jeg vil tro det kommer an på hvad du skal bruge det til. jeg gider ikke lige slå immaterielle rettigheder op lige nu. men hvis du bruger nokias billeder til at beskrive nokias produkter i en intern beskrivelse vil jeg tror det er fint nok. hvis du laver en hjemmeside om nokia telefoner med billeder fra nokia.com vil jeg også tro den holder. men det er lidt en gråzone område.
Det skal du have skriftelig tilladelse til. Fotografen har ophavsret, men eftersom det er bestillingsarbejde hos Nokia er rettighederne overgået, og de kan så give tilladelse til reproduktion på individuel basis. Hvis du selv tager nogle billeder af elektronikprodukter så er det derimod dig der sidder på ophavsretten.
Jeg ved godt at der altid er copyrights på billeder, medmindre andet er angivet.
Men grunden til at jeg spørger, er at man ser de samme billeder af f.eks. mobiltelefoner på mange forskellige sider. Så det kunne godt være at Nokia offentliggører nogle bestemte fotos.
strych9: Er jeg udemærket godt klar over, men nu har det ikke noget med flotte billeder der skal sælges at gøre. Desuden kunne det godt være at de offentliggjorde nogle billeder, der ikke var beskyttet...
Processen at frigive sådanne ting til public domain kaldes "Clearing". Hvis materialet ikke har været igennem en clearing process så er det beskyttet efter lov om ophavsret. - Altid. Ligegyldigt om det er billeder til salg eller om det er grillfest billeder fra dig baghave eller billeder af elektronik. De kan oplyse dig om deres materiale er 'cleared'.
Mange producenter er interesserede i at lægge presse-billeder af produkterne ud til fri afbenyttelse, så div. medier kan teste, skrive artikler m.m. På den måde får de også gjort opmærksom på sig selv helt gratis.
Jeg var inde at hente billeder til min 9210, men jeg kan se de har redesignet deres side, og jeg synes ikke jeg kan finde de billeder mere. Jeg ville ringe til dem og forhøre mig om de billeder.
Har de dem ikke længere på hjemmesiden, ville jeg bede dem sende mig nogle JPG-filer.
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.