Avatar billede NanoQ Nybegynder
20. marts 2004 - 22:14 Der er 72 kommentarer og
1 løsning

Karmasystemet: Forslag

Da det jo nok desværre ser ud til Admins holdning til karmasystemets anonymitet er til at rykke, har jeg tænkt lidt på, hvordan systemet kunne gøres bedre.

- Det skal slet ikke være muligt at lægge kommentar på karma.
- Man skal ikke kunne se de enkelte karmatildelinger. KUN et gennemsnit af samtlige. Herved undgåes sure miner over enkelte dårlige karmatildelinger.
- Karma (altså den ene gennemsnitsværdi) skal kun repræsentere de seneste 25 tildelinger. Herved vil den altid give et rimeligt opdateret indtryk af brugeren.

Skal nogle af disse uddybes, gør jeg det gerne. :)
Avatar billede fromsej Praktikant
20. marts 2004 - 22:48 #1
De idéer er faktisk ikke så dårlige, undtaget den første, der er vi ikke enige, der skal være mulighed for at kommentere, til gengæld skal anonymiteten fjernes, bare så coadmins i det mindste kan se hvem der har givet den karma, helst skulle alle kunne se det, da det givetvis vil få folk til at tænke sig om inden de sviner andre mennesker til.
De andre punkter er jeg helt enig i. (o;
Avatar billede NanoQ Nybegynder
20. marts 2004 - 22:53 #2
1'eren og 2'eren hænger sammen. Ved at man ikke kan se de enkelte karmatildelinger, vil man jo heller ikke kunne se eventuelle kommentarer.

Ved at indføre dette, vil vi undgå al debat om uretfærdigt tildelt karma.
Avatar billede kenp Novice
20. marts 2004 - 22:54 #3
nanoq ->en god idee
Avatar billede fromsej Praktikant
20. marts 2004 - 22:54 #4
20/03-2004 22:53:16>>Jeg tror bare jeg går i seng nu. (o;
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
20. marts 2004 - 22:56 #5
Man kunne også bare fjerne det karma-system.

Eller man kunne også bare være ligeglad med det - som jeg er.

Eller man kunne slette brugere der havde fået alt for dårlig karma, forudsat
man kun talte den karma med, som blev givet af folk med god karme.

Eller man kunne indføre at man kan klage over karma. Jeg har et par stykker
jeg godt vil have fjernet. De giver max karma, men pådutter mig holdninger i
kommentaren, som jeg ikke har, og helst er fritaget for at få tilknyttet min person.

Ups - modstrid - så er jeg jo ikke ligeglad med karma.

Hmm, jo, jeg er - glem dette indlæg.

;)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
20. marts 2004 - 23:01 #6
erikjacobsen, jo.. jeg ville helst glemme dette indlæg. For det er da vist ikke særligt konstruktivt.

Klagesystemet skulle jo blive indført. Men det ville blive overflødigtgjort med mine forslag. Det betyder igen mindre arbejde for coadmins. Som jeg ser det, er det en win/win situation ;)
Avatar billede fromsej Praktikant
20. marts 2004 - 23:02 #7
http://www.eksperten.dk/bruger.phtml?navn=fromsej&option=karma
Lidt Off topic, men tjek lige den sidste jeg har fået, gud fader bevares.
Avatar billede arlet Juniormester
20. marts 2004 - 23:05 #8
Fromsej ->Gad vide hvordan vedkomne kan se at du har givet karma, når han påstår du ikke har "skrevet under"
Avatar billede fromsej Praktikant
20. marts 2004 - 23:12 #9
Enten er den synsk eller også gætter den bare.*G*
Spam slut herfra, undskyld NanoQ
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
20. marts 2004 - 23:14 #10
"Klagesystemet skulle jo blive indført" - ja, jeg har hørt rygter. Jeg vil
gerne have fjernet alle mine karmaer, undtagen de negative. Der er ingen af
de positive der passer. Monstro man kan det?

Konstruktivt? Hey - lørdag aften - konstruktivt..... ;;))
Avatar billede NanoQ Nybegynder
20. marts 2004 - 23:23 #11
erikjacobsen, undskyld... men jeg bliver lidt vred over dine indlæg. Det er muligt du ikke mener tråde der startes en lørdag aften skal tages seriøst. Men dette indlæg var faktisk ment ganske konstruktivt, og ikke som et oplæg til sjov og ballade. Lige nu har jeg mest lyst til at lukke tråden for at åbne en ny, da den drejes i en helt forkert retning.

Da jeg skrev dette forslag, var det udelukkende ment som et forslag på løsning af et problem mange ser ved karmasystemet
. (jeg vil tro det er det, denne kategori er til). Ikke for at finde underholdning en lørdag aften.
Avatar billede eagleeye Praktikant
20. marts 2004 - 23:27 #12
Vi har vel alle hver vores ide til hvordan karma systemet skal se ud, for det er perfekt. Du har helt ret i at admin ændre ikke på, at karma er anonymt, det stod han meget fast på ved coadmin mødet.

Dog blev han gjort opmærksom på der SKAL ske noget med karma systemet meget snart, da flere gode brugere er ved at miste lysten til at besøge eksperten. Dog er det også en menneskelig reaktion når der kommer forandringer, til at starte med er vi bange for de nye ting, stiller hele tiden spørgsmålet "var det gamle ikke bedre?".

Der er en svensk psykolog Claes Janssen somm har en "forandringsprocess" den er en "cirkel" man bevæger sig rundt i:

Censur --> Forvirring --> Inspiration --> Tilfreds -->tilbage til Censur
I det gamle E3 var vi alle i "Censur"-fasen alt var godt og alle var glade.
Så kom E4 og så kommer vi over i "Forvirrings" fasen, hvor man er frustreret, angst for det nye.
Om nogle dage, uger, måneder vil vi ryge over "Inspiration" det går op for os det ikke er så slemt som vi troede og vi kan måske endda se nye muligheder i det og til sidst kommer man i "Tilfredsheds"-fasen hvor vi har det godt med tingene som det er blevet til. Og langsomt ryger vi over i "Censur" fasen igen hvor vi ikke kan forstille os eksperten uden karma systemet.
Link: http://www.claesjanssen.com/books/the-four-rooms-of-change/index.shtml

Sådan har det også været hver gang der kom en ny version af E, selv dengang da der blev ændret to farver i baggrunden var folk ved at miste lysten til at besøge eksperten :)

Det er naturligvis også et problem, systemet ikke har et coadmin system bag sig til at ordne misbrug af karma tildeling. Samtidig er det også sørgeligt folk opføre sig som små patte børn..

Personligt ser jeg helst der er en kommentar til karmaen, jeg har fået en 25% karma af en bruger, det som irritere mig er at brugeren ikke har skrevet hvorfor. Hvis nu folk tog det seriøst, ville en kommentar også hjælpe en med at få rettet på fejlen.

Jeg tror det ville give mindst lige så mange konflikter hvis det bare er et gennemsnit, så lyder det bare sådan her:
"Hvorfor er min karma så lav?"

En ting som var oppe at vende og som også er blevet forslået her på siden, er at lave karma sådan den forældes og forsvinger efter 2-3 måneder, men vi presser i øjeblikket admin til at få indført mulighed for at vi slette karma, det er som jeg ser det første skridt på vejen fremad.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
20. marts 2004 - 23:35 #13
Jeg tror det ville give mindst lige så mange konflikter hvis det bare er et gennemsnit, så lyder det bare sådan her:
"Hvorfor er min karma så lav?"

<- Det tror jeg faktisk ikke. Naturligvis VIL der komme sådanne spørgsmål. Men svaret vil altid være det samme: "Fordi du har fået flere dårlige end gode karma". Det er noget der ikke kan skabe lange opslidende diskusioner. En sådan løsning skal naturligvis også have en "tilpasningstid". Først når vi er oppe på de 25 tildelinger, jeg mener vil være et sigende spekter, giver karmaen et reelt billede af brugeren.

Derfor er der en lille tilføjelse til forslaget:

- karma skal først vises efter 10 tildelinger, og ikke efter 3 som i dag.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
20. marts 2004 - 23:35 #14
"slette karma" - kan man også få slettet positiv karma? Der bliver noget at lave
for jer, hvis det bliver indført.

Konstruktivt? Kategorien hedder "Forslag". Jeg kommer også med forslag inspireret
af dit forslag. Men kunne du i det mindste så ikke give mig noget negativ karma
fordi jeg blander mig i dit spørgsmål. Gerne anonymt.

Hvad jeg gerne ville var at blive for karma. Andre må for min skyld give karma
til hinanden som de vil, bare jeg bliver fri.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
20. marts 2004 - 23:46 #15
Du burde vide, at karmasystemet er kommet for at blive. Du burde også vide, at optionen "at få slettet karma" ikke er en gavebod. Naturligvis er det kun tildelinger der er i strid med Ekspertens regelsæt der skal slettes. Derfor kan jeg ikke se dine indlæg som konstruktive.
Avatar billede eagleeye Praktikant
20. marts 2004 - 23:46 #16
erikjacobsen >> Ja meningen var man skulle kunne anmelde alle karma tildelinger, "god" som dårlig. Men som udgangspunkt skulle kommentaren være imod regelerne og det vil typsik være §2.2.
Avatar billede fromsej Praktikant
21. marts 2004 - 00:10 #17
Det der virkelig pisser mig af er de latterlige kommentarer som mange seriøse brugere deriblandt mig selv skal finde os i, uden at kunne forsvare os, eller give svar på tiltale, i den verden jeg lever i diskuterer man med åben pande, hvis der er et problem, den mulighed er jeg afskåret fra, eneste svar jeg kan give er i mit statement, som nu også er rettet til efter det sidste "geni´s" kommentarer, det kan i så kalde regelbrud eller useriøst fuldstændig ligesom i har lyst til, det bliver IKKE ændret.
Det efterlader tre muligheder med karmasystemet.
1. Fuldstændig anonymt, uden kommentarer det være sig positive eller negative.
2. Det skal fremgå hvem der har givet karma, tilgængeligt for alle.
3. Afskaf det igen, jo før jo bedre.
Jeg vil simpelthen ikke finde mig i den slags kommentarer og personangreb, på et så usagligt grundlag, og som sådan er min fremtid herinde kraftigt under overvejelse, hvis der ikke snart sker ændringer jeg kan acceptere, snart er ikke et "Eksperten snart" der kan vare i flere år, men en tidshorisont på en uge op til 14 dage.
Avatar billede eagleeye Praktikant
21. marts 2004 - 00:27 #18
Jeg tror hvis man tvinger en kommentar vil det også overfor andre blive synligt hvor "forkert" en karma tildeling er. Hvis vi lige tager fromsej igen:

Så har han fået disse to 0%'s karmaer:
1.: "jeg synes du skulle kigge lidt efter hva du har givet af dårlig karma til andre brugere. det er totalt sørgeligt at se på at du gør alt du kan for at give andre dårlig karma mens du sidder der på din høje hest. du tør helre ik sette dit nick på, så det gider ik jeg helre her. p*sse irriterende hva?"

2.: "tsk, lidt for snobbet til at have så meget karma.... :-((("

Det jo meget tydeligt for en hver at de to, ikke er pind værd, men kun for at lave ballade. Ja og som du forslår så kan man fjerne kommentaren helt. Så det bare et tal man giver. I så fald er jeg så tilhænger af nanoq forslag om det kun er gennemsnitter der vises.

fromsej>> Det er også forslået til admin at man kan få lov at skrive en kommentar til hver karma tildeling.
Avatar billede magictouch Nybegynder
21. marts 2004 - 07:40 #19
Pest eller kolera= anonym eller ikke anonym? Jeg mener hvis det ikke skal være anonymt, og en bruger vil smide dårlig karma, kan han jo bare gøre i en andens navn, ikk´  kan i se konsekvensen?
Ret mig hvis jeg har misset noget i tåden her;)
Avatar billede fromsej Praktikant
21. marts 2004 - 08:07 #20
Eagleeye>>Mulighed for at skrive en kommentar, vil gøre det mere spiseligt, men jeg er faktisk nået dertil vor jeg er enig med NanoQ, skal der være et karmasystem, så skal det ikke være muligt at skrive kommentarer, kun muligt at lægge værdien.
Magictouch>>At skrive under med en anden brugers navn kan let undgås, det kan bare laves så ens navn kommer på ligesom når man kommenterer i en tråd.
Avatar billede magictouch Nybegynder
21. marts 2004 - 08:17 #21
Fromsej> Enig, og hvis det kan laves på den måde, vil der være en positiv ting ved det, folk tænker sig mere om inden/hvis de smider dårlig karma.
Avatar billede ird Praktikant
21. marts 2004 - 09:14 #22
Orker slet ikke læse tråden gennem da vi efterhånden har diskuteret den karma gud ved hvormange gange snart *G*

1. Det skal slet ikke være muligt at lægge kommentar på karma.==> Helt helt fin idé synes jeg. Nok skal man leve med tildelingen af dårlig karma, men på den anden side slipper man så for de nedsættende kommentare, som jeg mener er værst.

2. Man skal ikke kunne se de enkelte karmatildelinger. KUN et gennemsnit af samtlige. Herved undgåes sure miner over enkelte dårlige karmatildelinger.==> Der er jeg så ikke enig. Mener heller ikke det er folk med "få" karma tildelinger der klager, men mere folk som direkte bliver chikaneret der brokker sig :) Ta en kommentar som den Riversen fik. Det er der jeg mener der omgående skal skrider ind. Brugeren skal spores og deaktiveres uden yderlige debat.

3. Karma (altså den ene gennemsnitsværdi) skal kun repræsentere de seneste 25 tildelinger. Herved vil den altid give et rimeligt opdateret indtryk af brugeren. ==> Samme holdning som overfor, men ville nok hjælpe på min holdning hvis du uddybede det mere :))

Omkring den karma funktion, som jeg et eller andet sted faktisk synes er okay, dog skal den jo rettes til, så mener jeg at når admin kan se at den har skabt så meget ballade herinde, og splid mellem de brugere der før stod godt sammen herinde, så ville jeg som admin slette den feature helt fra E. Måske finde et alternativ til den, men ibund og grund har den ikke lavet andet end røre i andedammen :)

Jo, de nye tiltag som er på vej, hvor cø'erne får lige flere beføjelser lyder da lovende, men tror helt ærligt ikke det får ro på problemet.

Og skal vi alle være ærlige...hvormange af os tjekke en brugers karma inden man hjælper. Gu er det irriterende, at folk ikke lukker deres tråde eller giver feedback, men jeg personligt tjekker ikke brugere inden jeg besvare deres tråd.

Ved godt du mener denne tråd seriøst Nanoq, og synes også dine forslag er helt okay, men ligemeget hvormange tråde vi åbner om karma går tingene ikke hurtigere :)
Som Fromsej selv udtrykker, så lad os se hvad der sker når cø'erne får mere magt, og ændre det sig ikke til det bedre, hopper jeg samme vej som Fromsej.

Som der blev sagt i en tidligere tråd "smutter folk skal der nok komme nye til og overtage deres plads" Sikke noget vås. Efter min mening er der kun en lille håndfuld eksperter tilbage som stadig gør E til et ekspert forum, og forsvinder de overtager de små børn. Grunden til jeg kan lide at være her, er de mange suveræne personligheder så fiser rundt herinde, men forsvinder de er E for mig bare et site på nettet :)
Synes også det er beklageligt at dem som jeg klart mener er rigtige eksperter diskutere så meget indbyrdes som der gøres, når vi bør stå sammen og få det hele til at glide. Der skal være plads til alle, og også "lille Peter" som ikke helt forstår at indordne sig :) Dog er der elementer, som tildeler folk svinske kommentare som kort og godt bare skulle kickes langt ud på Lars tyndskids mark :))

Beklager hvis det bliver opfattet morgensurt, men sidder med så mange tømmermænd jeg kunne dele udaf dem :)
Avatar billede eagleeye Praktikant
21. marts 2004 - 09:57 #23
Angående kara systemet så kom der to ting ud af coadmin mødet, karma systemet bliver og man tildeler anonymt.

Det jeg kan fornemme blandt folk er at karma systemet er ok at havde, og det har faktisk også være meget efter spurgt på et tidspunk, problemet er nok bare at vi hver i sær har haft en opfattelse "karma system" når vi høre ordet.

Jeg fornemmer også at anonymt tildeling accepteres mere eller mindre, der er naturligvis for og imod.

Men der hvor problemet virkeligt er, er at man kan få tildelt en kommentar omkring ens bruger som man ikke har en mulighed at reager på. Er det korrekt forstået?
Avatar billede arlet Juniormester
21. marts 2004 - 10:07 #24
Personligt, er jeg ligeglad med om jeg kan kommenter en karma tildeling. Jeg kan godt bare ignorer de tåbelige karma tildelinger.

Man skal kunne anmelde tildelinger, som er i strid med reglen 2.2, og de skal så tilfølgelig fjernes omgående og den der har lagt det skal have en sidste og eneste advarsel
Avatar billede fcs Novice
21. marts 2004 - 10:17 #25
Personligt har jeg svært ved at se hvorfor man skal kunne tildele karma uden at kommentere. Det svarer jo netop til at man bare kan give dårlig karma til højre og venstre uden på nogen måde at aflevere den konstruktive kritik der burde følge med. Ingen kommenterer = ingen konstruktiv kritik = ingen mulighed for at rette op på det man i andres øjne gør galt!
Avatar billede ird Praktikant
21. marts 2004 - 10:19 #26
Ja det er også min vudering eagleeye :)
Avatar billede ird Praktikant
21. marts 2004 - 10:23 #27
ingen konstruktiv kritik = ingen mulighed for at rette op på det man i andres øjne gør galt!

Hvad vil du lige have jeg skal kunne gøre ved karmatildelinger som:

"sørgeligt"

Har ikke styr på det han rådgiver om og brokker sig altid.. Slynger om sig med løse svar for at score nemme point. Optræder ALTID flabet i spørgsmål, og giver sig ikke selv når han ved har IKKE har ret. Du har ikke styr på logfiler så lad være med at smadre folks maskiner med dine gætterier

Syntes du er meget uhøflig i sit sprog. Sviner folk til på det groveste. Kan se, jeg ikke er alene om den mening. Syntes du skal lukke din bruger, som du har gjort utallige gange, men denne gang lade den blive lukket. Det ville glæde mange, der i blandt mig selv. Så vi kan få et forum med en god stemming, for du er utålig../Klausen

Hvad/Hvem er ird og Hvilke associationer får man når man hører/læse det ord/hans navn. En der nyder at se andre lide, En der kun tænker på sine egne lyster, Jo mere smerte han tilfører sit offer, jo bedre. Ird er en s. – og er for mig en meget grimt person./Dtn

Tja en bruger der har ualmindeligt travlt med at minde andre om at han ikke er besværlig og opretter konstant debatter om dette. Ud med ham.

Det er en misforståelse, at du skal være et dumt svin for at komme frem. Det er ikke nogen god ide at trampe på andre på din vej op, for de vil huske dig og betale tilbage ved først kommende lejlighed. Kan folk lide dig, vil du komme længst, uanset hvor mange point du have eller dygtig/dum du er. For at få succes er det en god ide, at have nogle simple tommelfingerregler. Her er et lille tips hvordan du bør opføre dig når du vil svar eller kommenter et spørgsmål: Imaginær. Rangfælge. Damptromle. /slagternemedderødebøf

bare for lige at tage en brøk del af dem hvor jeg bliver svindet til i??
Skal jeg tage disse seriøs og forsøge at rette mig efter disse. Nope disse personer burde simpelthen spores og smides ud uden advarsel :)
Avatar billede ird Praktikant
21. marts 2004 - 10:25 #28
Det er 100% okay med saglig kritik, men der er kun 2 af dem jeg har fået tildelt som kommer med saglig kritik. Dem har jeg 100% tager over til revision, men alle de andre går da totalt udover § 2 og bør fjernes.

Men det ser jeg også frem til :)
Avatar billede cp1 Nybegynder
21. marts 2004 - 12:15 #29
et tanke-eksperiment... den gang kvindebevægelsen var en gangart og rigtige mænd drak kenemælk , var der en bred enighed om " er der lort i lakagen står vi sammen og for det løst"= strejker,blokader demonstrationer etc... vi er nu nået frem til år 2004 og hva har vi,en masse ævl og kævl (gjort i en go mening) men ingen løsninger (pga af en tavs ledelse)og intet virkligt sammenhold, goé seriøse brugere forlader E pga idioter der uden konsekvens ka sige hva som helst og ledelsen på E er åbenbart ligeglade med det, for helt ærligt hvor lang tid skal man tænke over hvilke folk der skal ud pga fuldstændige uinteligente karma tildelinger... samtidig er det "kun" seriøse brugere der deltager i tråde som disse,og hva gør idioterne? de sidder og klasker sig på lårene spiser pitza og trykker bumser ud, og 80 % af dem aner garenteret ikke at disse diskutioner foregår,er det, det, seriøse brugere skal finde sig i og bruge tid på ???
Hermed en opfordring til en go gammeldags strejke ! Op på barikaderne folkens ! og la os få luget idioterne ud !
Sku nogen være i tvivl er jeg totalt modstander af karma systemet som det virker og er sat op idag, anonymitet er kun lig med ingen konsekvens !
Avatar billede popsy Novice
21. marts 2004 - 12:46 #30
wow, sikke et indlæg :D
Avatar billede ird Praktikant
21. marts 2004 - 12:47 #31
*LOL*
Avatar billede fangel Nybegynder
21. marts 2004 - 13:14 #32
At karma-tildeling er annonymt er jeg sådan set lidt ligeglad med - for mange af "ekspertene" (her medregner jeg mig selv) skriver oftest deres navn i kommentaren da de ikke har noget at skjule...

det der irritere mig er klart dem der ikke har en kommentar vedhæftet! for hvis alle ligger i toppen af skalaen, med en rosende kommentar og der så er en på 0% uden kommentar så sidder man lidt med en "hvad har jeg da gjordt ham"-smag i munden... at sige andre er dumme uden en begrundelse er kun bevis på at man selv er dum !

cp1 -> Ja, en "ingen eksperter svare på noget de næste N dage"-demonstration vil fange nogens opmærksomhed - men det skal være i _lang_ tid før IDG indser at det på længere sigt vil dræbe E... for eksperterne er en ret lille del og står for en lille del af de unikke besøg - så økonomsik kan de (IDG) være ligeglade det første stykke tid... men det ville da nok afhjælpe et par problemer...

Morten
Avatar billede cp1 Nybegynder
21. marts 2004 - 13:44 #33
dea_pg> jeg tror somænd ikke det ville ta så lang tid,hva hvis HJT eksperterne ikke svarede/tyede logs i en uges tid, hvor mange folk ville så sidde med en ubrugelig pc pga at pitza folkene havde overtaget det for at tjene "nemme" points... eller hva med
1.spørger: min mus virker ikke hjææææælp
2.svarer:formater p*sset
3.spørger:det hjalp ikke, min skærm er sort hjæææææææææælp
hvorefter han møder naboen og fortæller om den "gode" hjælp han har fået på E
og naboen henslyngende spørg "har du tjekket dine batterier i musen..."
det er jo ikke det rene fantasi det her, der er jo mange nybegyndere der stoler næsten blindt på de råd de for her på E...
og så sikkert som ammen i kirken kommer de ikke her mere...
Avatar billede cp1 Nybegynder
21. marts 2004 - 13:47 #34
ps. ikke at jeg ønsker dette senario for nogen ;)
Avatar billede fcs Novice
21. marts 2004 - 15:55 #35
Ird 21/03-2004 10:23:19>> Det kan godt være at det med at kommentere med konstruktiv kritik ikke virker på nuværende tidspunkt, men det er vel ikke ensbetydende med at vi skal lukke muligheden for at det bliver brugt konstruktivt? Min pointe var netop at vi i mine øjne ikke behøver at fjerne muligheden for den konstruktive kritik, men snarere skal slå ned på dem der ikke kan finde ud af at benytte systemet.

Hygge

FCS
Avatar billede ird Praktikant
21. marts 2004 - 16:11 #36
Der er vi meget enige, og jeg tager gerne saglig kritik til mig, MEN det kræver jeg modtager dette i min karma tildeling *G*

Ikke at jeg er dum som en paphat eller bare en idiot :) Passer måske nok, men det vil jeg ikke se på i min karma. De skal yt af min butik :)
Avatar billede fcs Novice
21. marts 2004 - 18:03 #37
Fint nok - så er vi jo enige ;o)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. marts 2004 - 18:13 #38
Du har nok ret, nanoq. Det er godt du endnu en gang får prikket lidt til karmasystemet.
Det har da fået mig til at indse, at jeg ikke gider være "ekspert" på
eksperten.dk i pænt et stykke tid fremover.

Hvis der er nogen, der har givet mig god karma, er I velkomne til at fjerne det igen.
Lad den dårlige blive stående - det kan jeg da bruge til noget ... engang.
Avatar billede arne_v Ekspert
21. marts 2004 - 18:19 #39
Jeg forstår altså ikke helt folks selvhøjtidelighed.

Det er ikke en lille gruppe der bærer eksperten ved at svare på de
fleste spørgsmål. Det er en lile gruppe der på et givet tidspunkt
svarer på de fleste spørgsmål. Stor forskel. I ekspertens levetid er
der sket stor udskiftning. Nogle er forsvundet - andre er kommet til.
Uanset hvad der sker med Karma systemet, så er jeg helt overbevist om at
om 3 år vil de fleste af stor svarerne idag være væk. Job, familie, andre
fritids interesser, manglende lyst etc.. Men andre vil have taget over.

Lad os nu tage Java kategorien som eksempel. Lige for tiden svarer jeg på
en pæn mængde spørgsmål der. Men folk fik også svar på spørgsmålene
der før jeg dukkede på (logical, disky, carstenknudsen ordenede det).
Hvis jeg bliver kørt over af en bus imorgen, så vil folk også stadig
få svar (_carsten, mikkelbm, loadet, dsj, nielsbrinch etc. skal nok sørge for det).

For det andet er der ikke noget nyt i klagerne "vi drukner i useriøse". De
var der også før karma systemet blev indført. Det er faktisk mit indtryk, at
de har været der lige så længe eksperten har eksisteret. Jeg har ihvertfald
hørt om adskillige som skulle være holdt eller have overvejet at holde
for flere år tilbage p.g.a. situationen.

Det er jo ikke det samme som at der ikke skal gøres noget ved problemerne. Men
tag en dyb indånding og slap lidt af. Anmeld dem der overtræder reglerne.
Giv dårlig karma til dem misbruger systemet. Kom med gode forslag til
admin og coadmins. Men lær at leve med at der er useriøse brugere på
eksperten. Fordi ligesom gode svarere erstattes af nye gode svarere, så
erstattes håbløse tumber også hele tiden af nye håbløse tumber. Hvis ikke du
kan acceptere det, så tror jeg at du skal overveje enten at droppe eksperten
eller bruge mindre tid her.

Det er ligesom at sidde i kø på helsingør/holbæk/syd motorvejen hver eneste
morgen. Det er så træls. Men hidser man sig op over det hver dag dør man af et
hjertslag som 40 årig. Hør lidt musik og slap af mens man venter. Så lever
man længere.
Avatar billede mat Nybegynder
21. marts 2004 - 20:36 #40
Og jeg kan da lige tilføje at Arnes observationer også stemmer overens med mit indtryk af flash-kategorien (hvor jeg færdes mest). Da jeg kom til på eksperten var det de færreste af dem der besvarer idag der svarede dengang. Mange er faldet fra og nye er kommet til - præcis som profeten forudsagde ;)

mvh mat
Avatar billede ird Praktikant
21. marts 2004 - 23:38 #41
Måske er der nok i de kategorier I færdes men derfor kan du jo ikke sige det generelt.
I den tid jeg er kommet herinde mindes jeg ikke en eneste ny bruger der er kommet til som jeg mener har styr på tingere i de kategorier jeg færdes.

Et godt forum skabes af personligheder, og personligheder er ikke noget man bare lige render over. Men når et nyt system som karma bliver indført, og det i den grund bliver misbrugt af en flok snotunger, er det da klart man ikke bare vender det døve øre til, men råber vagt i gevær.
Jeg siger ikke at man er en super bruger fordi man laver mange point på E, men siger at man er en super bruger, hvis man bruger E med respekt og deler udaf sin viden på en kompetent og salig måde, pg ligeledes kan underbygge sine holdninger og indlæg. Sm mange sikkert glæder sig over er jeg ikke coadmin herinde, men kan love jer for, at var jeg det, og havde jeg visse beføjelser skulle jeg få tyndet ud med det vuns :)

Arne-->Anmeld dem der overtræder reglerne.
Giv dårlig karma til dem misbruge

Det er jo liiidt svært når karma funktionen er anonym ikke sandt...
Tror også du ville se anderledes på sagen/karma hvis det var dig der blev bombet ned.

At jeg måske færdes i de kategorier hvor tumperne kommer er jo ikke ensbetydende med jeg skal lære at leve med de latterlige tildelinger der vælter ind med :)

Ved jeg snakker på vejne af ret mange når jeg siger at eksperten kun er et godt sted at komme så længe en lille håndfuld stadig er aktive.
Avatar billede eagleeye Praktikant
22. marts 2004 - 09:22 #42
Godt indlæg arne_v. :)

ird >> Det sker i alle kategorierne tror jeg, det er måske ikke lige tydeligt i alle kategorier, jeg ser det også i ASP kategorien, der kommer nogle nye og de er uhyggelige effektive og svare supper hurtigt på alt, så man føler sig som en på 80år. Så går der et par uger så falder svar hastigheden også for dem, men de er stadig med. Nogle forsvinder efter få måneder andre år, men det tydeligt at se der hele tiden kommer en ny flok svare, og det sjove er, at de faktisk er meget dygtige, selvom folk her spår det vil være håbløse hjælpere :)
Avatar billede fromsej Praktikant
22. marts 2004 - 09:34 #43
Der har godt nok været gang i den her, mens jeg har holdt fridag (på arbejde i 12 timer, æv en søndag)
Den eneste jeg vil kommentere direkte er den her fra eagleeye:
>>21/03-2004 09:57:38<< Det er præcist ramt, det er min store anke til det system at jeg ikke får mulighed for at kommentere/forsvare mig i de karmatilgendegivelser, det vil jeg ikke acceptere, og bliver det ikke ændret, enten ved at vi får muligheden, eller ved at alle tekster til karma, det være sig god eller dårlig, bliver fjernet, så er det jeg bliver nødt til at sammenholde glæden ved at være her, med irritationen over det i mine øjne tåbelige system, uden mulighed for at give svar på tiltale.
Arne V>>Selvfølgelig kommer der nye til når vi andre falder fra, vi er ikke uundværlige. ;o)
Avatar billede ird Praktikant
22. marts 2004 - 10:29 #44
eagleeye-->føler sig som en på 80år.... :DD
Avatar billede arne_v Ekspert
22. marts 2004 - 10:49 #45
ird>

Hvis du prøver at se på point statistik for Diverse Fri Debat og
Hardware PC, så vil du se at der blandt de 6 i top-3 kun er en
enkelt genganger fra 2002 til 2003. Der sker også udskiftning der.

(jeg mener at det er et par af de kategorier du færdes i, ihvertfald er
du i top 3 for 2003)

Jeg kan heller ikke se nogen som helst grund til at tro at de nye
laver dårligere svar end de gamle.

Men den gruppe af folk som du har lært noget af, respekterer og
kender godt skrumper formentligt over tid. Det er imidlertid også
meget naturligt. Du er selv blevet god, så de nye kan ikke lære dig
så meget. Der er lidt naturlig distance til de nye, fordi de kender
ikke historien. Sådan er det bare. På eksperten, på en arbejds plads
og mange andre steder.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. marts 2004 - 10:51 #46
Og jeg har også fået nogle enkelte karma hug: en dårlig "strammasket", en dårlig
"uenig med holdning" og en meget dårlig uden kommentar.

Dem lever jeg med.
Avatar billede ird Praktikant
22. marts 2004 - 10:57 #47
Vil godt bytte karma *G*
Avatar billede arne_v Ekspert
22. marts 2004 - 10:58 #48
Jeg tror i virkeligheden ikke at der skal så meget til for at
fjerne det værste misbrug af karma.

En anmeld funktion og mulighed for coadmin for at se hvem der har
lagt en karma ville løse meget. Så behandles de anmeldelser ligesom
alle andre anmeldeldser.

Jeg tror ikke engang på at mulighed for kommentar til hver karma kommentar
er en god ting. Det bliver bare endeløse diskussioner. Men eventuelt
en generel karma kommentar hvor man kan skrive f.eks. "Jeg påtaler altid
hvis folk ikke lukker deres spørgsmål - det er formentlig baggrunden
for mange af de dårlige karma jeg har fået - men sådan er jeg
altså og det laver jeg ikke om på". Forklarer hvordan landet ligger
uden at starte en mindre krig.

Og så tror jeg at man kraftigt skal opfordre folk til at give mere karma, således
at de mest useriøse drukner i mængden.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. marts 2004 - 11:06 #49
ird>

Du ved jo godt at du er en kontroversiel personlighed.

Enhver kunne forudse at:
  - du ville få rigtigt mange karma tildelinger
  - stort set kun "meget god" eller "meget dårlig"
  - svag overvægt af de gode

Fordi sådan sådan er folks forhold til dig. Også før karma
blev opfundet.

Og det kan godt være at det er uretfærdigt. Men karma er ikke
baseret på den højere retfærdighed men er kun en afspejling af
hvad folk mener.

Iøvrigt mener jeg at du selv har bedt en række personer om at fjerne
deres positive karma tildelinger, hvilket du sikkert har haft dine
grunde til, men det trækker jo gennemsnittet ned alligevel.
Avatar billede ird Praktikant
22. marts 2004 - 11:07 #50
Useriøse???

Jeg har et stykke over 100 tildelinger, og synes ikke liiige de drunker nogen steder :))
Ja, gu er jeg et sær tilfælde på E, som har lavet mere end nok uro herinde, men kan ikke se det dermed er okay jeg dagligt skal hakkes ned af små hvalper :)
Men synes bare diskutionen omkring karma og dens funktion skulle ende indtil vi ser hvad nye tiltag der måtte komme. Cø'erne må også være mættet snart af at skulle forklare det samme og samme igen og igen :)

Men som jeg læser det udaf det nye ting som snart sker herinde, så forsvinder 80% af de tildelinger jeg har modtaget da de mere eller mindre alle atrider med § 2 *G*
Avatar billede arne_v Ekspert
22. marts 2004 - 11:14 #51
Der vil nok forsvinde nogen.

Og bare der bliver statueret et par eksempler vil nok hjælpe en del
på seriøsiteten.

Men du skal nok lære at leve med at der er en del som ikke bryder
sig om din stil.

Jeg er sten sikker på at du også vil have en masse "meget god" og
"meget dårlig" efter en oprydning.
Avatar billede exp Juniormester
22. marts 2004 - 11:21 #52
ird >>
Nu bad du altså også selv folk fjerne din egode tildelinger... så er det da klart, at de ikke "drukner"...
Avatar billede ird Praktikant
22. marts 2004 - 11:22 #53
Exp--> Gjorde de heller ikke før.

Arne hvad mener du med min stil?? Kan ikke se jeg optræder anderledes end andre herinde.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. marts 2004 - 11:26 #54
Jo - jeg synes at du har ændret dig en hel del.

(og til det bedre vel at mærke !)

Men derfor er du stadig lad os kalde det "en markant personlighed", som
nogen kan lide og andre ikke kan lide.
Avatar billede ird Praktikant
22. marts 2004 - 11:28 #55
Det må du gerne definere, for kan ikke se hvad forskellen er på din måde at besvare tråd på og så min :)
Synes jeg 100% optræder venligt i de tråde jeg deltager i, men ja er nok lidt speciel :D
Avatar billede arne_v Ekspert
22. marts 2004 - 12:05 #56
Godt spørgsmål.

Jeg kan ikke sige præcis hvad forskellen er.

Men der må være en forskel.

Du får markant flere dårlig karma end mig.

Jeg er også kun deltager ikke emne i trådene i denne kategori.

Jeg har dog som sagt også fået et par enkelte dårlige karma. Og før
karma systemet kom til har jeg også fået nogle ret negative
tilkendegivelser. Der var en som mente at mine svar kun var
gentagelser af svar der allerede var lagt. Der var en anden som
mente at jeg var en lyserød Duracell kanin.
Avatar billede ird Praktikant
22. marts 2004 - 12:49 #57
så læs mine og fortæl mig om de er velplaceret :)
Avatar billede ird Praktikant
22. marts 2004 - 13:02 #58
Nå så fik jeg endnu en hvor der står jeg optræder som komplet idiot i denne tråd!
Hvor er det herligt at være bruger herinde
Avatar billede arne_v Ekspert
22. marts 2004 - 13:09 #59
ird>

Det er vel ret uinteressant hvilke af dine karma tildelinger jeg er enige
i og hvilke jeg ikke er.

Dem der har givet dem har stadig samme opfattelse selvom jeg er uenig.

Mennesker er forskellige og vurderer forskelligt.
Avatar billede fromsej Praktikant
22. marts 2004 - 13:44 #60
Jeg siger tak for denne her gang, send mig en mail på from09sej(at)webspeed.dk når i har fået styr på det karma, det pis jeg får ind nu vil jeg hverken acceptere eller finde mig i.
Jeg lægger mine kræfter et sted hvor jeg ikke behøver at finde mig i svineriet.
Avatar billede ellebaek Nybegynder
22. marts 2004 - 21:46 #61
fromsej -> Tillader mig lige at citere den karma som exp har givet dig:
"Du vover på at kapitulere - du har hele tiden været fortaler for kampen mod babyerne! Dygtig, MEGET kompetent bruger, der ved hvad han snakker om. /exp"
Avatar billede htmlkongen Novice
23. marts 2004 - 07:48 #62
Nanoq>>  Karma (altså den ene gennemsnitsværdi) skal kun repræsentere de seneste 25 tildelinger. Herved vil den altid give et rimeligt opdateret indtryk af brugeren... Ville bare lige sige at jeg bakker den idé op. Det synes jeg er en god ide :)
Avatar billede eagleeye Praktikant
24. marts 2004 - 17:24 #63
fromsej hvis du stadig lytter med hvilket jeg håber du gør. Så tak for svaret på mit spøgsmål.

I dag er det slet karma funktionen blevet indført. Så man har som bruger mulighed for at anmelde karma hvor kommentaren er i strid med reglerne eller er grove.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
24. marts 2004 - 17:29 #64
Herligt... det virker bare ikke. Klikker jeg på "Anmeld" dimsen på karmasiden, ryger jeg til http://www.eksperten.dk/logind.phtml
Avatar billede kenp Novice
24. marts 2004 - 17:29 #65
eagleeye -> jeg har skrevet det til fromsej.
Avatar billede kenp Novice
24. marts 2004 - 17:33 #66
fromsej spørger hvad det indebære! om i bare kan slette den eller om der sker sanktioner over for brugeren som i ethvert andet tilfælde?
Avatar billede exp Juniormester
24. marts 2004 - 17:40 #67
Lige nu kan vi kun slette dem, men jacob overvejer at gøre således, at hvis en brugers karma slettes via en anmeldelse, så tildeles denne en 1-dages karantæne, fortsætter vedkommende når karantænen udløber, så bliver det 2 dage næste gang, så 3, og så fremdeles...
Avatar billede NanoQ Nybegynder
24. marts 2004 - 17:42 #68
Det vil sige at i IKKE kan se navnet på de brugere der har tildelt gimme karma? - i så fald er jeg stadig lige utilfreds. :)
Avatar billede exp Juniormester
24. marts 2004 - 17:43 #69
nanoq >>
Lige over :-(
Avatar billede kenp Novice
24. marts 2004 - 17:48 #70
fra fromsej
"Hmm, det er jeg ikke tilfreds med, men det er da et skridt i den rigtige retning, og bare de bliver fjernet, så er det vel OK til en start, men jeg vil tænke det nøje igennem."
Avatar billede fromsej Praktikant
24. marts 2004 - 20:25 #71
Tilbage igen, det lader til der sker noget i den rigtige retning med hensyn til karma, hvilket kun kan opfattes positivt.
Men der er lang vej endnu til at vi kan være 100% tilfredse, så fortsæt med jeres gode arbejde kære Coér (Cøér?)
Avatar billede magictouch Nybegynder
28. marts 2004 - 07:14 #72
Egentlig en god funktion i har fået lavet- anmeld grove osv;)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
18. juli 2004 - 19:44 #73
.