Avatar billede 131421 Nybegynder
09. april 2004 - 02:52 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

ringe i vand

hej, jeg r i gang m at lave en scene med en sten der falder ned i vandet, og så sku der komme bølgeringe i vandet, men jeg har lidt problem m de der ringe der. jeg synes ik rigtigt at ripple warp og ripple modifier virker so realistisk, jeg vil gerne have at udbredelsen af ringene skal være gradvist, starter med 1 og så 2, 3.....9 ringe, men ripple warp og modifier er bare ik i stand t at lave d, eller r d bare mig der er dum som en dør? håber i kloge drenge vil gi mig nogle gode forslag..tak
Avatar billede osborne Nybegynder
09. april 2004 - 14:01 #1
Ja ved at bruge ripple warp kan du deforme overfladen, men som du siger er det svært at få det realistisk og kan være ret besærligt at styre i en animation.

En anden mulighed er at bruge den indbyggede Reactor (hvilken version af Max bruger du?). Her kan du få ret realistiske bevægleser i vandet automatisk simuleret.

En tredie mulighed er at bruge materialer (en simpel radial graident) til at lave dine ringe og animere disse. Så har du ret god kontrol over det.. og hvis du så bruger dette materialer til at displace din plane med (brug evt. Max6 MentalRay displacement) så får det det bygget fysisk som ringe i vandet. Du kan evt. se et par ideer i denne tutorial http://www.xenomorphic.co.uk/doc_raindrop_ripples.htm som godt nok bruger det til ringe i vandet efter en masse regndråber. Men det er samme princip.

Istedet for at displace det, kan du evt. også bruge det som bump map .. afhænger lidt af hvor langt fra man skal se det.

PS. Selve plasket når stenen falder i vandet kunne du evt. overveje at bygge med med partikler (f.eks. Maxs pflow) ..kombineret med den nye Blob mesh modifier?

Håber det kan hjælpe dig lidt på vej.
Avatar billede 131421 Nybegynder
09. april 2004 - 20:15 #2
hej tusind tak for hjælpen, jeg har nu lavet ringene som du forslog, men jeg forstår ik hvordan man kan lave de fysiske ringe vha. bump, bump tager jo kun et billede, hvordan kan man animere den?
Avatar billede 131421 Nybegynder
09. april 2004 - 20:16 #3
hej tusind tak for hjælpen, jeg har nu lavet ringene som du forslog, men jeg forstår ik hvordan man kan lave de fysiske ringe vha. bump, bump tager jo kun et billede, hvordan kan man animere den?
Avatar billede 131421 Nybegynder
09. april 2004 - 20:37 #4
v du hvad, jeg har li fundet ud af d.!!! endnu en gang tak for hjælpen.
Avatar billede osborne Nybegynder
09. april 2004 - 23:25 #5
Selv tak, jeg er glad for at du kunne bruge mit svar.