Avatar billede slimmils Nybegynder
08. april 2004 - 00:42 Der er 19 kommentarer

fsb på cpu og ram

Kan der op stå problem hvis CPU'en og RAM'ene køre med forskellige FSB f.eks.:

Ahtlon XP 2600+ (333Mhz)
DDR-Ram 3200 (400Mhz)

Eller kan det over hoved ikke lade sig gører???
Avatar billede tubber Juniormester
08. april 2004 - 00:48 #1
Der skulle ikke være problemer hvis bare bundkortet kan kører med de FSB tal du giver....ikke når der ikke er størrer forskel.....
Avatar billede tubber Juniormester
08. april 2004 - 00:50 #2
Hvad bundkort har du ?

Mit er et AsRock K7S8X R3.0 der kan det lade sig gøre på, men tager jeg ram med FSB på 400MHz så kan jeg ikke kører med en CPU med en FSB på 200MHz......

Men vil gerne undersøge det for dig hvis det er :)

/Tubber
Avatar billede chalde Seniormester
08. april 2004 - 01:10 #3
Det kan godt lade sig gøre, men vil anbefale dig at neddrosle ram så de matcher fsb.
Selvom de kører langsommere end de er lavet til, vil de yde mere når de kører synkront med ram.
Avatar billede slimmils Nybegynder
08. april 2004 - 10:55 #4
Okay tak for hjælpen jeg tro bare jeg vil neddrosle ram'en.
Avatar billede tubber Juniormester
08. april 2004 - 11:28 #5
Min computer har en CPU med 266 FSB og mine ram 333 FSB så er det du mener jeg skal kører mine ram ned i 266 ?

Ved du hvor der er dokumentation for det, det vil jeg gerne læse om :O)
For umiddelbart vil jeg da mene at bedste ydelse er at sætte enhederne til det de er ?¿?
Avatar billede chalde Seniormester
08. april 2004 - 11:55 #6
Ja.
Prøv at lav en membench med sisoft sandra hvor du kører hhv synkront og asynkront.
Ved ikke helt præcist hvorfor, men kunne forestille mig at det var fordi at der skal bruges ressourcer på at synkronisere datamængden, idet cpu ikke kan presse data igennem lige så hurtigt som rammene.
Laver lige et par screenshots så du kan se forskellen hos mig.
Avatar billede chalde Seniormester
08. april 2004 - 12:04 #7
Synkront. Fsb 166mhz, ram 166mhz http://www.chalde.frac.dk/166.jpg
Asynkront. Fsb 166mhz, ram 200mhz http://www.chalde.frac.dk/200.jpg
System:
Nforce2, 2600+ 166fsb, 512mb pc3200. Begge gange med cas3.
Avatar billede tkmbh Nybegynder
08. april 2004 - 12:04 #8
Undskyld jeg lige blander mig.
Jeg har en P4 2.4 med 533 fsb. Hvilke ram ville så være ideele til den?
Avatar billede chalde Seniormester
08. april 2004 - 12:06 #9
Pc2100 hvis det skal køres synkront (og dit bundkort tager ddr).
Avatar billede tkmbh Nybegynder
08. april 2004 - 12:09 #10
Hvorfor vælger folk så så hurtige ram?
Avatar billede chalde Seniormester
08. april 2004 - 12:12 #11
1) Folk tror at hurtigst er bedst.
2) De skal overclocke.
Avatar billede tkmbh Nybegynder
08. april 2004 - 12:23 #12
Ok. Undskyld jeg blandede mig.
Avatar billede tubber Juniormester
08. april 2004 - 12:59 #13
Jeg har lige lavet en test med Sandra på min pC

Jeg har en AMD AthlonXP Thoroughbred 1700+ (FSB 266) og 512MB Kingston DDR333 (1 Blok)......

Her er resultatet:
http://www.zentasoft.dk/133.jpg <-- Rammene droslet ned
http://www.zentasoft.dk/133.jpg <-- Rammene der passer på deres spec

Som jeg læser det så får jeg bedste resultat med FSB på rammene sat til 166....

Vil lige sige jeg købte hurtigere ram da jeg alligevel om ikke så længe skal ha en CPU med FSB på 333MHz og overclocke har jeg aldrig gjort og kommer ikke til det :) Der er vel en grund til en CPU har de spec den har ?
Avatar billede tubber Juniormester
08. april 2004 - 13:00 #14
hov
http://www.zentasoft.dk/166.jpg <-- Rammene der passer på deres spec
Avatar billede chalde Seniormester
08. april 2004 - 13:36 #15
Hvilket bundkort har du?
Men dit bundkort ser ud til at kunne køre asynkront (hvilket kt400 chipsettet også kan).
Men de fleste bundkort kan bedst lide at køre synkront. Der er dog visse undtagelser (dit bundkort f.eks).
Så min påstand holder ikke 100%, men i de fleste tilfælde.

Overclock = få mere for pengene.
En p4 2.4ghz (800fsb) kan f.eks uden problemer presses op over +3ghz. Endda med boxkøleren. Med en anden køler kan den nå en del længere.
De fleste amd 2500+ kan nemt nå 3200+ hastigheder ved bare at sætte fsb op på 200/400mhz.
Så der er penge at spare :-)
Avatar billede tubber Juniormester
08. april 2004 - 14:02 #16
ok til det med overclock
Er der steder man kan læse om overclocking af min CPU

Jeg har et AsRock K7S8X R3.0 bundkort
Avatar billede chalde Seniormester
08. april 2004 - 14:26 #17
Her på eksperten under http://www.eksperten.dk/spm/Hardware/Overclocking/ kan du finde en del.
Men det er ikke det bedste bundkort til overclock du har.
Avatar billede tubber Juniormester
08. april 2004 - 15:06 #18
Det var også mere for at læse lidt om det :)
Har ikke tænkt mig at overclocke
Avatar billede tubber Juniormester
08. april 2004 - 15:08 #19
der er også en god guide med hvordan man tester sig frem på http://www.overclocking.dk