Avatar billede riversen Nybegynder
03. april 2004 - 14:10 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

benchmarks o.l.

Søger nogle PÅLIDELIGE tests, der viser performancemæssige forskellige på især MySQL vs Access, men andre må også gerne vi en del af det.

Gerne med 1 klient og flere klienter.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. april 2004 - 15:41 #1
Der er løgne, forbandede løgne og så benchmarks ...

:-)

Kender du:
  http://www.mysql.com/information/benchmarks-old.html
?

(ikke uvildigt, men ...)
Avatar billede trer Nybegynder
04. april 2004 - 00:17 #2
Jeg kan kun give arne_v ret mht indledning - hvad der er bedst afhænger primært af dit behov:

Du kan roligt regne med, at MySQL generelt er hurtigere end Access - specielt ved flerbruger-systemer (Access er reelt set et enkeltbrugersystem).

Men da Access understøtter væsentligt mere avanceret SQL end MySQL (fx subqueries) kan man sagtens lave en query i Access som enten ikke kan eftergøres i MySQL, eller hvis man eftergør den (typisk i klientside kode), performer dårligt...

Så hvad er vigtigst - at databasen er hurtig eller at den kan håndtere de tabelstrukturer og relationer (jeg mener ikke at MySQL understøtter fx cascade delete og update på relationer) samt afvikle den SQL du har brug for?

Med tilpas små datamængder og en enkelt bruger kan du godt komme ud for at Access performer (stort set) ligeså godt som MySQL (eller Firebird, Interbase, Oracle, MsSQL etc) - men med store datamængder vil en rigtig database server altid performe bedre end Access.

Og generelt giver de rigtige database servere næsten altid en bedre datasikkerhed (både mht at miste data og hvem der kan tilgå dem) end Access. MySQL er, efter min mening, dog en af de dårligste (af de rigtige databaseservere) på dette punkt. Det kan dog skyldes manglende viden.

En anden ting mht performance måling; MySQL skal ikke nødvendigvis ligge på den maskine der kører klientapplikationen - det er faktisk dumt at have den liggende der. Access *skal* ligge på et (net-) drev som klientmaskinen kan loade den fra - så den kører altid lokalt.

Hvis man performance sammenligner vil man altså enten "straffe" Access for at være et enkeltbrugersystem - eller være unfair overfor MySQL da den er designet som et flerbrugersystem. At sammenligne Access og MySQL er altså lidt som at sammenligne pærer og bananer - det er mere reelt at sammenligne MySQL med Oracle, MsSQL eller andre af de rigtige databaseservere.
Avatar billede riversen Nybegynder
04. april 2004 - 10:08 #3
er det overhovedet muligt at benytte access på et linux system. Kan man oprette en ODBC kilde til en access database.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. april 2004 - 10:18 #4
Ikke så vidt jeg ved - ingen Jet database engine.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. april 2004 - 10:26 #5
Check dog http://bryanmills.net:8086/archives/000099.html (jeg ville aldrig
satse på noget sådant til seriøs brug)
Avatar billede arne_v Ekspert
04. april 2004 - 10:27 #6
Og http://www.easysoft.com/solutions/accessnw.phtml bruger en server process
på en Windows maskine
Avatar billede arne_v Ekspert
04. april 2004 - 11:24 #7
Der er iøvrigt en masse overtro omkring fil databaser versus database servere
og performance.

En fil database vil per definition performe dårligt ved mange samtidige
opdateringer fordi synkroniseringen vil ske via disk fil i modsætning til
databaser server der kan bruge memory til alt der ikke skal overleve et
nedbrud.

En fil database vil per definition performe dårligt hvis filen er på et netværks
drev fremfor som lokal fil fordi den skal hente alle data ikke kun query
resultat.

Resten er efter min mening voodoo.

[eller udtrykt mere korrekt: resten er de +/- 10-100% som der er forskelle
mellem alle databaser i modsætning til ovenstående som kan give faktor 10-100
forskelle]
Avatar billede riversen Nybegynder
04. april 2004 - 11:26 #8
ok tak for det!

You may answer
Avatar billede arne_v Ekspert
04. april 2004 - 11:32 #9
answer