
18. maj 2004 - 22:44 #19
Ja, er en email fra dem, egentlig en skriftlig tilladelse, eller skal den være underskrevet, med kuglepen, før den gælder?!
Avatar billede steen_hansen Forsker
18. maj 2004 - 22:46 #20
Jeg vil tro det skal nefældes på papir, men det kan de nok bedst selv svare på.
Avatar billede saison Nybegynder
18. maj 2004 - 22:49 #21
Så er resten vidst op til nokia - når jeg lige har fundet deres mailadresse... Men tak for hjælpen.
Avatar billede steen_hansen Forsker
18. maj 2004 - 22:50 #22
Takker for point :o)