Avatar billede macmiskenn Nybegynder
24. april 2004 - 19:45 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

Zoom uden nedsat kvalli

Hej er det muligt at zoome tæt ind på et billede
uden at de bliver dårlig kvallitet? Eks:
Jeg har et billede i 800*600 men vil gerne have det til at blive
1280*960 i steddet for uden at forvrænge kvalliteten.
Kan man ikke på en eller anden måde generere det større?
Avatar billede spe Nybegynder
24. april 2004 - 20:14 #1
Man kan godt gøre et 800 gange 600 pixel stort billede til et 1280 gange 960 pixel stort billede. Dette kan gøres i de fleste billedebehandlingsprogrammer.

Men da dit billede kun oprindeligt har informationer om hvordan de 800 gange 600 pixels ser ud må de ekstra pixels opfindes.
Det sker ikke helt tilfældigt men ved at det program du ændre antal pixels i, kigger på de eksisterende pixels og regner nogle middelværdier ud og giver dem til de opfundne pixels.
Det giver mere sløret billeder end hvis de oprindeligt indeholder alle 1280 gange 960 pixels.
Så du kan faktisk ikke gøre det uden at dit billedet bliver ringere - mere sløret at se på.
Avatar billede x4all_dk Nybegynder
25. april 2004 - 15:21 #2
Billedformater som JPEG, GIF er komprimerede. Skal du have billeder som du kan zoom ind/ud på og stadig have et skarpt billede vil jeg foreslå "TIF" formatet som IKKE er komprimeret. Husk også at gemme i høj opløsning og skærm størrelse.

Så tror jeg du kan hvad du ønsker...
Avatar billede spe Nybegynder
25. april 2004 - 17:12 #3
x4all_dk> Du har ret i at tiff er et bedre format at opvare billeder i, da billedet komprimeres og taber data hver gang det gemmes som jpg, men det hjælper ikke på antal pixel i billedet så også i en tiff gør mine bemærkninger om at opfinde nye pixel sig gældende.
Avatar billede macmiskenn Nybegynder
25. april 2004 - 17:39 #4
Hmmn, der må da være metoder at generere et større billede.
Kan godt være jeg bare har set lidt for mange film, men i film
kan man da ofte generere billedet større uden at det taber kvallitet...
Avatar billede spe Nybegynder
25. april 2004 - 18:40 #5
Du har set for mange film :-)
Men som jeg skrev kan du godt lave 800 gange 600 til 1280 gange 960 men billedet bliver lidt sløret af det.
Du kan ikke fremmane flere detaljer i et billedet end dem kameraet eller skanneren har aflæst, men godt få billedebehandlingsprogrammer til at gætte på hvordan de ser ud.
Ved at bruge filtre til at gøre billedet skarpere kan man ind imellem rette lidt op på det sløret look.
Så hvis du fortæller hvilket eller hvilke program du har tilrådighed kan vi måske give dig lidt gode råd om hvordan.
Avatar billede macmiskenn Nybegynder
25. april 2004 - 18:42 #6
Jeg har paint ved hånden lige nu ;o)(har lige formateret)
Da jeg ikke arbejder meget med graffik har jeg ikke noget specielt.
Men i kan jo foreslå nogle for mig...
Avatar billede caspers Nybegynder
25. april 2004 - 21:38 #7
Jeg er næsten sikker på at det var noget andet du ville spørger om, opgave "Zoom uden nedsat kvalitet" er let at løse.

Eks. 800x600 --> 1600x1200 mange grafik programmer kan gøre det, hver pixel erstattes af fire pixels i samme farve. Nu har du et så et billed i opløsningen 1600x1200 i samme kvalitet som det oprindelige.
Avatar billede spe Nybegynder
25. april 2004 - 22:10 #8
caspers> Der er noget du har misforstået, det er netop ikke samme skarphed som før. Dit eksempel gør "bare" at den ene pixel nu er 4 gange så stor da øjet ikke kan se forskel på om der ligger en pixel eller 4 i samme farve. Billedet kommer derfor til at se noget mere grovkornet ud.
For at få en rimelig kvalitet så skal der være forskel på de 4 pixels som jeg beskriver de fleste billedebehandlingsprogrammer gør men altså med et lidt sløret resultat.
Avatar billede caspers Nybegynder
25. april 2004 - 22:58 #9
Nej det er ikke mere grovkornet end før, med mindre du prøver at vise det i en højere opløsning end de 800x600, fordi du antager at kvaliteten af dit billed er øger med 4 gange.

Hvis det er et foto kan du godt få lidt af den ekstrapolation med dertil øget kvalitet, det er understyttet af mange grafik programmer. Såfremt du finder en af de til billedet passende algoritmer vil du ende med et billed med en højere kvalitet end det oprindelige. Du vil aldrig kunne øge skarpheden i små objekter med videre.
Avatar billede spe Nybegynder
25. april 2004 - 23:34 #10
caspers> Du har ret i at hvis man stadig viser det  i en størrelse der svarer til 800x600 er der ikke forskel men pointen var at det skulle op i 1280x960.

Du har også ret i at en mild interpolation kan være ok, især hvis man bruger bikubik-interpolation. Og som jeg skriver kan noget af den uskarphed en interpolation giver, rettes op ved skarphedsfiltre. Men det korte af det lange er at det kun er mindre forstørrelser man på den måde kan "snyde". Noget der ligger på op til 15-20 procent.
Avatar billede macmiskenn Nybegynder
26. april 2004 - 13:51 #11
Kan i ikke give et/nogle eksempler på hvilket program jeg kan bruge, og hvordan man skal gøre i det?,
Og nu er der 3 svar hvem skal have pointsne?
Avatar billede spe Nybegynder
26. april 2004 - 14:21 #12
Du vurderer hvem der har givet et svar du kan bruge og giver point efter det.

I et program som Adobe Photoshop vil du vælge Image->Image Size og her ændre antal pixel til det du vil have og sætte resample til bicubic.
Jeg kender ikke så meget til andre billedebehandlings programmer så kan ikke give dig en mere præcis vejledning ud over at sige at det er efter samme princip i andre programmer.
Avatar billede macmiskenn Nybegynder
26. april 2004 - 17:34 #13
Jeg fordeler poinsne i mellem jer, dog ikke lige...