Avatar billede Shasim Novice
20. april 2004 - 09:52 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan laves den slags her?

Hej
Har besøgt et par sider idag og vil gerne høre hvordan man bærer sig ad med at lave disse 3d-effekter:

http://www.tagheuer.com/multimedia/3d.lbl?ref=CW2113_FC6183

eller

http://www.rado.com/100/109/734/121/362/497.asp

Jeg ved kun meget lidt om 3d, so keep it simple, please!

:) Shanne
Avatar billede le_bon Nybegynder
20. april 2004 - 10:11 #1
For det første skal man være mere eller mindre haj til 3ds Max, Mayah el. lign. hvori du bygger modellen.

Derudover skal du hive modellen ind i Macromedia Director (gælder for det første ur) eller Macromedia Flash (gælder for det andet ur)

Director eller Flash - delen er nogenlunde ligetil, men det kræver stor kunnen, og god tid at bygge modellerne i et 3d program. Det er IKKE noget man lige lærer på en eftermiddag. Men hvis du tager et intensivt kursus i 3ds Max eller Mayah, vil jeg da skyde på at du kan starte på modellen efter en uge eller to.

Mvh. le_bon
Avatar billede Shasim Novice
20. april 2004 - 10:22 #2
Jeg er helt med på at 3d ikke er for amatører.
Den model, som er hevet ind i Flash (som jeg kender til), virker anderledes - den kan ikke trækkes rundt i en glidende overgang ..  er det fordi den rent faktisk bare består af 25 forskellige optagelser af uret, som kan ses ved aktivering af et punkt på den lille cirkel til venstre? For så er det jo snyd, eller vel ikke rigtig 3d? Tilgengæld er billedkvaliteten temmelig meget bedre end det andet ur.
Kan du forklare lidt nærmere hvordan den første model (tagheuer) er lavet?
Avatar billede le_bon Nybegynder
20. april 2004 - 10:40 #3
Mht. Flash modellen: Ja, det er ligepræcis 25 billeder der ligger i hver sin frame i et movieclip, og så registrerer du musens position, hvilket bestemmer hvilken frame mc'en skal gå til.

Mht. Director (tagheuer) modellen: Du bygger simpelthen modellen i et 3d program (de har været pænt stygge (læs: gode) til at lægge teksturer på!). Så importerer du modellen ind i Director, og så er det ligefør jeg mener der er en component der udfører resten for dig. Jeg har selv lavet noget lignende for 4 år siden, men jeg kan ikke huske den eksakte procedure, men det er i hvert fald ikke svært. Jeg har ikke Director mere, så jeg kan ikke tjekke det for dig.
Avatar billede Shasim Novice
20. april 2004 - 10:49 #4
Oookaayyy, så faldt ti-øren - det er altså IKKE rigtige billeder, der ligger til grund for det, men grafik/tegninger? Det er jo et kæmpe arbejde?
Avatar billede le_bon Nybegynder
20. april 2004 - 10:57 #5
Ja, altså, du starter med at bygge modellen op så den er helt "bar". Derefter laver du teksturer (overflader, så som urremslangeskind, chrom osv.) f.eks i Photoshop og importerer dem i 3ds Max. - Lægger dem på, og så arbejder du med teksturernes glans og lys osv. Det er lidt af et arbejde der skal til, rent faktisk. Så jeg vil sige at Flash-modellen er et ok alternativ, der ikke vil tage meget mere end en time eller to.
Avatar billede Shasim Novice
20. april 2004 - 11:00 #6
Tak for al din info.

:) Shanne
Avatar billede le_bon Nybegynder
20. april 2004 - 11:09 #7
Velbekomme! (Har du mod på projektet, eller var du bar nysgerrig?)  ;o)
Avatar billede Shasim Novice
20. april 2004 - 11:14 #8
Jeg arbejder til daglig med Flash, og jeg har fået en konkret forespørgsel fra én som skulle bruge et program, hvor brugeren skulle kunne sammensætte et smykke i 15 dele af forskellige materialer m.v. Det ligner noget jeg har lavet tidligere, men denne gang var der yderligere et ønske om, at smykket skulle kunne drejes! Så derfor var jeg interesseret i hvordan de to eksempler var strikket sammen. :)
Avatar billede osborne Nybegynder
20. april 2004 - 12:52 #9
Jeg vil blot nævne at der også er mulighed for det med at dreje et objekt rundt, zoome osv. (på web). Se f.eks. på www.turntool.com Ligesom med uret i dit eksempel skal man først have lavet modellen af et ur og givet det den rette tekstur osv. (som le_bon allerede har beskrevet).

Det gode ved TurnTool er at det er et program som er specilaliseret til netop dette område og gør det utrolig godt efter min mening (nej jeg har ikke aktier i dette firma - men har blot set nogle flotte løsninger med det :-)

Håber det kan hjælpe
Avatar billede Shasim Novice
20. april 2004 - 13:11 #10
Ja, ved du hvad - det havde jeg egentligt hørt om før, men glemt igen, så tak for det.
Jeg ved ikke om jeg synes at kvaliteten er god nok; dåsen er noget takket i det når den ikke står lige, men det er helt sikkert smart.

Jeg synes jeg havde accepteret le_bon's svar, så jeg spænderer lige 30 points mere, så er alle sikkert glade. Brug nu ikke alle på én gang! :)
Avatar billede le_bon Nybegynder
20. april 2004 - 14:16 #11
www.turntool.com >> Det syntes jeg godt nok er for cool!!! Det fungerer fandeme smooth efter min mening! Bare surt det koster 6000 kr. :o(
Avatar billede Shasim Novice
20. april 2004 - 14:30 #12
Nu kiggede jeg lige én gang til, og der var jeg nok for hurtig før, for billederne bliver jo ret pæne når man venter et par sekunder.

Men er det rigtigt forstået, at det ikke er et stand-alone værktøj, men at der stadig skal bruges 3dStudio Max?
Avatar billede michael-k Nybegynder
20. april 2004 - 15:32 #13
Turntool findes også i en gratis udgave som er fuld funktions dygtigt, der er bare et stort turntool logo som flyver hen over skærmen nogle gange ;)

Men ganske smart til at sidde og lærer programmet. Er der så en kunde som vil have sådan en funktion er det jo så deres penge pung som skal betale for at logoet ikke kommer ;)

Angående Director så er det faktisk blevet et halv hårdt præsentationsværktøj efter shockwave er kommet til.

Som le bon siger så kan du impotere din 3d scener i programmet, og det er ganske let at lave en simpel rotations funktion i programmet, da der ligger nogle standart behaviours som man kan bruge til sådan noget. Klik og slip prencippet bruges her. Så det er faktisk meget nemt.
Skal det være lidt mere langhåret, så er der et fuld funktionsdygtigt programmering sprog i programmet (lingo) hvor du kan programmere 3d i. Sådan et ur som i det første eksempel kunne godt være programmeret, hvis man er lidt hård ;)

For at impotere 3d skal du have et plugin til dit 3d program, det findes på macromedia.com hvor du også kan downloade en fuld funktionsdygtig 30 dages trial af Director.
Avatar billede osborne Nybegynder
20. april 2004 - 17:06 #14
Tak for point :-)

Med hensyn til TurnTool, så jo ... der skal du stadig have en 3D model af det du vil vise på web. Den 3D model kan du så enten få nogen til at lave for dig, eller selv lave det med 3ds Max. Man kan downloade en gratis plugin til 3ds Max således at man kan eksportere sin 3D model klar til brug i TurnTool.

Director er som der siges også rigtig cool (uden at jeg er den store ekspert til det). Det kan bruges til en masse andet også lige fra interaktiv DVD til spil på nettet.
Avatar billede Shasim Novice
21. april 2004 - 08:22 #15
Tak - så blev jeg da lidt klogere på det. :)