Avatar billede fun22 Nybegynder
28. marts 2004 - 20:00 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

sætte ting sammen

Hej

Jeg har lave et sæt hjul:
http://www.zig-software.dk/hjul.jpg
Men jeg vil gerne have sådan at når jeg lyter hjulene i den ene side, så skal støddæmperne følge med...

Hvordan gør man det?
Avatar billede zerohero Nybegynder
28. marts 2004 - 21:11 #1
Kan du ikke bare linke det hele sammen?
Avatar billede fun22 Nybegynder
28. marts 2004 - 21:21 #2
hvordan gør man det?
Avatar billede zerohero Nybegynder
29. marts 2004 - 00:13 #3
Tryk på knappen "Select and link" øverst i Main Toolbar'en!
Klik på dine stød dæmper og træk "linket" over på dine hjul!
Dine støddæmper er nu Child til dine hjul.
Det vil sige, at flytter du hjulen følger støddæmperne efter, men flytter du støddæmperne flyttes hjulene IKKE!
Se eventuelt i hjælpe-filen for yderligere detaljer!
Avatar billede fun22 Nybegynder
29. marts 2004 - 16:27 #4
du har misforstået det... Når jeg gør som du fortæller, bliver støddæmperne jo ikke trykket sammen... Altså hvis man lyfter det ene hjul, så skal den ene støddæmper jo ikke lyfte sig, men trykkes sammen...
Avatar billede osborne Nybegynder
29. marts 2004 - 23:27 #5
Hvad skal du bruge det til?

Spørger du bagefter hvordan du skal få hjulene til at køre rundt og hvordan du så kan lave det så det ene hjul kører hurtigere end det andet når der drejes? Og Bruger du Max 6? Hvis ja, så vil jeg anbefale dig at kikke på den nye Toy Car helper i Reactor. Men kræver en den viden om Max, så hvis du ikke har det endnu så anbefaler jeg at du i første omgang laver de tutorials der følger med Max.
Avatar billede osborne Nybegynder
29. marts 2004 - 23:29 #6
Skal det også bruges i en animation eller er det blot en statisk ændring af din model? (det første er naturligvis sværere)
Avatar billede fun22 Nybegynder
30. marts 2004 - 16:36 #7
sikekr på du har læst mit spm?

"Men jeg vil gerne have sådan at når jeg lyfter hjulene i den ene side, så skal støddæmperne følge med..."

Læs lige denne sætning et par gange...
Avatar billede osborne Nybegynder
30. marts 2004 - 20:08 #8
jeg prøver bare at fortælle dig at det afhænger af hvad du skal bruge det til hvordan du skal lave det. ... og om når du så har fået svar på dit spørgsmål, om du så yderligere ønsker at det skal animeres osv.

OG så giver jeg dig et hint om at kikke på den nye Reactor i Max 6 .. som netop kan det med at løfte støddæmperen, og OGSÅ det med at dreje hjulene rundt.

Men først altså: Hvad skal du bruge det til? Er det en animation eller et still billede du er ved at lave? Er det starten på en bil der skal køre eller hvad. Det afhænger af hvad du skal bruge det til hvad der er den bedste løsning for dig.

(som jeg forsøgte at skrive til dig ovenfor ;-)
Avatar billede osborne Nybegynder
30. marts 2004 - 20:15 #9
Og så bør du også lige skrive hvilken Max version du bruger?
Avatar billede geek Nybegynder
30. marts 2004 - 20:54 #10
DoH!!!!
Så har man lige skrevet en mongo lang guid til hvordan man gør, og så
poster eksperten ikke svaret efter man trykker på "Send" :(

Prøver igen (og denne gang kopiere jeg min text før jeg poster)
Avatar billede geek Nybegynder
30. marts 2004 - 21:16 #11
Har hurtigt bixet en animation samme så du kan se om det er det du vil have:
www.cs.auc.dk/~ge3k/hjul.mov

det eneste der er animeret er z-positionen af dækkende,
venstre dæk er animeret med en "waveform controller" og højre med en "noise controller"
(var for doven til selv at animere bump på vejen)
cylinderen der sidder i hvert dæk er linket til dækket.
Støddæmperne er "bundet" sammen med dækket via en "expression controller"
det er denne "expression controller" du skal have lavet.

Denne løsning er meget simpel, og virker derfor ikke altid,
Før du starter skal du skrive højden på din støddæmperne ned når den er så udstrakt som den må være.
altså MAX længde mellem cylinder 1 og culinder 2.

Derefter skal du sørge for at z positionen på dine dæk er 0 (z=0)
(bliver beskrevet senere hvorfor)
(tryk på dit dæk og så på F12 og vælg z=0, og få derefter resten af bilen til at passe med dine dæk)

okay i gang:

Tryk på din støddæmper, gå ind i "track View" (højre klik på din støddæmper og vælg "curve editor...")
Din støddæmper vil nu være "rullet ud"
Tryk nu på +'et foran "Object(Spring)"      spring = navnet på dit hjul
Højreklik så på "Free Spring Height" og vælg "Assign controller"
vælg så "Float expression"
et nyt vindue vil dukke op.
ud for "name" skriver du et tilfældigt navn f.eks. "venstrehjul"
derefter trykker du på:
"Create"
"Assign to controller"
et nyt vindue kommer så frem hvor du trykker på +'et foran: (+'et skal være i en cirkel IKKE en firkant)
"Objects"
"Torus01"    navnet på dit venstre hjul
"Transform"
derefter trykker du på
"Z position" og vælger "OK"

Til højre i dit "Expression controller" vindue (under ordet "Expression")
Skal du skrive den formel som bestemmer hvor udstrakt din støddæmper i forholdt hvor på z aksen dit hjul befinder sig

Skriv f.eks:
"10 - venstrehjul"

10 = den højde på støddæmper du skrev ned i starten
venstrehjul = den variabel du lige har lavet.

da denne formel for beregning af udstrækningen af din støddæmper er meget simpel, vil det betyde
at der vil ske underlige ting hvis dine hjul bevæger sig langt væk fra "grundfladen" i 3dmax (Z=0)

Håber det var til at forstå/følge, orkede ikke at skrive en udførlig guide igen :(
men spørg endelig hvis der er problemer

Ge3k
Avatar billede geek Nybegynder
30. marts 2004 - 21:22 #12
hvad man dog ikke gør for 30 point :)
Avatar billede geek Nybegynder
30. marts 2004 - 21:27 #13
osborne "Hvad skal du bruge det til?
Spørger du bagefter hvordan du skal få hjulene til at køre rundt"

Er vel ikke vores opgave at bedømme om hans arbejde er relavant eller ej, (med mindre det bryder den danske lov)
Spørg han bagefter hvordan man drejer sine hjul rundt er det vel også okay, er jo et forum til at få hjælp...
Avatar billede geek Nybegynder
30. marts 2004 - 21:43 #14
Fun22

En bedre formel for dit expression vil nok være:
"Z-akse-værdien for din øverste cylinder minus z-akse-værdien for dit hjul"
f.eks. "15 - venstrehjul"

Så burde det også virke selvom dine hjul ikke befinder sig omkring "grundfladen" i 3dmax (z=0)
Avatar billede geek Nybegynder
30. marts 2004 - 21:45 #15
sorry de 15 skal self. være en ny variabel du laver, som du assigner til z-akse-værdien for din øverste cylinder.
Gøres på samme måde som du lavede "venstrehjul" variablen
Avatar billede osborne Nybegynder
31. marts 2004 - 00:02 #16
Geek: Du har helt ret, vi skal ikke bedømme hvad han skal bruge det til, det er heller ikke meningen. Det er blot min erfaring at det nogle gange er en god ide at spørge lidt til hvad vedkommende har tænkt sig med det inden man kommer med en større forklaring .. (hvis han nelig ville videre med det så er Reactor løsningen efter min mening klar det letteste, med brug af "Toy Car" helper, og så var det jeg havde tænkt mig at forklare nærmere om).

Men mon ikke din forklaring er lige er det han har brug for :-)
Avatar billede geek Nybegynder
31. marts 2004 - 04:59 #17
Jow du har self. ret, er forskellige måder at lave tingene på, alt efter hvad de skal kunne.

Har ikke selv fået kigget på "Toy Car" i det nye max, nok mest fordi jeg ikke har det nye max :(
Men har godt hørt det skulle være ret så fedt til at animere f.eks. biler i.