Avatar billede faramir Nybegynder
04. maj 2004 - 11:34 Der er 11 kommentarer og
3 løsninger

Model ud fra blueprint

Hej Eksperter!

Jeg er ved at gå på opdagelse i at lave mods til battlefield og bliver derfor nødt til også at lægge vejen forbi 3d-grafikken, hvoraf 3ds max er blevet valgt. Jeg har nogle blueprints af nogle biler jeg gerne vil indføre i spillet og da jeg er meget ny inden for 3ds max ville jeg høre om der findes en meget enkelt metode hvor man kan indføre blueprintet i programmet som udgangspunkt i modellen?
Avatar billede 3dmax Nybegynder
04. maj 2004 - 18:03 #1
jeg må desværre komme med et noget kedeligt svar. At lave 3D er ikke noget man bare lige lære på et par dage, og 3d max er et meget avanceret program. At lave fx biler efter blueprint er ikke lige det første man starter med. Man kan fx starte med de tutorials som er med 3d max. Men hvis du vil have et link til hvordan man kan lave en bil i max.  http://www.3dtotal.com/ffa/tutorials/tutorialsmax.asp
Her er der også nogle nemme opgaver at starte på.
Avatar billede osborne Nybegynder
04. maj 2004 - 19:47 #2
Som 3dmax skriver er det ikke lige til at modellere en bil, og det er faktisk nogle ret gode tuts der på 3dtotal. Se f.eks. den om fiat500 (der vises bl.a. et eksemple på hvordan blueprints kan sættes op). Nu du er ved at modellere til et spil var det måske værd at overveje Gmax? Men ok, hvis du har Max til rådighed er det jo fint.

Kort fortalt er der ikke en automatisk måde i Max, men en umærket måde er følgende:

- Lav et materiale vha. materiale editor til hver blueprint f.eks. front og siden.

- I front viewport laver du en plane og giver den front materialet. Gå i properties og sæt "show frozen in gray" off.

- Gør det samme i f.eks. Left viewport. Og sørg for at de to planer aligner fint (kan bruge Max align tool til det).

- Nu kan du freeze de to planes og du har et simplet "virtual studio" setup :-)

Håber det hjælper
Avatar billede osborne Nybegynder
04. maj 2004 - 19:49 #3
.. forresten med hensyn til materialerne så sæt blot bitmap i diffuse, og evt. også i self illumination (så du ikke behhøver at have lys på disse, selv om du sætter lidt lys i din scene på et tidspunkt).
Avatar billede faramir Nybegynder
04. maj 2004 - 22:53 #4
osborne: Er der da nogle fordele med modding ved Gmax? Kender det ikke...
Avatar billede osborne Nybegynder
04. maj 2004 - 23:25 #5
Jeg er ikke den store Gmax ekspert, men har da modelleret lidt med det. Der er flere fordele ved Gmax:

- Det er Gratis kan hentes på http://www.discreet.com/products/gmax/
- Interfacet er ligesom Max (har blot ikke alt det som Max har), men kan alt mht. modellering osv.
- Det er lavet med tanke på spiludvikling, og gemmer direkte i formater til brug i diverse spil-engines

Ulemperne sådan umiddelbart er at der ikke er nogen render, dvs. det er lavet decideret til spiludviklere, ikke som en gratis render til enhver :-) .. meeen der findes dog nogen der har scriptet/hacket lidt og lavet en lille render alligevel :-)

Her lidt tekst fra Discreet hjemmesiden:

gmax is a free 3D modeling and animation tool based on Discreet's award-winning 3ds max™. Built for gamers to create their own in-game content for gmax ready games, a gamer can produce everything from characters and vehicles to landscapes and props. Not only do you get to customize your games with gmax, you also learn 3D design within a professional-level tool. gmax - build the worlds you want to see, in the games you love to play!

Håber det gav lidt afklaring.
Avatar billede osborne Nybegynder
04. maj 2004 - 23:28 #6
.. Gmax er forresten ikke helt up to Max6 niveau, er nærmere en neddroslet Max4. Og materialerne er også anderledes. Men helt rigeligt til at lave nogle super gode spilfigurer osv.

En ting jeg synes mangler er partikler. Max partikel systemer er faktisk understøttet af flere spil-engines, men det har Discreet altså valgt ikke at lægge med i Gmax.
Avatar billede osborne Nybegynder
04. maj 2004 - 23:29 #7
.. og jeg glemte lige linket til en mulig "Gmax render".
http://kupio.lunarpages.com/~tru7h02/halo/gmax_render/
Avatar billede osborne Nybegynder
04. maj 2004 - 23:31 #8
men igen .. det er ikke tanken fra Discreets side at man sådan skal bruge Gmax som en slags gratis 3ds Max, det er udelukkende tænkt som et tool til spil.
Avatar billede osborne Nybegynder
04. maj 2004 - 23:40 #9
ups.. med hensyn til Gmax er det vigtigt at der er lavet en plugin som kan eksportere til det spil du vil bruge det i. Jeg er ikke sikker på at battlefield er understøttet, men f.eks. er Unreal Turnament, Quake, Renegade m.fl.

Kræver nok at du spørger lidt rundt på nettet hvis det er den vej du vil gå.
Avatar billede osborne Nybegynder
04. maj 2004 - 23:42 #10
Jo Battlefield er understøttet. Set på http://www.planetbattlefield.com/mdt/

Version 2.0 of the Battlefield MDT now supports the following

Full Battlefield Vietnam Support
3ds max 5 and 3ds max 6 Support
Gmax Support
New .3ds to .SM convertor (Allows any 3D application that supports .3ds to create Battlefield Models)
New Vehicle Importer
Support for Uncompressed files in WinRFA
Updated Menu Editor
Improved Model Import/Export Support
The MDT site has been updated to support Battlefield Vietnam.

New Scripting Section for Battlefield Vietnam Modders
New Search Engine for seacrhing scriping commands
New Tutorials
Tutorial 1- Createing a Class in Battlefield Vietnam
Tutorial 2 - Creating a Trip Flare in Battlefield Vietnam
Tutorial 3 - Creating Turbulence in Battlefield Vietnam
Tutorial 4 - Explosives and Traps Explained in Battlefield Vietnam
Tutorial 5 - Effects in Battlefield Vietnam
Happy Modding!
Avatar billede osborne Nybegynder
04. maj 2004 - 23:45 #11
Og den her tutorial til at importeret et køretøj i spillet med brug af Max og Battlefield Mod Development toolkit (men det har du sikkert set allerede):

http://www.planetbattlefield.com/mdt/Tutorials/Editing%20Vehicles/Vehicle%20Edit.shtm
Avatar billede osborne Nybegynder
30. maj 2004 - 23:20 #12
Lykkedes det?
Avatar billede faramir Nybegynder
01. juni 2004 - 01:44 #13
Tror at jeg savner noget mere erfaring med 3d animering for jeg kan ikke få det til at lykkedes ordenligt...
Avatar billede osborne Nybegynder
08. juni 2004 - 14:20 #14
Ok .. men så er det en god ide at starte med at øve noget modellering. Det behøver jo ikke være en bil i første omgang.

Kunne du bruge setup'et til blueprints?

- Lav et materiale vha. materiale editor til hver blueprint (sæt billede i diffuse)
- I front viewport laver du en plane og giver den front materialet. Gå i properties og sæt "show frozen in gray" off på den plane.
- Gør det samme i f.eks. Left viewport. Og sørg for at de to planer aligner fint (kan bruge Max align tool til det).
- Nu kan du freeze de to planes og du har et simplet "virtual studio" setup :-)

Grunden til at freeze de to planes er at så kan du modellere frit uden at være bange for at komme til at rykke på dine blueprints undervejs.