Avatar billede sebastiane Nybegynder
28. april 2004 - 22:58 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Service Pack - hjemmelavet

Jeg er faldet over dette website...

http://exuberant.ms11.net/98sesp.html

...hvor en gut har indsamlet alle downloads til Windows 98 SE. I ved, dem man kan downloade på Microsofts website en ad gangen og derefter installere fra ens egen computer en ad gangen .

Men han har banket dem sammen til en enkelt fil, der automatisk indstiller alle opdateringerne uden at spørge, om hver enkelt opdatering skal installeres, om der skal genstartes osv.

Lidt ligesom på Windows Update.

Er der nogen, der ved, hvordan han har lavet den fil? Det er sgu ret smart, synes jeg!
Avatar billede serverservice Praktikant
08. maj 2004 - 11:17 #1
Ja du kan bruge wise installer eller veritas fra en w2k cdrom (ligger i mappen winstle). Installationen laver et for og afterimage og sammenligner ændringer på computeren - laver der udfra en windowsinstaller msi fil.
1. Du henter først dine updates og placerer dem i en mappe på pcén.
2. Så starter du dit installer program og tager et forimage.
3. Så installerer du alle updates og genstarter hvis det er nødvendigt.
4. Til sidst kører du afterimage og opretter din msi.fil.
her er en demo til wise installer: http://www.wise.com/downloads.asp?filter=DEMO&bhcp=1
Avatar billede sebastiane Nybegynder
10. maj 2004 - 23:10 #2
Tak!

Jeg forstår det ikke helt - endnu. Men jeg vil arbejde på det.
Avatar billede serverservice Praktikant
10. maj 2004 - 23:21 #3
så bare spørg?
princippet går på at finde de ændringer på pc imaget der sker når et program installeres og så samle det hele i een fil (msi installationsfil). Det gør man ved at sammenligne for og afterimage med hinanden.
Du skal så bare tage forimage, lave installation af updates, tage afterimage og programmet sammenligner de 2 images og opretter msifilen
Ved ikke om det var bedre?
Avatar billede sebastiane Nybegynder
15. maj 2004 - 02:02 #4
Det er lykkedes mig at lave et par msi-filer, som virker efter hensigten. Men en gang imellem kommer der en fejlmeddelelse om, at en eller anden "hyber"et-eller-andet".sys-fil mangler, og så virker det ikke - tror jeg... Måske er det bare mig, der fedter rundt i det, for det lykkes som sagt ind imellem :-)

Noget andet. Det program, som jeg laver msi-filerne, fandt jeg på en Windows 2000-cdrom - som du skrev.

Min plan var egentlig at lave en Windows 98 SP, men programmet kan ikke køre på 98 - kun på NT, 2000 og XP. Der kommer en fejlmeddelelse under installationen på Windows 98, som siger, at en eller anden dll-fil mangler.

Gad vide, om man manuelt kan kopiere denne dll-fil ind i 98 (måske i System eller System32). Det vil jeg prøve, men det kan man nok ikke.

Mon der findes et lignende program til Windows 98? Jeg kan ikke finde noget på Windows 98-cd-romen under "Tools", der ligner.

Den person, jeg linker til i mit første indlæg, har lavet en Windows 98 SE service pack, men det er en exe-fil - ikke msi.

Jeg har mailet til ham, men han svarer desværre ikke.

Jeg spekulerer på, om man kan åbne de enkelte opdateringer i en DOS-editor, fjerne alle "vil du installere..." "Klik OK.." osv. Og pså på en eller anden måde kopiere hver enkelt opdatering over i én DOS-fil.

Jeg er ikke så velbevandret i DOS, men hvis det er muligt at redigere og kopiere på den måde (ligesom i Windows med Ctrl A / C / V), så kunne det måske være en metode.

Det er ikke verdens vigtigste ting, men nu er jeg blevet "besat" af ideen, og så skal det sgu forfølges.

Tak for interessen!
Avatar billede serverservice Praktikant
15. maj 2004 - 09:03 #5
Så vi ljeg da foreslå at du prøver vise i stedet. Man er ikke altid lige heldig med winstle.
Avatar billede sebastiane Nybegynder
25. maj 2004 - 20:58 #6
Hej Dannyboyd og andre !

For lige at sætte punktum (eller bliver det kun et komma?!) for denne diskussion: Jeg har fra anden side fået at vide, at den service pack, jeg linker til i mit første indlæg, er lavet med Visual Basic. Jeg har ingen ide om hvordan, men jeg har fået at vide, at det vist ikke er helt nemt. Og det er det sikkert heller ikke for mig, der aldrig har prøvet at arbejde med Visual Studio. Vi har faktisk programmet på min arbejdsplads, så jeg kunne godt kaste mig over det, men jeg er helt forudsætningsløs, så.....
Avatar billede serverservice Praktikant
25. maj 2004 - 21:31 #7
Ja til det må du spørge en anden , ved intet om visual basic...