Avatar billede danielhep Nybegynder
16. april 2004 - 15:49 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

assembler hukommelse problem

hej

Jeg søger noget specifik information omkring hukommelse områderne, og denes indelinger til de forskellige hardware enheder i PC´en.

Grafik mode til text starter f.eks fra "b0000h" har jeg set.

Jeg skal bruges til det assembler programmering, da jeg ikke er specielt glad for at bruges interupt´s hvis jeg kan undgå det. :)

Mvh

Daniel
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2004 - 16:05 #1
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2004 - 16:09 #2
0xB0000 er vist kun på monochrome skærme, normalt skal du bruge 0xB8000 når du skal skrive tekst på skærmen.
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2004 - 16:22 #3
Men hvis det er hardware enheder som floppy drev og harddiske du skal bruge, skal du nok have fat i I/O portene i stedet :)
Avatar billede danielhep Nybegynder
16. april 2004 - 19:34 #4
Det har fat på noget af det rigtige.. :) Men det som jeg søger er nok mere et online opslag med beskrivelse til.
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2004 - 19:57 #5
Hmmm... Sådan en side kender jeg desværre ikke:/
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2004 - 20:00 #6
Hvad skal det endelig bruges til?? Et OS?? :o)
Avatar billede danielhep Nybegynder
18. april 2004 - 19:27 #7
jaa, jeg er ved at programmere en command promt, har lavet bootdisken, mangler bare lidt mere tid før den er til at teste :) :) :)
Avatar billede Slettet bruger
18. april 2004 - 19:51 #8
hehe... du kan jo prøve at kigge på www.osdever.net( har desværre ikke virket et par dage :( ) og http://www.nondot.org/~sabre/os/articles... Der er en masse information om hardware :o)

Hvis det er tastaturet du skal bruge uden interrupts kan du læse scancoden fra sidste tast, som blev trykket op/ned, fra port 0x60(i de første 7 bit).
Avatar billede danielhep Nybegynder
18. april 2004 - 22:16 #9
ok...kan du giv eet svar...
Avatar billede Slettet bruger
18. april 2004 - 22:27 #10
Svar
Avatar billede mads.peder Nybegynder
19. april 2004 - 11:58 #11
Måske her snart skulle lukkes ?
Avatar billede mads.peder Nybegynder
19. april 2004 - 11:58 #12
Ups, så ikke at det ikek var så gammelt :)
Avatar billede danielhep Nybegynder
20. april 2004 - 18:08 #13
sorry vente tiden...er midt i mit store os projekt..