Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2004 - 13:52 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

scart kabler

thansen sælger nogle scart kabler i den bedre ende der er 99% oxygenfri er disse kabler ligså gode som tech-link kablerne ?

hvad er bedst runde eller flade kabler ?

http://www.thansen.dk/products.asp?c=254194662&n=507978318#xy
Avatar billede james_t_dk Juniormester
18. maj 2004 - 16:22 #1
Nu vil jeg ikke rakke ned på T hansen og deres produkter! Eller nogle andre produkter for den sags skyld. Men hvad tror du at du får ud af at købe oxygen frie kabler? Tror du seriøst at du kan se forskel på billedet? Det du har brug for er at video og audio signalerne er godt skærmet. Den lave opløsning skal nok fjerne den støj der måtte komme af stik der ikke er guld belagte og kabler der ikke er oxygen frie.

Jeg vil vove den påstand at du ikke kan se forskel på billedet på dit TV, om kablet har kostet 29 kr. eller om det har kostet 149 kr.

Hvis du endeligen vil købe den slags vare, så skal du hverken gøre det ved T Hansen, eller i ALDI. Nej så skal du gå til nogen der ved noget om den slags. De fortæller dig sikkert en fin historie og sælger dig et kabel som dette: http://www.hifiklubben.dk/iz.asp?id=1|p|63|63|3791|pdetail men jeg mener stadig ikke du kan se forskel! Fordelen ved kablet fra HIFI klubben er dog at det har ferrit kerner, der kan fjerne noget omgivelses indstråling/udstråling.

Fladt er af plads hensyn, rundt og fladt er lige godt.

PS. Jeg arbejder ikke i HIFI klubben, men en størrer dansk virksomhed hvor vi beskæftiger os med Radio og TV produkter.
Avatar billede Beach Mester
18. maj 2004 - 23:21 #2
--->jetdirect
Jeg vil heller ikke rakke ned på Thansens, men de ting jeg selv har købt i deres butikker er som regl en slags 2. sortering eller billige østlande-varer. Men jeg har da fået hvad jeg har betalt for (hvis man regner pris / kvalitet) og er da ganske glad for nogle af de ting jeg har købt der.

--->Alle
Om man kan se forskel på et Hi-End billed kabel på et Low-End tv i forhold til Low-Low vil jeg ikke --->tro<---. Her er billedet i TV sikkert så "dårlig" kvalitet at ingen vil ligge mærke til nogen forskel.
Måske det kan blive aktuelt når vi får HDTV op på hyllerne, da opløsningen her overstiger det der kommer ud af en alm. video / dvd spille. Men det må tiden vise...

--->james_t_dk
Ikke for at starte en debat op, men hvis du er inde i branchen har du så samme indstilning til billedkabler som til f.eks. lydkabler / højtalerkabler?
Jeg spør kun af ren nysgerrighed da jeg selv har ganske lang (læs: stor) erfaringen netop inden for lyd og vigtigheden af at vælge et fornuftigt kabel her:-)
Om det er det samme der gør sig inden for billede aner jeg ikke en brik om:-)

//Beach
Avatar billede Slettet bruger
19. maj 2004 - 15:49 #3
Til Beach

nu lignet thansens kabler meget techlink vil du tro de er dårlige

jeg har været ude på firmaet der laver kabler og deres udbyd er ret stor i produkter til av
Avatar billede Beach Mester
20. maj 2004 - 03:20 #4
Da jeg hverken har haft det ene eller det andet kabel i hånden vil jeg ikke rigtigt kunne komme med et svar på dit spørgsmål som jeg selv kan stå inde for.

Jeg har selv brugt ganske store summer på signalkabler og stik til audio, og ved da her, at det er vigtigt at kablet er fornuftigt dimentioneret i forhold til det der skal igennem. Selve stikket (her XLR eller Phono -stik) har jeg også lagt en det i da jeg tit laver et endet setup på lydsiden. Samtidig så har jeg også en del kabler hængende som er standby til hvad jeg nu finder på....
Hvis stikket er belagt med guld så har det sværre ved at oxydere hvilket giver bedere forbindelse til mit musikgear. Kablerne på line-signal-siden har jeg valgt at køre i nogle ret spec. tyber der er omsluttet af en spec. gummi der ikke laver knuder og filtre sammen når de ligger og flyder:-)
Det skal måske også lige siges at jeg selv laver alle mine kabler!

Højtalerkabler er ikke mere end 2X4 mm2 og af ukendt fabrikat. Men i forhold til at bruge en alm. gang netledning fra Brugsen så er der en fandens stor forskel i lyden:-)

Men som sagt, aner jeg ikke om det er de samme forhold der spiller ind på videosiden som på audiosiden....

Men takker da for point

//Beach
Avatar billede cw2112 Nybegynder
20. maj 2004 - 08:42 #5
jeg har haft en samtale med produktchefen for et dansk firma som er basseret i usa.
De fremstiller kabler af flere slags deres kunder er især NASA og medicinalindustrien
men de laver også audio og video kabler
De kunne aldrig drømme om at bruge oxygenfri kobber da det ikke giver nogen effekt.
Det som de gør er at beregne kabellængden nøjagtig efter formlen om stående bølger i kabler det bruges normalt kun ved antenne beregning, det bevirker at impedansen altid er den samme uanset hvor på kablet man måler.
det er super kabler og prisen er derefter et scart kabel på ca 1,5m vil koste ca 30.000,00kr.
Da de fleste nok ikke vil betale så meget er her nogle retningslinier for kabler og hvad man skal lægge vægt på:
Da kobber faktisk er en modstand så må lederne ikke være for tynde da det giver forringelse af signalet.
Guldbelagte stik er bedst
da scart transpotere hf. signal er det vigtigt at hf lederne er med skærm og at der er en fælles skærm
tilsmudsning af kablets yderside kan påvirke dets ydeevne
og man kan faktisk se forskel på et godt og et dårligt scart kabel selv i en prisklasse på max 500,00kr
til beach
Ved du at lyd bevæger sig forskellige steder i et ht. kabel afhængig af frekvens ?
derfor bruger jeg 2X8mm2 mellem forst. og ht. da diskanten ligger i overfladen og en stor ledning har større overflade