Avatar billede -=nizz=- Nybegynder
19. marts 2004 - 18:10 Der er 10 kommentarer og
5 løsninger

Hjælp til køb af nyt digital kamera.

Hejsa.
Ja så skriver jeg igen om hjælp jer på Eksperten.dk, men det er fordi jeg synes det er et kanon sted at få hjælp. Så endnu engang beder jeg om hjælp fra nogle af jer der har lidt mere forstand på ting end jeg selv har ;)
Jeg leder efter et nyt digital kamera. Jeg vil gerne have mindst 5 megapixel. Har I nogle forslag til nogle modeller? Og har I nogle kommentarer til disse to kameraer jeg har set på?:
Canon Digital IXUS 500 (5 megapixel) - http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=81144 pris 3.574 kr.
Minolta DiMAGE G500 (5 megapixel) - http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=74778 pris 2.760 kr.
Et spøgsmål mere: Hvad vil det sige at der er en Optisk sensortype CCD?
Jeg er også blevet fortalt, at man skal være meget opmærksom på Linsen. Kender I til nogle mærker der er kendt for at have dårlige/gode linser? En anden ting er jeg også blevet gjort opmærksom på, nemlig at man nok skal holde sig til mærker, som i flere år har beskæftiget sig med kameraer, altså f.eks. kodac, nikon og evt. Canon. Hvad siger I til det?

Håber I kan komme med nogle emner, kommentarer til de to kamera jeg har i linsen :) og evt. nogle guides eller andre ting jeg skal være opmærksom på.
Tak.
Avatar billede bufferzone Praktikant
19. marts 2004 - 18:11 #1
Her kan du sammenligne dine valg

http://www.dpreview.com/reviews/sidebyside.asp

dprevirw er et genialt site når du skal købe eller vælge digitalcamera
Avatar billede googolplex Novice
19. marts 2004 - 18:29 #2
Når du kommer op på 4 megapixel, er det ikke længere antallet af megapixel der nødvendigvis er vigtigst. Støj på billederne, linsen osv. har stor betydning. Du kan sagtens få et 4 megapixel kamera, der tager bedre billeder end et 5 megapixel, så husk at tjek dem også. Specielt de billige 5 megapixel skal du passe på med!

Jeg har et Canon Powershot A70, som er jeg er suverænt glad for!! Du bør overveje et A80 frem for IXUS. IXUS er så lille at grebet ikke er optimalt, men det er jo en smagssag.

Det eneste minus ved mit kamera og mindre kameraer generelt er, at de tager temmelig dårlige billeder i mørke. Hvis du vil tage mange billeder indendørs, så overvej et kamera hvor du kan sætte en ekstern blitz på!
Avatar billede googolplex Novice
19. marts 2004 - 18:30 #3
Jeg brugte dpreview som bufferzone anbefaler da jeg valgte mit, kanon site!
Avatar billede -=nizz=- Nybegynder
19. marts 2004 - 18:54 #4
googolplex -> kan du evt. komme med et forslag på et kamera. Jeg må erkende jeg hurtigt mister overblikket, desværre også på dpreview. Jeg vil have et kamera der tager gode kvalitetsbilleder. Jeg har en printer (canon i865) som printer i god kvalitet, derfor vil jeg have et kamera der tager billeder i god kvalitet så det passer sammen og at det også bliver godt på print.
Jeg venter lige med at acceptere svar indtil jeg har fundet hvad jeg søger :D
Avatar billede -=nizz=- Nybegynder
19. marts 2004 - 18:58 #5
Forresten har jeg lige et andet spørgsmål:
Er der nogen der kan fortælle mig hvad det der Lysfølsomhed ISO betyder? Altså hvor vigtigt er det, og er det bedst at have mange valg muligheder eller er det bedst at have højeste værdi eller måske laveste værdi?
Så mangler jeg stadig også svar på det spørgsmål jeg stillede i første indlæg, nemligt hvad det vil sige at der er en Optisk sensortype CCD?
Avatar billede jnoval Nybegynder
19. marts 2004 - 20:11 #6
Jeg har også et Canon A70. Kanon kanera. Jeg ville ligeledes også vælge et A80. Det er godt nok "kun" 4 megapixel men: Hvis det er lige så godt som A70, så går du ikke galt i byen. I A80 bruger man standard AA batterier, der er billige. Et special batteri som i Ixus blejer at være dyre. Desuden symes det har en god størrelse. Ikke for stor og ikke for lille. Det har et vælg af indstillings muligheder. Her kommer vi ind på dit andet spørgsmål med ISO. ISo er som på alm film. Jo højere tal jo mindre lys behøver man for at kunne tage billeder, men så bliver billederne også grovkornet. Det samme er gældende med digitalt. De ser grovere ud ved ISO 400 end ved 100. Mange film man køber i Dk er ISO 200, hvilket nok er ok hele året. Til udendørsoptaleser om sommeren ville jeg vælge ISO 100. De fleste digital kameraer indstiller selv ISO efter forholdene. Det kan være en fordel at manuelt stille den på ISO 400, hvis man vil tage indendørs billeder uden blitz
Avatar billede jnoval Nybegynder
19. marts 2004 - 20:13 #7
Hvis jeg vil have et godt kamera og ikke skulle se på størrelses så ville jeg se efter Canon EOS serien. Her får de 6Megapixel og et Spejlrefleks, med udskiftelig optik, men det er nok ikke det du er ude efter.
Avatar billede googolplex Novice
19. marts 2004 - 20:32 #8
Jeg ville vælge enten et A80 eller et af de nye prosumer spejlrefleks digital kameraer, evt. det jnoval anbefaler. Men det kommer helt an på hvad du er vant til og hvad du gerne vil have.

Vil du have et kamera som tager suveræne billeder både indendørs og undendørs ? Så skal du have et spejlrefleks til 10.000kr. Men hvis det bare er til almindelig brug, så vælg et A80.

Jeg har lagt lidt billeder fra mit A70 her i forbindelse med et andet eksperten-spørgsmål:

http://googolplex.dk/showpictures.php

Jeg har også fået bestilt papirbilleder af en del af disse og jeg kunne IKKE se forskel på dem og de billeder jeg har taget med et analogt kamera.
Avatar billede googolplex Novice
19. marts 2004 - 20:33 #9
Du skal lige trykke på de thumbnails for at se de rigtige billeder :)
Avatar billede bleze Nybegynder
19. marts 2004 - 22:18 #10
Vælg Ixus 400 eller 430 istedet for 500 da den har mere støj i billederne og tør vædde på at du ikke har brug for den extra mega pixel da du sikkert ikke laver plakater...
Avatar billede -=nizz=- Nybegynder
19. marts 2004 - 23:32 #11
hvad siger I andre til bleze's svar? Altså at købe et Canon 400 eller 430 kamera?
Avatar billede bleze Nybegynder
19. marts 2004 - 23:37 #12
Det er et kanon cam du kan have i lommen. Jeg kan finde sammenligning af 430 og 500 der viser at 500 har meget mere støj i billederne. Spild af de 600 extra kr ;)
Avatar billede googolplex Novice
20. marts 2004 - 08:23 #13
Ja, hellere det end et 500, støjen tager hele fordelen væk fra den ekstra megapixel. Men kameraet er lille, så grebet er ikke helt optimalt, men man kan jo ikke få både i pose og i sæk :)
Avatar billede -=nizz=- Nybegynder
20. marts 2004 - 12:46 #14
ja jeg har altså delt pointene lige mellem jer alle. Håber det er okay.
Jeg takker for al jeres hjælp. Det har i hvert fald hjulpet mig frem til et valg.
Jeg tror det bliver Canon IXUS 400 el. 430.
Tak endnu engang :D
Avatar billede googolplex Novice
20. marts 2004 - 14:01 #15
Med Canon går du i hvert fald ikke galt i byen!! Min far har 2MB udgaven af IXUS og det tager knaldgode billeder!

Takker for point :)