Avatar billede ts Nybegynder
22. april 2004 - 08:55 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Computerskærmens bogstaver er forvandlet til kinesiske tegn

Jeg har været ude ved forskellige i min omgangskreds og hjælpe dem med at fjerne ondsindede viruser. Ved et af stederne fandt jeg en variant af Magistr-ormen. Uha, uha.
I går var jeg så ude ved en anden og skulle hjælpe hende. Men da jeg lagde Norton Antivirus 2002 ind på hendes computer blev alt teksten på computerskærmen pludselig forvandlet til kinesiske tegn og bogstaver og nu er alle gode råd dyre. Hverken hende eller jeg har særlig gode kendskaber til det kinesiske sprog og vi kan mildt sagt ikke bruge en computer hvor man ikke kan læse det der er på skærmen. Er der nogle som har haft lignende problemer? Er der ikke stor sandsynlighed for at det er en virus? Hvad kan man gøre? Det skal nok også lige siges at der ikke er særlig meget plads tilbage på harddisken, så der ikke plads til at installere de helt store programmer.

Så har jeg et andet spørgsmål. Jeg var ude ved en tredie for en uge siden og hjælpe med hendes computer. Der fik vi installeret Norton Antivirus 2002 og den fandt også mere end 380 inficerede filer på computeren. Men vi kan ikke Lifeupdate programmet, så den kan reparere nogle af de beskadige filer. Når vi kalder op via hendes modem, så begynder den at hente ned, men bliver så pludselig afbrudt. Hvad kan det skyldes?

Håber i kan hjælpe mig med mine problemer.
Avatar billede andersenph Nybegynder
22. april 2004 - 09:13 #1
Jeg har ikke kendskab til løsningen på dit første spørgsmål.

Det andet der kan årsagen være at maskinen er inficeret med en orm eller virus der lukker ned for antivirusopdateringer. Dem ser vi tit.

Du får lige den sædvanlige smøre:
http://www.spywarefri.dk/vaerktoj.htm#hijackthis

http://www.spywarefri.dk/vaerktoj.htm#spybot
Hent disse to programmer
Først spybot. Installer og opdater. Scan og afhjælp det den finder (markeret med rødt)
Derefter henter du hijackthis og scanner og gemmer loggen. Kopier den herind, så kigger vi på den. Du må ikke fixe noget selv. Det kan gå grueligt galt :O)

Det er blandt andre de programmer vi bruger til at rense maskinerne med...
Avatar billede alvira Nybegynder
22. april 2004 - 09:22 #2
Hej;
Til spørgsmål 1, hvilket styresystem er der her tale om?

Vedr. dit virus problem, vil jeg foreslå du i første omgang går ind på mcAfee og derfra kører en gratis online virus scan. Du skal godt nok registrere dig, og derefter acceptere at den downloader et lille program - tid ca. 1 minut - og så derfra lader den kører virus scan. Den tager de fleste, og retter/sletter hvad den skal. Herefter kan du så opdatere din Norton AntiVirus og kører den.
Når du har fået maskinen til at fungere igen vil jeg anbefale i benytter en firewall.
Avatar billede alvira Nybegynder
22. april 2004 - 09:22 #3
Avatar billede kalb Nybegynder
22. april 2004 - 10:39 #4
Måske kan dette hjælpe til at få løst noget af dit alvorlige problem

Klik i  view og klik på character coding i fanebladet
klik på customizw og stil det på Western (iso-8859-1)
Avatar billede ts Nybegynder
06. august 2004 - 16:38 #5
ingen af besvarelserne hjalp, så jeg lukker hermed dette indlæg.