Avatar billede noodrem Nybegynder
27. marts 2004 - 19:01 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Maya eller 3d Studio Max?

Hej

Jeg vil gerne igang med at lære at lave 3d grafik, så jeg senere kan lave mine egne spil.
Derfor vil jeg gerne vide hvilket program der er det bedste til at lave det i. Jeg kender Maya og 3d Studio Max.
Avatar billede michael-k Nybegynder
27. marts 2004 - 20:23 #1
Så skal du nok igang med noget programmering istedet for :)

Angående maya vs. 3dsmax så det en smagsag. Så download nogle demoer og se hvad der behager dig bedst, begge programmer bruges meget i spil industrien.
Avatar billede osborne Nybegynder
28. marts 2004 - 00:19 #2
Det er nok vigtigt at du gør dig klart hvad det er du vil, vil du både programmere og lave grafik til et spil, hvad skal det

være for et spil, hvilken platform osv. Tænker du på blot at lave baner, figurer osv. så skal du modellere (f.eks. i Max) og så

finde noget software så du kan overføre det til et eksisterende spil. ELler vil du lave helt dit eget spil, vil du så lave det

alene eller har du nogen til at arbejde sammen med. Skal det køre på nettet, på consol eller på PC osv. osv.

Spørgsmålet om hvilket 3D program man skal vælge er nok det mest spurgte inden for 3d forums overhovedet. Som Michael-K allerede

er sagt så kan du bruge det ene eller det andet efter hvad du har lyst til. Når du snakker om spil er Max stadig klart det mest

udbredte til det, men Maya kommer mere og mere med på den front. Groft sagt kan man sige sige at inden for Film branchen så er

Maya mest anvendt og indenfor Spil så er 3ds Max mest anvendt. Men vælg hvad du bedst kan lide at arbejde med.

Her en artikel med sammenligning af forskellige 3D renders (og en række gode tanker om valg af både render og 3d software)
http://www.zaon.com/company/articles/3d_rendering.php

Her Jeremy Birns software guide til forskellige 3D programmer:
http://www.3drender.com/jobs/proapps.htm

Håber det hjælper
Avatar billede noodrem Nybegynder
01. april 2004 - 16:46 #3
Har leget lidt med mayas personal leaning edition, og den synes jeg vældig godt om. Med hensyn til at lave spil, vil jeg i første omgang bare ommodellere på modeller i spil, og lave nogle film.
Jeg kunne meget godt tænke mig at lave et helt spil, med baner og personer osv. helt fra bunden. Hvordan skal det programmeres og i hvilket sprog?
Er der ik nogle tutorials til at lære at programmere spil et sted?
Er der andet man skal tænke på når man laver spil, udover modeller og programmring?
Avatar billede osborne Nybegynder
01. april 2004 - 22:43 #4
Det lyder som en god ide i første omgang at nøjes med at ommodellere på modeller til spil. Der findes en række spil som er "åbne" således at du kan indsætte dine helt egne figurer, våben, køretøjer osv. Dvs. du faktisk kan mere en ommodellere - du kan skabe dine helt egne modeller til spillet.

Jeg har ikke selv arbejdet med det men har tidligere stødt på links til dette. Jeg skal lige kikke efter om jeg kan finde et sådant link, ellers kan det være en anden her kender nogle sites?
Avatar billede osborne Nybegynder
01. april 2004 - 23:05 #5
http://www.gamasutra.com - har en række artikler om hvordan man designer spil osv.

Her eksempelvis vedr. opbygning af MODS det gode gamle Quake:

http://www.planetquake.com

og check lige listen på den site (ude til venstre) der er måske noget at hente - men kræver at du kikker lidt rundt, og evt. spørger dig lidt for i nogle af disse sites forums.
Håber det hjælper.

GameSpy
  GameSpy.com
  GameSpyDaily
  GameSpy Arcade
  GameSpy 3D
  Roger Wilco
  GameSpy Store
Services
  CheatingPlanet
  FilePlanet
  ForumPlanet
Action
  3DActionPlanet
  PlanetAvP
  PlanetBattlefield
  PlanetCallofDuty
  PlanetDOOM
  PlanetDuke
  PlanetFortress
  PlanetGTA
  PlanetHalfLife
  PlanetMedalOfHonor
  PlanetQuake
  PlanetRainbow6
  PlanetSoldier
  PlanetTribes
  PlanetUnreal
  PlanetWolfenstein
RPG
  RPGPlanet
  PlanetBaldursGate
  PlanetDeusEx
  PlanetDiablo
  PlanetDungeonSiege
  PlanetEQ
  PlanetNeverwinter
Sports
  SportPlanet
  PlanetTonyHawk
Strategy
  StrategyPlanet
  PlanetAgeofEmpires
  PlanetAnnihilation
  PlanetBlackAndWhite
  PlanetCNC
  PlanetWarcraft
Classic/Console
  ClassicGaming
  PlanetDreamcast
  PlanetNintendo
  PlanetPS2
  PlanetXbox
Community
  LANParty.com
Avatar billede osborne Nybegynder
03. april 2004 - 22:06 #6
Jeg glemte helt at nævne Gmax .. et gratis program fra Discreet til at udvikle spil med. Du kan læse mere og downloade programmet her:

http://www.discreet.com/products/gmax/
Avatar billede noodrem Nybegynder
09. april 2004 - 19:22 #7
ok tak
Avatar billede osborne Nybegynder
09. april 2004 - 23:32 #8
Det var så lidt