Avatar billede fanatic Nybegynder
05. maj 2004 - 11:02 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Trådløst LAN og hastighed

Hej eksperter...

Jeg har et par MAC-computere som jeg gerne vil have forbundet bedst mulig via et LAN.

Nogle af maskinerene står placeret på rulleborde, andre er placeret fast på skriveborde.

Jeg vil gerne kunne overføre en masse billed-filer på størrelser ca. 60mb mellem maskinerne.

Kan et trådløst netværk, som det ser ud i dag klare denne opgave? Det skal gå hurtigt da der ikke skal opstå for meget spiltid, hvis jeg eks. skal overføre 100 billeder gennem netværket.

Hvilke tådløse teknologi kan anbefales, hvad er hurtigst?
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. maj 2004 - 11:10 #1
Du skal nok have fat i 802.11g standarden og helst med dual channel, der overføre tæt på 54 Mbit. Du skal dog være opmærksom på at lokale forhold som f.eks. metal rulleborde kan nedsætte denne hastighed meget.

Kim på Linksys wireless G54
Avatar billede fanatic Nybegynder
05. maj 2004 - 11:18 #2
okay...du nævner at hastigheden kan nedsættes meget ved brug af metalborde. Hvordan kan de forstyrre signalerne???
Findes tådløst net virkelig ikke i en hurtigere udgave??
Avatar billede vorlonkosh Nybegynder
05. maj 2004 - 11:19 #3
802.11a kører med 54 mbit,
802.11b kører med 11 mbit,
802.11g kører med 54 mbit (og kan køre sammen med 802.11b standarden)
Højere hastighed kan opnåes med andre 802.11xx (hvor x er en anden standard)
Avatar billede fanatic Nybegynder
05. maj 2004 - 11:25 #4
Jeg kom til at tænke på...hvis man benytter en mobiltelefon og andet trådløst udstyr. Er det et problem ved brug af trådløst netværk??
Avatar billede vorlonkosh Nybegynder
05. maj 2004 - 11:29 #5
Kommer an på hvilke frekvens der bliver brugt. Trådløst netværk ligger i området omkring 2.4 GHz (b og g standarden). Jo flere ting der bruger samme frekvens, jo mere trafik er der.
Avatar billede scheea2000 Nybegynder
05. maj 2004 - 11:56 #6
som vorlonkosh siger køre a og g standarden med 54mbit, men du skal typisk ikke regne med at få mere en 22 mbit igennem, specielt ikke hvis du har mange computere pr. AP og SLET ikke hvis de overfører samtidigt til hinanden.

I stedet er der to alternativer.

1. De fleste producenter inkl. fx DLINK har "boostede" g-versioner, som tilbyder hastigheder på op til 108 mbit. (i praksis en del lavere), men kun hvis du også bruger deres netkort.

2. En ny standard er på trapperne. 802.11n, som GARANTERER (så vidt muligt) 100 mbit overførsel. Og den er både kompatibel med a,b og g standarderne. Standarden forventes ikke færdiggjort før om et år el. to, men de første produkter ER allerede kommet og kan købes. Hvis der skulle komme ændringer i standarden kan man opgradere firmwaren. Denne løsning vil nok være bedst og mest fremtidssikker for dig.

Og jo. Fx bluetooth kører i sammefrekvensbånd som b og g (men ikke a), så der vil forekomme interferens og hastigheden vil falde. Mobiltelefoner skulle ikke influerere da de kører i et andet frekvensbånd.
Avatar billede califfo Nybegynder
26. oktober 2006 - 13:21 #7
Hej fanatic

Det er rigtigt at 802.11n-teknologien er på trapperne, men en fælles standard forventes først klar i det første halve år af 2008. Som det ser ud nu vil jeg ikke anbefale at investere i produkter som bygger på 802.11n.

Som jeg ser det har du 2 muligheder:

1) At kable dit netværk op og opnå den optimale hastighed på ~100 eller ~1000Mbit
2) Sætte et trådløst netværk op som bruger enten "g"- eller "a"-teknologien, da de er hurtigst. Hvis du vælger "a" skal du være opmærksom på at rækkevidden er mindre end "g"-standarden, mens der på "g" er mere støj i frekvensområdet.

Hvis du vil være sikker på stabil og hurtig båndbredde, så vælg den kablede løsning.