Avatar billede jesperhen1 Nybegynder
22. marts 2004 - 18:05 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Projektopgave om stormagter

Hej
Vi er 2 drenge der har valgt og have om STORMAGTER i vores projektuge!!
Derfor vil vi gerne høre hvad i tror vil være smart atfinde ud af i den forbinnelse.
Vores Underproblemformulering lyder ca.

Hvad er en stormagt? og hvilke stormagter er der ud fra de difinitioner? Hvordan er der kommet til>Historie

Hvis eller når Europa bliver en stormagt hvordan vil det så påvirke verden, og ikke mindst Danmark?

Vi vil så meget gerne høre hvad i tror er vigtigt at finde ud af så, og hvad i tror SKAL med i vores fremlæggelse?

Mvh. 2 drenge

På forhånd tak :=)
Avatar billede ird Praktikant
22. marts 2004 - 18:15 #1
http://www.google.dk/search?hl=da&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=stormagter%2Blektier&meta=

et lille søg på google, måske ikke det i søger men søger heller ikke point, ville bare droppe det
Avatar billede ird Praktikant
22. marts 2004 - 18:16 #2
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. marts 2004 - 19:30 #3
I bør kikke på følgende:

Hegemoni begrebet
Kausalitet kontra finalitet
evt. bipolaritet
evt kollektiv sikkerhed.
Avatar billede therevelation Nybegynder
23. marts 2004 - 03:00 #4
en sjov vinkel kunne være at proppe politik med ind *ss* f.eks grækenland var jo en stormagt i tidernes morgen og dem der opfandt "demokrati" også lave en sammnligning gennem tiderne romeriget,england,usa,rusland,tyskland...osv osv hvilken styreform/politisk retning er typisk for stormagter?...hvad er bedst?
Avatar billede jesperhen1 Nybegynder
23. marts 2004 - 11:05 #5
Mange tak for svar!!!
Det kunne da være en sjov vinkel men vi har beslutte at vi vil holde os til tiden  1945 ->
Vi vil også gerne høre noget om situationen idagm, da vi ikke har kunne finde særlig meget om det.. gerne noget om asien, mellem-østen mm.
Tak for det............ :=):=):=):=):=):=)
Avatar billede hpo Nybegynder
23. marts 2004 - 11:53 #6
Hej 2 drenge.

1. I bør skrive hvor gamle i er, og på hvilket uddannelsestrin i skriver opgaven.
2. Jeg synes (uanset uddannelsestrin) at jeres problemformulering er for bred og i øvrigt meget vævende. Er det den økonomiske/politiske/magt/ vinkel i ønsker at anlægge, når i skriver hvordan det vil påvirke verden, hvis Europa blev en stormagt ?

3. Jeg ville lægge mig fast på noget mere konkret, som f.eks. aksemagterne, eller endnu mere aktuelt - sagen vedr. likvideringen af palæstinænsernes åndelige leder - hvilke konsekvenser kan det få ?

Skal det handle om stormagter, kunne I med fordel tage udgangspunkt i noget, som der findes et shitload af litteratur om, nemlig 2. verdens krig.

Men generelt: stram jeres problemformulering mere ind.

/hpo
Avatar billede jesperhen1 Nybegynder
23. marts 2004 - 16:28 #7
vi går i 8 klasse i folkeskolen, så det er kun "test" projekt opgaven endnu!
og vores prblemformulering er blevet godkendt, så det er lidt sent at skrive det...
men det er nok mest de politiske efterfølger og så det mest generelle såsom Cuba krisen, tjernobyl, russernes kamp mod kaukasierne osv.
Avatar billede jesperhen1 Nybegynder
24. marts 2004 - 22:42 #8
vi vil gerne stadig have svar----
Tak på forhånd :=)
Avatar billede drunkensailor Nybegynder
25. marts 2004 - 01:38 #9
Hvis det var mig ville jeg kort tale om den kolde krig - der jo sluttede med berlinmurens fald, og startede som følge af 2. verdenskrig, hvor vi reelt havde 2 supermagter, nemlig USA og USSR. (kom i den forbindelse evt ind på handelssanktionerne over for Cuba). Efter i mange år at havde ligget og "luret på hinanden" - hele tiden på kanten af åben krig (discovery sender ca en milliard programmer om den kolde krig) - begyndte sammenholdet i USSR at falde fra hinanden, og som nævnt resulterede i berlinmurens fald. sovjetunionen blev opløst og rusland mistede derved sin rolle som supermagt, idet landet var stærkt forarmet.
Kom herefter ind på USA's rolle i dag - hvor de som verdens eneste Supermagt stort set kan råde og regere som de har lyst til - her vil den seneste krig i Irak være en god ting at inddrage, idet USA gik imod FN - hvilket tidligere havde været ganske uhørt, og næsten sikkert lig med åben krig.
Fortæl hvorfor DK valgte at støtte krigen, og hvorfor andre måske tøvede - der vil næsten uden tvivl i den forbindelse være masser af aktuelt stof i medierne.

Jeg håber det har givet jeg en idet til hvordan i kan opbygge jeres besvarelse... god arbejdslyst
Avatar billede jesperhen1 Nybegynder
25. marts 2004 - 16:48 #10
drunkensailor> lægger du ikke lige et svar`?
Avatar billede drunkensailor Nybegynder
25. marts 2004 - 16:56 #11
gerne men I behøver nu ikke give point for så lidt - ville bare se om jeg kunne give jer et skub til at komme i gang....