Avatar billede vitaminen Nybegynder
22. marts 2004 - 14:51 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

WinXP og Win98

Sidder på et netværk med 3 computere.. Der er ADSL fra TDC, som virker fint.. Problemet er det interne netværk!

2 af computerne er winXP og den sidste er win98.
De 2 XP'er virker fint, men det er 98'eren der er problemet. Kan hverken pinge den ene eller den anden vej.

Hvad er problemet?

På forhånd tak
Rune
Avatar billede jpvj Nybegynder
22. marts 2004 - 14:53 #1
Skrive alle TCP/IP informationer her... fra alle 3 maskiner.

XP: ipconfig /all
W98: winipcfg
Avatar billede vitaminen Nybegynder
22. marts 2004 - 15:05 #2
WIN 98:

PPP-ADAPTER
Netværkskortadresse:
Ip adresse:
0.0.0.0
Undernetmaske:
0.0.0.0
Standardgateway:
Tom

3Com Etherlink PCI

Netværkskortadresse:
00-50-DA-4F-12-D6
Ip adresse:
Undernetmaske:
Standardgateway:

WIN XP 1:

Netværkskortadresse:
?
Ip adresse:
Undernetmaske:
Standardgateway:

WIN XP 2:

Netværkskortadresse:
?
Ip adresse:
Undernetmaske:
Standardgateway:
Avatar billede vitaminen Nybegynder
22. marts 2004 - 15:25 #3
Har det noget at gøre med undernetmaske?

Har prøvet at sætte fast ip og undernetmaske på win98 maskinen, men så virker nettet ikke.. skrev:
ip: 192.168.1.10
undernetmaske: 255.255.255.0

har også prøvet at frigive og fornye under winipconfig på 98, men den giver stadig den samme undernetmaske.

Ingen der kan hjælpe?
Avatar billede bartfreak Nybegynder
22. marts 2004 - 15:56 #4
prøv at lave en diskette i xp/netværksteder/opret et mindre hjemme eller....
og kør den på din 98 maskine..O)
Avatar billede bartfreak Nybegynder
22. marts 2004 - 15:58 #5
ellers er der en god guide her>> http://www.wown.info/j_helmig/wxpwin9x.htm
Avatar billede vitaminen Nybegynder
22. marts 2004 - 16:08 #6
hvis jeg følger den guide? Kan jeg så komme på nettet?

får jo tildelt en ip hver gang jeg tænder min comp....
Avatar billede bartfreak Nybegynder
22. marts 2004 - 16:17 #7
du har prøvet med automatisk ip..?
Og du har prøvet at lave disketten.?
Og delt noget på pcén, kortet virker.
Hvis ...så må du tildele ip-adresser, men husk de skal have hver sin adresse.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
22. marts 2004 - 16:19 #8
ellers er der en dansk guide her >> http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/icsxp/index.htm

håber det kan hjælpe ..O)
Avatar billede kenp Novice
22. marts 2004 - 16:37 #9
ellers indstalleret IPX på alle 3 computere så vil de også kunne se hinanden (det er en protokol under netværk)
Avatar billede orion79 Nybegynder
22. marts 2004 - 16:40 #10
Er jeg den eneste, der har lagt mærke til, at på Win98 maskinen, er der en anden GW end på de 2 XP maskiner?
Avatar billede jpvj Nybegynder
22. marts 2004 - 16:41 #11
Dit problem er, at TDC tildeler IP numre, der ikke *nødvendigvis* ligger på samme subnet.

Selvom de gjorde, skulle al din traffik ud og "vende" på internettet (hvilket også nu sker mellem dine to XP).

Riversen har vist en meget god guide til, hvordan du tilføjer et ekstra IP nummer på dine maskiner. Jeg finder det lige...
Avatar billede jpvj Nybegynder
22. marts 2004 - 16:42 #12
Min mening er: Lad være med at blande ekstra protokoller ind i netværket. Det er overflødigt - men en let workaround.

IP protokollen har jo også den fordel, at det er let at teste om der er "hul" med ping.
Avatar billede jpvj Nybegynder
22. marts 2004 - 16:42 #13
Avatar billede orion79 Nybegynder
22. marts 2004 - 16:42 #14
Er de forresten i samme arbejdsgruppe?
Avatar billede jpvj Nybegynder
22. marts 2004 - 20:55 #15
orion79> Blot for ikke at skabe forvirring: Dette har intet med TCP/IP ping problemet at gøre.
Avatar billede vitaminen Nybegynder
23. marts 2004 - 20:25 #16
Har prøvet med en diskette og det virker stadig ikke..

Er ikke ved computerne før om et par dage, men jeg prøver jeres svar og vender tilbage!