Avatar billede javadi Nybegynder
21. april 2004 - 09:28 Der er 4 kommentarer

Internet forbindelse

Hej

Jeg er i gang med at lave en opgave i netværk og nået dertil hvor jeg skal komme med et forslag til deres Internet forbindelse og har derfor brug for jeres hjælp.
Opgaven handler om (kort sagt)et (fiktivt)firma med domicil på sjælland, der har 2 ADSl - forbindelser(1 mbit/s)hver med sit eget Firewall med VPN og Router.
Den ene forbindelse bruges til at oprette (VPN) forbindelse fra et af kontorene der ligger i Jylland (Via FW1), hjemme arbejdspladser samt mailen. Medarbejderne i jylland(4 ialt) arbejder ved at logge på Ctrix serveren, der står i denne afdeling (på sjælland).

Den anden bruges til at oprette (VPN) forbindelse ( fra sjælland)til hovedkontor i udlandet.

Der er altså ingen mulighed for at oprette forbindelse fra kontoret i Jylland med hovedkontoret i udlandet og sådan skal det også være i fremtiden.

I denne forbindelse har jeg følgende spm:

spm 1: Forbindelsen i mellem FW1 og R1 er et LAN (10.x.x.x) Hvordan skal det forstås ?

spm 2: FW2 og R2 er 2 Bridger. Hvad vil det sige, at det er bridget? Er det en fordel?

spm 3: Har I bedre løsning til den eksisterende løsning?

Besvarelserne ønskes at være simpelt og forståligt, da mit viden omkring netværk ligger imellem begynder og medium (hvis man kan sige det sådan)
På fohånd tak
Avatar billede riversen Nybegynder
21. april 2004 - 09:35 #1
2. http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=bridge --> en slags uintelligent router
Avatar billede jpvj Nybegynder
21. april 2004 - 09:40 #2
1) At netværket mellem disse to enheder (jeg antager en firewall og en router) ligger på netværket 10.x.x.x, dvs. et klasse A netværk (lige lovligt stort efter min mening)

2) enig med riversen

3) Det er vel godt nok. Man kan jo altid tage SHDSL linier, dedekerede linier, redundante liner med ind i betragtningerne, men for en lille virksomhed havde jeg gjort det samme (muligvis endda kun med 1 stk. 2/4 MB ADSL i stedet. Dette giver naturligvis et båndbredde problem, som man skal være opmærksom på).
Avatar billede riversen Nybegynder
21. april 2004 - 09:42 #3
ifbm. pkt.1... dvs. de bare er forbundet ligesom du ville forbinde 2 pc'er.
Avatar billede javadi Nybegynder
22. april 2004 - 20:58 #4
JPVJ -> Jeg ved det godt, at 10.x.x.x tilhører klasse A net. Dét jeg er intereseret i at høre er om hvorfor man har valgt at gøre det på denne måde (fordele, efterdele (dvs. ulemper)?