Avatar billede redi Nybegynder
22. marts 2004 - 10:08 Der er 2 kommentarer

Hvordan håndterer man objekter, der opdateres?

Hej
Jeg er i gang med min første større OO php løsning. Nu er jeg løbet ind i et spørgsmål, som jeg gerne vil have lidt input til, for at være sikker på jeg vælger en god løsning.
Min plan er at oprette relevante objekter for en bruger, når han logger ind. Objekterne vil gemme i sessions variable, så en bruger kan navigere rundt på siden uden at lave database opslag hver gang en side skal vises.

Mit spørgsmål handler nu om hvordan jeg styrer det, hvis bruger A foretager en ændring i systemet, som påvirker et af de objekter B har liggende i sine sessions variable?

Jeg har selv et par løsningsforslag, men kunne godt tænke mig at høre om i har nogen ideer, der måske er bedre?

Håber spørgsmålet giver mening.
Avatar billede dennismp Nybegynder
22. marts 2004 - 17:14 #1
Det kommer lidt an på hvilke type informationer og hvor tit disse ændres. Selvom du gemmer ting i session, så bliver disse normalt gemt som filer eller i en database. Så spørgsmålet er bare, om du får en fordel ud af det, at have en masse(?) objekter der er uddateret.

Du kunne evt lave et factory, således at du kalder den, når du skal bruge et objekt og giver den et navn. Factory'en tjekker så om objektet er up-to-date og returnerer evt et nyt hvis det ikke er..

Men det er lidt abstrakt det her :-) Har du et par eksempler på hvad det er for noget du gemmer?
Avatar billede redi Nybegynder
24. marts 2004 - 08:57 #2
dennismp: Nej. Det blev ikke for abstrakt. Jeg kan godt følge dig. Du nævner et factory... Jeg har en ide om hvad meningen med det, men hvis du mere præcist gider uddybe hvordan det fungerer, vil jeg være taknemmelig?