Avatar billede apo Praktikant
09. april 2004 - 01:15 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Flash, Newbie, spørgsmål

Hej,

Jeg har absolut ingen erfaring med flash, andet end når jeg er på nettet og betragter andres arbejde (reklamer, bannere, m.v.)

Nu er jeg blevet nysgerrig og vil høre om der er nogen der vil fortælle mig følgende:

- Hvad skal jeg bruge for f.eks. at kunne skabe bevægelse i et billede, lidt a'la TV2s topbanner (de gennemsigtige bjælker der kører hen over banneret)?
- Hvilke programmer skal jeg bruge og hvad koster de (findes der gratis programmer?)
- Er det avanceret at lave flash som banneret på TV2.dk?

Apo
Avatar billede kragekjaer Praktikant
09. april 2004 - 02:15 #1
du skal bruge macromedia Flash, som du kan hente på deres hjemmeside, som en 30-dages trial version., og nej det er ikke svært at lave topbanneret på tv2
Avatar billede henrik_milo Nybegynder
09. april 2004 - 07:53 #2
Macromedia Flash har et rygte om at være lidt tungt at danse med for newbies, så her er et alternativ som mange også bruger og noget mindre ;-)

http://www.swishzone.com/index.php?area=downloads&product=max

Har ikke selv leget med Flash, men kan anbefale MX 2004 til web-udvikling!
Avatar billede pyroman Nybegynder
09. april 2004 - 11:04 #3
swish er et fremragende program, hvis man vil nøjes med at lave animationer og andre grafikse produktioner. Swish har bl.a. en masse forudlavede effekter og det er nemt for begyndere at lære...
Hvis man vil lave avancererede interaktive programmer, der forener kode med grafik, såsom komplette hjemmesider med mulighed for kommunikation til server (fx til et PHP-script) - så skal du have fat i Macromedia Flash MX 2004. Det koster ca. 4000 kr og inkluderer kun de mest grundlæggende ting og værktøjer, som fx værktøjer til at tegne vector-baserede grafik med, og en editor til at kode ActionScript i (Flash's kodesprog). Der er dog nogle forudlavede komponenter, fx scrollbar og dropdown box, men ellers lægger det op til at man skal lave alting selv...

/Filip
Avatar billede pyroman Nybegynder
09. april 2004 - 11:05 #4
Men prøv at hente den trial af begge programmer og se hvad du har mest brug for... :)
Avatar billede pyroman Nybegynder
09. april 2004 - 11:07 #5
http://www.macromedia.com/software/flash/?promoid=home_prod_flash_082403

man skal lige oprette en bruger derinde, før man må downloade...
Avatar billede apo Praktikant
09. april 2004 - 14:20 #6
Takker for svarene...

Hvis nu jeg, til at starte med, kun ønsker at lave en lignende effekt, som tv2.dk har på deres topbanner (gennemsigtige bjælker der bevæger sig hen over et billede), hvad er så nødvendigt for at lave dette? Findes der evt. toturials hvor jeg kan se lignende eksempler, som jeg så selv kan lege med?

Har lige et par spørgsmål endnu:
Skal jeg bruge kode for at lave denne effekt? og hvordan får jeg det sat effekten ind på mit website?

Apo
Avatar billede pyroman Nybegynder
09. april 2004 - 16:07 #7
Du kan nemt lave sådan en effekt med Swish - tror jeg. Har aldrig selv brugt programmet - men mener det minder meget om flash, bortset fra lidt færre features.

Jeg kan derfor kun tale om min viden om flash:
Hoveddelen af programmet består af en "Stage" - et slags lærred hvor du "maler" alt på. Hertil har du nogle værktøjer til at tegne med, fx "Rectancle Tool".

En anden hoveddel af programmet er "tidslinien"... Dette er en lang linie der består af et uendeligt antal "frames". Disse "frames" skal tolkes som billeder - og man kan så sætte en bestemt "framerate" der angiver hvor mange af disse billeder der skal vises pr. sekund (FPS - du kender det sikkert fra spil!).
Man kan så starte med at tegne en firkant i frame 1 og så kan man kopiere samme firkant til frame 10 og her rykke den lidt til siden - man kan så bruge en speciel funktion/effekt - tween - der kopiere firkanten til de mellemliggende frames, og rykker dem sådan at de rykker tætterer og tætterer på den endelige position i frame 1. Når man afspiller filmen vil det se ud som om firkanten rykker sig til siden.
Altså Virkeligt simpelt....

Når du har lavet en ny flash film gemmer du den først i formatet *.fla - dette er en filtype du kan åbne og redigere i... For at andre uden programmet kan se den skal du eksportere til formatet *.swf - dette gøres simpelt inde fra programmet.

Denne filtype (*.swf) kan vises på en normal web-side, hvis brugeren har installeret Macromedia Flash Player - hvilket de fleste har (følger med winddows og mac).
Du kan indsætte denne fil direkte på din html-side med et specielt html-tag, men mange html-editorer har en funktion til automatisk at skive dette...

Din swf-fil skal så bare ligge i samme mappe som din html...
Avatar billede apo Praktikant
09. april 2004 - 19:45 #8
Pyro >> Sikke et svar! Det fortæller jo lige det jeg har brug for at vide :-)

Jeg har downloaded Macromedia Flash MX 2004 Trialversion - Den gælder i 30 dage, i modsætning til swish der kun tillader 15 dage... Så har jeg lidt tid til at sætte mig ordenligt ind i programmet.

Det specielle html-tag du nævner, hvordan finder jeg ud af det? Min editor er af en ældre version, og har næppe omtalte funktion.

Smid lige et svar pyro, så er der points.

Apo
Avatar billede apo Praktikant
16. april 2004 - 18:28 #9
Pyroman >> Husk lige at lægge et svar, så jeg kan lukke spørgsmålet - Og komme af med de udlovede points :-)

Apo
Avatar billede pyroman Nybegynder
18. april 2004 - 13:48 #10
yup! værsgo!
Avatar billede apo Praktikant
18. april 2004 - 17:00 #11
... Værsgo selv ;-) Og tak for hjælpen.

// Lukker

Apo