Avatar billede ollekolle Nybegynder
10. april 2004 - 14:50 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

hvad hedder variabel for boot-CD-rom drev

jeg er ved at lave en BootCD med WinXP hvor der er forskellige programmer med som man altid skal installere bagefter (f.eks Java). Jeg har taget udgangspunkt i en artikel i PrivatComputer, men deres programmering virker ikke! F.eks. skriver de om at installere WinRAR at man skal skrive "start /wait %systemdrive%\instal...osv. _men_ %systemdrive% er jo (normalt) C:\ og ikke det CDrom-drev der installeres fra, så derfor får jeg en fejlmeddelse og ingen installation :-( Nu til spørgsmålet: findes der en systemvariabel der fortæller hvad drevbogstav CDrom drevet har fået tildelt? (det er ikke altid D:\ eftersom der kan være flere Hd i maskinen)
Avatar billede bertelbrander Novice
10. april 2004 - 23:14 #1
Nej, der findes ingen metoder til at finde cd-rom drev betegnelse, der er også dem der har mere en et CD-rom drev.

Hvis du kører det hele fra CD'en kan du blot bruge:

\install\java\whatever

Ellers kan du gemme en fil i roden, f.ex. magic.unknown og lave en serie:

if exist d:\magic.unknown echo CD'en er drev D
if exist e:\magic.unknown echo CD'en er drev E
Avatar billede zintazu Nybegynder
11. april 2004 - 23:15 #2
tjek http://home.mnet-online.de/horst.muc/horst.htm og download Pbats filen, i den ligger et program som hedder dready, med dette kan du lave en bat fil som tjekker hvilket drev dine programmer ligger på og så sætter det en variable som hedder eks. CDDRV=D: , så vil du kunne bruge denne variable i dit setup, f.eks start /wait %cddrv%\program\startfilen.exe ..... dette skulle kunne gøre det.
Avatar billede zintazu Nybegynder
11. april 2004 - 23:18 #3
ellers søg på google om hvordan man laver en auto install cd med xp og diverse programmer på som xp installations programmet kører for dig bagefter det har installeret xp, det kaldes runonce. dette gør også at du ikke behøver at finde ud af hvad for en drevbetegnelse dit cdrom drev, da programmerne vile ligge i %oem% bib. f.eks på din xp cd.

Der findes rigtig mange hjemmeside om hvordan man gør det.
Avatar billede ollekolle Nybegynder
13. april 2004 - 00:48 #4
jeg har løst problemet: en dum tastefejl så der var kommet til at stå $oem$\%1 istedet for $oem$\$1 så blev $oem$\%1\instal biblioteket nemlig ikke kopieret over på %systemdrive%. Skal der laves en unattended XP cd kan jeg varmt anbefale denne side: http://unattended.msfn.org/xp/finish.htm. der bliver du ført ved hånden hele vejen, meget udførligt.
bertelbrander og zintazu hvis i vil sende et svar så vil jeg dele point mellem jer. håber det er ok.
Avatar billede bertelbrander Novice
13. april 2004 - 00:54 #5
Jeg forsøger at undgå point.
Avatar billede ollekolle Nybegynder
19. april 2004 - 23:57 #6
jamen så lukker jeg selv tråden
Avatar billede zintazu Nybegynder
20. april 2004 - 10:00 #7
bare luk :) behøver ikke pointene.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
20. april 2004 - 18:52 #8
..marker dit navn, og klik derefter på Accepter-knappen..
Et spm er ikke lukket, før et svar er accepteret..
Avatar billede ollekolle Nybegynder
21. april 2004 - 14:19 #9
thesurfer: tak for hjælpen, kunne ikke forstå jeg ikke kunne få svaret acepteret. men jeg manglede lige at markere, så det burde du jo næsten få point for :-)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
21. april 2004 - 14:42 #10
hehehe :-)

Det er en ny ting, der er kommet i denne version af Eksperten (version 4).. det skulle man ikke i den gamle version (version 3)..