Avatar billede jacobdreslerhansen Nybegynder
21. april 2004 - 10:59 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Ipaq 2210 - Billader i cigarettænderen

Har købt ipaq 2210 m x-road og trådløs gps i Bilka.

Billader til cigarettænder virker ikke (peugeot 306 fra 94). Har fået den byttet i Bilka, men det hjalp heller ikke. Min nokia tlf. biloplader fungerer fint. og sætter jeg ipaq opladeren i en anden bil kunne det godt fungere.

Hvad kan man gøre ? (udover bare at leve med det...)
Avatar billede trumf Nybegynder
21. april 2004 - 11:03 #1
Du kunne overveje om det kunne hjælpe at skifte cigarettænderen ud. En ny koster ikke meget, hvis den altså ikke skal være original.
Avatar billede jacobdreslerhansen Nybegynder
21. april 2004 - 11:28 #2
Jo det kunne være jeg skulle snakke med min mekaniker så, om det er noget der kan gøres uden uden det koster det vilde. Men mærkelig når min nokia lader virker fint. De ligner ellers hinanden.
Avatar billede trumf Nybegynder
21. april 2004 - 11:59 #3
Har du målt om der er strøm i den anden ende af stikket når det sidder i ?
Avatar billede jakobskovgaard Nybegynder
21. april 2004 - 23:51 #4
Før jeg fik lavet en fastmontering af mit TomTom kit havde jeg også problemer med at få laderen til at virke i cigartænderen. Bare jeg kom til at støde til den gik den kold. Der er lidt forskel på de enkelte cigartænder, uden jeg dog lige ved hvordan, det er i hvert fald ikke altid diverse strømudstyr virker lige godt idem.
Idag har jeg som sagt lavet en fastmotering med en Brodit holder og lagt alle ledningerne under instrumentbrættet. Har så købt en løs huncigarstik hos THansen og smidt laderen deri, og det spiller max, samtidigt med jeg er fri for alt det ledninge skrammel som følger med PDA navigering
Avatar billede jacobdreslerhansen Nybegynder
22. april 2004 - 00:33 #5
en løs huncigarstik. det lyder da interessant. er det noget man skal montere med ledninger eller er det noget der skal sættes i den eksisterende cigarettænder ?
Avatar billede jakobskovgaard Nybegynder
22. april 2004 - 01:03 #6
Monteres med ledninger, hvis du selv har lidt forstand på strøm i biler, kan strømmen evt tages fra bagsiden af den eksiterende cigartænder, eller som jeg, fra radioen. Inden man begynder at montere skal man dog overveje om man vil have fast strøm på eller om det skal køre over tændingen. Hvis der skal fast strøm på hvilket typisk fungere best i praksis, skal man helst montere en afbryder så man har mulighed for at slukke så man ikke dræner batteriet for strøm, hvis dytten skal stå længere tid.
Se evt på http://www.tomtom-user.dk/section/cases/car/default.asp derinde er der masse af eksempler på fastmonteringer
Hvis du er en fuldstændig novice hvad angår el i biler bør du nok lade en fagmand overtage projektet
Avatar billede jacobdreslerhansen Nybegynder
22. april 2004 - 02:11 #7
Det bliver nok en fagmand. Tak for tipset.