Avatar billede lasseq Nybegynder
28. marts 2004 - 17:28 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Bach-funktion til billeder

Hej
Jeg har en del billeder jeg gerne vil have minimeret til Thumbnail-størrelse.

Er det ikke muligt at bruge en eller anden form for Batch-funktion til disse? Fx hvor man kan sætte en fast højde og bredde, og så beregnes højden automatisk?

På forhånd tak:)
Avatar billede spe Nybegynder
28. marts 2004 - 18:58 #1
Du skriver ikke hvilke programmer du har tilrådighed. Der findes flere der kan, Photoshop f.eks. der er også gratis programmet http://www.irfanview.com
Avatar billede henninga Novice
28. marts 2004 - 23:26 #2
Hvis du har Adobe Photoshop kan du gå i menuen:
Filer > Automatiser > Batch  -  Den kan så køre et automatisk batchjob.
Det kræver dog, at du forinden har lavet en action der fortæller hvad du vil have den til at gøre. Det gør du ved at "optage" en ny Action ved hjælp af Action-paletten.
Du skal have et billede åbnet i photoshop.
Vælg "Ny Action" og giv den et navn - nu er "optageren" startet.
Vælg Filer > Automatiser > Tilpas Billede  og vælg den maksimale størrelse din tumbnail må få og sig OK.
Sluk for optageren i Action-paletten og luk dit billede.
Nu har du en ny Action, som du kan køre v.hj.a. Batch kommandoen.
Husk at køre batch-jobbet på en kopi af din originale mappe (hvis du skal bruge dine originale billeder).
HenningA
Avatar billede spe Nybegynder
29. marts 2004 - 09:25 #3
Til Photoshop kan du eventuelt læse http://www.eksperten.dk/artikler/46 og til irfran denne artikel http://www.eksperten.dk/artikler/180
Avatar billede lasseq Nybegynder
15. maj 2004 - 22:25 #4
Hej.
MANGE tak for jeres svar! Det er helt utroligt, hvilke muligheder Photoshop nu giver mig for at spare tid på ensformige opgaver :D

Post mig begge et svar (jeg mangler et svar fra henninga), og I vil få jeres point.

Venligst,
Lasse Quorning
Avatar billede henninga Novice
16. maj 2004 - 02:05 #5
Fint at det virker. God arbejdslyst.