Avatar billede klatten Nybegynder
28. april 2004 - 12:08 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hjælp mig med at vælge harddisk!

Hej

Jeg skal have købt mig en større harddisk. Mit mobo understøtter IDE 133, så det er klart det jeg vil købe. Desuden vil jeg ikke gøre samme fejl som tidligere; at købe for få GB.

Derfor står jeg nu overfor valget mellem:
Samsung 160gb IDE133 8mb http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=67837
og
Maxtor 160gb IDE133 8mb http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18950

I de kommentarer jeg har læst (i ovenstående links), står der mange bemærkninger omkring af Maxtor disken larmer, men jeg har i forvejen en 40gb disk derhjemme, som jeg da ikke synes larmer!!
Det der dog bekymrer mig mest, er at mange kommentarer også beskriver bad sectors efter få måneders brug ??

Skal jeg opdatere BIOS for at kunne håndtere diske over 100gb eller hvad er historien der?

Selv har jeg følgende ting, som jeg har bemærket:

Maxtor
+ billgere end Samsung
+ jeg kender mærket og har ikke tidligere haft problemer
- kun 1 års garanti
- mange negativer kommentarer på edbpriser

Samsung
+ 3 års garanti
- dyrere end Maxtor

Der findes en kommentar til 120gb modellen og den er yderst positiv! http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?Bedom=true&ID=50022

Hvad siger I???
Avatar billede klatten Nybegynder
28. april 2004 - 12:20 #1
Skulle dette være en advarsel om, at jeg i stedet bør købe en 120gb disk?
http://www.maxtor.com/en/support/downloads/big_drive_enabler.htm
...eller er der intet at frygte?
Avatar billede gol Nybegynder
28. april 2004 - 15:32 #2
Har heller aldrig haft problemer med Maxtor - Ellers er der jo Western Digital Caviar JB versionen, som jeg synes er langt den hurtigste.
Avatar billede klatten Nybegynder
28. april 2004 - 16:37 #3
langt den hurtigste?
Der er jo kun ATA 100 - betyder det ikke noget?
Avatar billede gol Nybegynder
28. april 2004 - 16:53 #4
Det er vist kun fiktiv, der kommer de aldrig op alligevel i hastighed.
Avatar billede gol Nybegynder
28. april 2004 - 17:01 #5
Avatar billede klatten Nybegynder
28. april 2004 - 17:36 #6
ok, du har faktisk hjulpet mig meget!
Jeg lader helt være med at gå efter ultra fast (133mb/s) og ser nærmere på dit link til testen.
smider du et svar?
Avatar billede gol Nybegynder
28. april 2004 - 17:44 #7
Har selv en Maxtor 80 gb med 8 mb cashe og en helt ny Western Digital 80 gb. ligeledes med 8 mb cashe, tror også hellere at du må gå efter 8 mb i cashe end ATA 133, som jeg tror er et flop, ligesom agp 4x og 8x
Avatar billede klatten Nybegynder
28. april 2004 - 17:44 #8
jeg bestiller sgu den WD
Avatar billede gol Nybegynder
28. april 2004 - 17:48 #10
Nogen påstår at Western Dig. jb versionen støjer, men jeg kan kun høre det tikke ganske lidt, ikke noget der generer mig. ;-)