Avatar billede lasse-b Nybegynder
07. april 2004 - 15:22 Der er 8 kommentarer

Nulstille brugerprofilen i Windows?

Hejsa.

Jeg skal finde en løsning, så brugerprofilen i Windows nulstilles, så de ændringer en bruge har foretaget i systemindstillinger og de filer han har gemt på harddisken slettes. Gerne, hvis det kan udløses fra en hjemmeside via et program der downloades eller eventuelt fast hver midnat.. Eller, hvis nogen har en anden bedre løsning?

Der er tale om kursuscomputere, der bruges af forskellige kursuster hver dag. De skal ikke have mulighed for at ændre i computerens opsætning, og ved dagens afslutning gemmes filer på nettet. De skal herefter slettes på computeren og indstillingerne generelt skal nulstilles...

Sidder et eller andet klogt hoved inde med den helt rigtig løsning?

/Lasse
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
07. april 2004 - 15:26 #1
jeg har læst om et program (eller rettere en reklame for et) der kan gøre det.
det hedder FirstDefence fra Raxco - http://www.raxco.dk/default.asp?page=produktgruppe&PGID=77&type=v1&hvorfra=content_raxco.asp?page=homepage
Avatar billede strych9 Praktikant
07. april 2004 - 15:57 #2
Der er en default profil der kopieres over hver gang en ny bruger logger ind. Inde i den default profil, i roden af den, ligger der en skjult fil der hedder ntuser.dat. Dette er nøglerne i registreringsdatabasen.
Det du gør er at omdøbe ntuser.dat til ntuser.man (for mandatory) hvilket umuliggør blivende ændringer af HKCU i reg databasen.
Avatar billede strych9 Praktikant
07. april 2004 - 16:02 #3
og for at tilføje: For at ændre i HKLM hive i regdb skal man så vidt jeg ved være administrator på maskinen. Så jeg er overbevist om at min løsning holder.
Med tiden vil maskinerne indeholde en del "cruft" med mange ubrugte profiler, men personligt ville jeg bare lade det ligge. Brugerne kan ikke tilgå hinandens profiler alligevel.
Avatar billede lasse-b Nybegynder
07. april 2004 - 18:15 #4
Hej igen.
Tak for svarerne. Det skal jeg lige forstå. Jeg nemlig absolut ikke haj til det her - og hører i det hele taget hjemme ovre på mac-platformen.

Jeg kan altså uden det program rune nævner i stedet blot ændre en systemfils navn? Og vil det sige, at ændringer i systemet glemmes efter genstart?

Jeg står vel stadig med problemet, at en bruger skal kunne gemme filer i løbet af dagen, og at maskinen så "nulstilles" inden han går fra computeren, således at hans filer slettes. Hvordan kan det gøres?

/Lasse
Avatar billede strych9 Praktikant
07. april 2004 - 19:23 #5
Er de maskiner sat i et domæne? eller taler vi bare en workgroup?
Avatar billede cp1 Nybegynder
07. april 2004 - 21:04 #6
kig her hvis du har lyst ;)http://www.deepfreezeusa.com/products.htm
Avatar billede lasse-b Nybegynder
13. april 2004 - 16:09 #7
Strych9: (det lyder giftigt forresten)
Jeg ved ikke hvad du mener med om de er sat i et domæne eller workgroup?

Sagen er, at jeg gerne vil kunne styre denne nulstillefunktion fra en hjemmeside, som kan smide et eller andet ned på maskinen. Det ville være den optimale løsning.

Men som sagt, jeg er mac-menneske, så jeg ved ikke meget om, hvad der sker på den anden side af hegnet... :-)

/Lasse
Avatar billede strych9 Praktikant
13. april 2004 - 19:21 #8
Workgroup: Alle PCer har deres egen sikkerhedsbase. Dvs alle brugere er oprettet på hver enkelt maskine. Hvis du har 12 PCer i en workgroup og der er 1 ny bruger der skal oprettes så vedkommende kan benytte alle 12 PCer, eller resources fra dem i form af printer deling eller file shares, skal brugeren oprettes 12 steder.

Domain: Alle PCer meldt ind i et domain deler en sikkerhedsbase. Dvs en bruger skal kun oprettes een gang, og ændringer i forbindelse med en bruger skal kun foretages een gang. Et Windows domain kræver en Windows server som er sat op som domain controller til at styre logins.

men lad mig spørge om noget andet så:
Havde du tænkt dig at der på hver pc skulle være eet login som altid er det samme, også når der kommer et nyt hold kursister? Eller vil du oprette en brugerkonto til hver ny kursist under kursus start, og slette det igen når kursus slutter?

Er du eventuelt i Århus? Jeg kan ordne det her for dig billigt.